Slechte dieselmotor

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Slechte dieselmotor

Berichtdoor Bjorn » 10 Sep 2019, 17:00

ik weet dat dit een lastig en gevoelig onderwerp is, gezien de ervaringen en meningen wellicht uiteen lopen.. :?
Maar ik ga de vraag toch stellen.

Ik ben op zoek naar een motorboot. In de types en indelingen heb ik me inmiddels voldoende verdiept, en het zal waarschijnlijk een boot worden uit de 70-er jaren.
Echter... Nu kom ik uiteraard verschillende type en merken motoren tegen, en de vraag is nu:
Zijn er dieselmotoren die ik beter links kan laten liggen? Ik ben me er van bewust dat er altijd risico's zijn, ik weet dat eea ook met onderhoud, gebruik, verzorging, geluk, pech etc etc heeft te maken. Dat sommige ondanks alle problemen toch heel blij zijn met een bepaalde motor..

Maar ik zou graag willen weten of er motoren zijn die je, door de band genomen, beter niet kunt hebben.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Bjorn
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 05 Sep 2019, 19:43
ligplaats:
info:

Re: Slechte dieselmotor

Berichtdoor henkvd » 10 Sep 2019, 17:38

Doe onderzoek naar verkrijgbaarheid van onderdelen van de motor, zonder verder nu merken of types aan te halen, daar zit een heel groot verschil waar nog ruim voldoende of zo goed als niets meer van verkrijgbaar is, ga ervan uit dat in evt jaren 70 bootje een motor ligt die mogelijk nog 10 jaar of meer ( geen uitzondering) ouder is.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Slechte dieselmotor

Berichtdoor Bjorn » 10 Sep 2019, 20:09

Inderdaad, dat zouden uitgangspunten kunnen zijn.
Maar ik ben dus op zoek naar iemand die me kan vertellen welke merken/types dat zijn. En welke types een serieus slechte reputatie hebben.
Ik heb in het verleden wel eens zulke problemen met auto's gehad (bijvoorbeeld de PSA 1.6 16v diesel van peu/citroen) en daarna (zonder vooronderzoek) over te stappen naar een 1.6TDI van VW om vervolgens met nog grotere ellende te zitten.

Dus om te voorkomen dat men later zegt, "oh, maar heb je er zo eentje.." doe ik liever wat voorwerk.
Ik heb mijn buik namelijk wel vol van motoren met een slechte reputatie. :D
Bjorn
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 05 Sep 2019, 19:43
ligplaats:
info:

Re: Slechte dieselmotor

Berichtdoor bas » 10 Sep 2019, 20:40

Aan een reputatie heb je niet zo veel.

Als je hier " Peugot Indenor" laat vallen ontploft het van verhalen over ingezakte bussen en gescheurde koppen, ondertussen zijn er dit seizoen weer duizenden bootjes op pad geweest met dezelfde Peugot Indenor van een jaar of 40 oud die het nog steeds prima doet.
Italiaanse auto's moet je niet hebben, die roesten al in de folder. Anno 2019 is het met name Mercedes die onder je gat weg roest. Je weet wel, dat dure merk met die ster wat zo bekend staat om zijn Duitse degelijkheid.

Reputatie zegt dus niet zo veel. Elke motor zal zijn aandachtspuntjes en zwakke punten hebben maar dat is nogal wat omdat hier allemaal op te sommen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Slechte dieselmotor

Berichtdoor harry19612 » 10 Sep 2019, 21:18

Ik heb nu weer een oude boot gekocht met de originele motor erin, een BMC Commander. Start en loopt goed en verbruikt geen olie. De aanschafprijs was gunstig dus mocht dat ding stuk gaan dan kijk ik dan wel wat het beste is. Wie weet is over een paar jaar zelfs wel electrisch mogelijk.
Ik zou zeggen, als je een boot vindt die je aanstaat en alles lijkt goed, laat er een kundige kennis ook naar kijken en gewoon doen.
Commentaar achteraf krijg je toch wel.
harry19612
 
Berichten: 70
Geregistreerd: 14 Aug 2019, 14:45
ligplaats: Meppel
info: sinds 12 augustus 2019 een Amstelmeerkruiser, lengte 9,75m met een BMC Commander 2.5

Re: Slechte dieselmotor

Berichtdoor henkvd » 10 Sep 2019, 22:35

Het gros van de motoren is in die categorie 60 jaar oud, als er nog een eerste motor in staat. Wat dat betreft hebben ze wel bewezen lang mee te kunnen gaan, is alleen nog de vraag wat is er nog te krijgen, zoals gangbare te vervangen delen, bv een kop of koppakking, bij de een geen enkel probleem, bij de ander gewoon niet meer.

Off topic
Dan mag je je troosten met de gedachten in de toekomst, over 60 jaar is voor een brand nieuwe motor tegen die tijd zeker niets meer leverbaar.
Om net een reclame van SIRE in twijfel te trekken met het wazige idee we moeten minder weggooien en meer laten repareren, duhhh wie, wat en hoe dan, vraag ik me dan direct af.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Slechte dieselmotor

Berichtdoor quichot » 11 Sep 2019, 09:15

Het gaat hierbij niet zozeer om de vraag of het bewuste merk een dubieuze reputatie heeft, maar om de vraag of het exemplaar dat je aantreft nog in redelijke staat is. Dat kunnen we hier natuurlijk niet op basis van een merk beoordelen.
En de jaren 70 zegt op zich ook nog niks. Wie weet ligt er wel een veel recentere motor in dan het oorspronkelijke karretje, en is er dus geen vuiltje aan de lucht.
Laat nog 's wat horen als je echt iets op het oog hebt!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Slechte dieselmotor

Berichtdoor Solita » 11 Sep 2019, 19:30

Ik zou voor een nieuwe motor gaan dan kan je een poosje vooruit!
Solita
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 27 Apr 2019, 15:48
ligplaats: Vld
info: Vlet 12.00 meter

Re: Slechte dieselmotor

Berichtdoor bas » 11 Sep 2019, 20:35

Ik zou voor een nieuwe motor gaan dan kan je een poosje vooruit!


Goeie input! TS stuurt zijn rekeningnummer wel in een PM, dan kun je storten.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Slechte dieselmotor

Berichtdoor Davidos » 12 Sep 2019, 08:33

Ik had een perfect startende (ook als het 10 graden vroor) en draaiende OM621 uit 1963 in mijn boot. Goeie oliedruk, niet teveel rook, geen olie lekkages, heel net verbruik etc, etc

Er zijn echter amper tot geen onderdelen voor te koop..... en dat is de reden dat ik een nieuwe motor heb laten plaatsen. Want stel je ligt ergens en er gaat een essentieel onderdeel stuk, dan kan je meteen niets meer.

Dus de OM621? Skip die maar. Niet omdat die slecht is, maar omdat er geen onderdelen zijn.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten