Schoonmaken onderkant polyester sloep

Schoonmaken onderkant polyester sloep

Berichtdoor Kimmie24 » 10 Sep 2019, 10:35

Goedemorgen!

Ik ben sinds een paar weken de trotse eigenaar van een OudHuijzer 471 Tendersloep. Heb deze boot tweedehands gekocht en hij heeft nogal lang in het water gelegen. De "bovenkant" van de boot is al aardig schoon maar aan de onderkant zit zo n hardnekkige laag met aangekoekt/ingevreten vuil dat ik het er niet af krijg. Heb al met mijn K7 hogedrukreiniger geprobeerd maar het lukt niet. Ook kwam ik dit artikel tegen: https://www.telegraaf.nl/nieuws/801187/ ... um=organic
Heb Radiant Zep gekocht maar dit is meer om kleine krasje weg te kunnen poetsen maar niet voor dit hardnekkige aangekoekte vuil; dat lukt er niet mee.

Ik heb een stukje al met een groene schuurspons gedaan maar ontzettend veel spijt van want er blijven allemaal krassen achter als ik dat gebruik.

Wat is DE aanpak om de onderkant en waterlijn weer brandschoon te krijgen? Wil het graag zelf doen en de boot er niet voor wegbrengen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

gr.
Kimmie24
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 20 Apr 2019, 09:09
ligplaats:
info:

Re: Schoonmaken onderkant polyester sloep

Berichtdoor micha » 10 Sep 2019, 11:07

Ik gebruikte altijd oxaalzuur ( is het werkzame bestandsdeel van groene aanslag verwijderaar) opgelost in lauw water om zulke aanslag van buitenboordmotoren te krijgen. De hele tijd met een borstel boenen, de aanslag gaat dan wel weg maar blijft nog wel arbeids intensief. Op een gegeven moment laat de laag een beetje los maar je moet wel een paar keer er over heen gaan en achteraf goed spoelen met water. Maar dan krijg je in ieder geval geen krassen.
micha
 
Berichten: 346
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Schoonmaken onderkant polyester sloep

Berichtdoor bas » 10 Sep 2019, 11:07

Heb een hoop geprobeerd maar was van alle huis tuin en keukenmiddeltjes nooit zo onder de indruk.

Beste werkte nog altijd starbrite bottom cleaner.
https://www.boatcareshop.nl/reinigers-e ... rMQAvD_BwE

Niet voordelig en het is tuig maar het werkt wel goed. Pas wel op met de gegalvaniseerde trailer, als het daarop komt is de galvaniseer ook weg.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Schoonmaken onderkant polyester sloep

Berichtdoor Marie Christina » 10 Sep 2019, 11:47

Ik ging altijd naar zo'n doe-het-zelf wasstraat met hoge drukreinigingercabines.
Voor een paar euro de hele onderkant brandje schoon.
Kon de nieuwe antifouling zo weer op.

Naderhand de trailer nog even schoonspuiten.
Dat wel.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Schoonmaken onderkant polyester sloep

Berichtdoor henkvd » 10 Sep 2019, 12:29

Niet laten drogen helpt nog het meest, eruit en dan ook direct afspuiten met een goede hogedruk scheelt al heel veel, de restje kan je dan met een cleaner doen, idd opletten, de trailer kan niet tegen de goede clean middelen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Schoonmaken onderkant polyester sloep

Berichtdoor Mopolcamper » 10 Sep 2019, 12:32

Wat is er mis met schuren en een primer en aangroeiwerende verf er op?
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Schoonmaken onderkant polyester sloep

Berichtdoor broekie » 10 Sep 2019, 15:06

Eerst een ontkalker erop, kan oxaalzuur (ontweringswater) zijn, maar ook goedkoop spul in spuitflessen.
Ontweringswater koop je bij de bouwmarkt. Trekt ook vuil uit polyester als dit bv geel is geworden door de kalk.
Dat zuur zorgt ervoor dat de kalk afbreekt.
Dan met JIF lekker poetsen met een borstel.

Starbrite of dat soort dure middeltjes doen het ook, maar dan is dezelfde ontkalker en het schoonmaakmiddel wel 10 tot 20 x zo duur opeens.

Als je gaat behandelen met primer en AF kun je grof schoonmaken en de rest licht schuren voor de behandeling.
Plak dan eerst gelijk de waterlijn af, hij staat er nu keurig op.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Schoonmaken onderkant polyester sloep

Berichtdoor aquanaut » 10 Sep 2019, 15:23

Starbrite bottom cleaner is gewoon een (heel duur) mengsel van water zoutzuur en oxaalzuur.
Ik meen 5-10% zoutzuur, 1-5% oxaalzuur.

Ik gebruik ontweringswater, verkrijgbaar bij de DHZ zaak voor een paar euro.
Bevat meestal zo rond de 10% oxaalzuur.

Wel ff handschoentjes aan en een brilletje op!
Ontweringswater helpt overigens ook goed tegen roeststrepen of vlekken als gevolg van vliegroest (mits het deeltje wat de roest veroorzaakt is verwijderd).

Na deze behandeling de boel lekker dik in de wax zetten, voorkomt nieuwe aangroei ,of laat deze tenminste makkelijk verwijderen.
En uiteraard, zoals eerder aangegeven niet op de trailer laten komen wan dat geeft op zijn minst vervelende vlekken.

Aquanaut

EDIT gelijk gepost met Broekie
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Schoonmaken onderkant polyester sloep

Berichtdoor henkvd » 10 Sep 2019, 17:16

En Oxzaalzuur kan je ook in poeder vorm bestellen, enige nadeel, je hebt om de verzendkosten een beetje goed te maken genoeg voor de rest van je leven, Oxzaalzuur in poedervorm o.a verkrijgbaar bij een ouderwetse drogist ( bestaan ze nog ?) en meubel restauratie en bij bijenhouders ( online webshosp ff googlen).
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Schoonmaken onderkant polyester sloep

Berichtdoor bas » 10 Sep 2019, 19:10

Wat is er mis met schuren en een primer en aangroeiwerende verf er op?


Op zich weinig maar waarom zou je als je elke winter droog gaat? Kost meer en ook daar heb je weer werk aan om het bij te houden.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Volgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten