Spanning zonnepaneel

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Spanning zonnepaneel

Berichtdoor PARO » 09 Sep 2019, 21:00

Aquanaut, ik stel mij de vraag waarom ik slechts 2 Amp laadstroom zie op de mppt regelaar daar waar ik veronderstel 8 Amp te moeten aflezen. Zonnepaneel 180 Watt 24 Volt. :?:
PARO
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 23:31
ligplaats:
info:

Re: Spanning zonnepaneel

Berichtdoor aquanaut » 10 Sep 2019, 07:57

Clemens,
Als je een 180Wp paneel hebt liggen (waarschijnlijk vlak liggend) kun je er vanuit gaan dat het maximale vermogen er nooit uit gaat komen.
Je absorptie laadspanning zal rond 28,8V liggen, theoretisch zal het paneel onder maximale prestatie dan 6,25A ampere laadstroom kunnen opwekken.
Ga in de praktijk uit (September / vlak liggend paneel) van de helft.
Bij float is dit theoretisch hoger aangezien de spanning lager ligt zal de stroom stijgen, echter de float fase betekend dat de accu vol (of zo goed als vol) is.
In de meeste gevallen is er vanuit de accu dan geen vraag naar vermogen en zal de zonnepaneel installatie dat ook niet leveren.

Wat je ter controle nog kunt meten ter controle is het volgende, uiteraard bij flinke zon (heb je de mogelijkheid om het paneel te kantelen zet deze dan haaks op de zon).
Zet vervolgens gebruikers aan die minimaal 8A uit de batterij opnemen.
Meet vervolgens de spanning welke (met aangesloten paneel) op de terminals PV op de regelaar staat.
Vergelijk dit met de Vmp welke op het typeplaatje van het paneel vermeld staat.
Lees op de MPPT de laadstroom uit en de laadspanning.
Vermenigvuldig deze 2 waarden en post je bevindingen.

Groet Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Spanning zonnepaneel

Berichtdoor PARO » 10 Sep 2019, 10:36

Bedankt, dat zal spijtig genoeg niet voor direct zijn maar zal dat zeker uittesten van zodra ik daarvoor de kans krijg.
Dat is tenminste verhelderend en ik begrijp nu ook waarom ik niet het volle vermogen van het paneel kan benutten.Ik kan wel nog meegeven dat na de aansluiting van de nieuwe mppt regelaar, nu een week geleden de accu op 63% stonden en na 9 dagen op 100%. Traag maar gestaag.
PARO
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 23:31
ligplaats:
info:

Re: Spanning zonnepaneel

Berichtdoor aquanaut » 10 Sep 2019, 10:45

PARO schreef: Traag maar gestaag.


Dat heeft uiteraard weer te maken met hoe groot je batterij is.
Een 100Ah accu vol druppelen met 2A gaat aanzienlijk sneller dan een 500Ah batterij met dezelfde laadstroom.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Spanning zonnepaneel

Berichtdoor Rob Art » 24 Sep 2019, 23:14

PARO schreef:Voila, dus alles nagemeten en gecontroleerd. Hier mijn bevindingen.

De installatie is ongeveer 15 jaar oud.
Systeem is 24 volt
Regelaar. Merk SOLARIS.
automatische regeling tssn 12 en 24 volt
Op het schermpje lees ik af:
VBAT. 13,5 volt
60 LBN. (wat dat ook betekend)
Het paneel levert 38,7 Volt


Zohey wat een toeval, dit lijkt wel op een storing waar ik vorige week mee bezig was.
Solaris regelaar met daarop 2 paneeltjes totaal 180Wp, laadstroom max. 0,7A (afgelezen op het display van de Solaris) bij een goeie zon. Op de PV installatie (draad los gehaald) stond ruim 40V op.
De accu's (500aH bij 24V) werden belast door een koelkast en wat kleine verbruikers. De PV installatie had dit dus mooi bij moeten houden (in ieder geval met meer dan 0,7A moeten gaan laden), maar dat was niet het geval. De Solaris nog even gerest maar ook dat bleek niets uit te maken.

Mijn conclusie, regelaar overleden. Er is inmiddels een nieuwe besteld Die ik nog monteren.
Word vervolgt.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: Spanning zonnepaneel

Berichtdoor PARO » 25 Sep 2019, 10:53

Aquanaut en medevaarders,
Vroeger dan verwacht heb ik de aanbevelingen van aquanaut opgevolgd, en dankzij of ondanks een defekte alternator de accu's leeggetrokken tot 12 volt ipv 26 volt.
TGV dit heuvel heeft de regelaar serieus moeten werken en de laadstroom is gestart op 4 amp wat dus volgens de theorie van aquanaut normaal is.
Ik ga toch voor de zekerheid 2 nieuwe zonnepanelen installeren teneinde wat meer autonomie te hebben.
Wil nog meegeven, als dat mag, in JH Treegh42 te Maastricht heb ik vastgesteld dat de alternator defect was. Dankzij de inzet van havenmeester Kees had ik na 2 dagen een nieuwe alternator die perfect pastte op de draagbeugels en konden we weer gerust varen. Nu hopen dat de accu's geen schade hebben opgelopen.
Allen bedankt voor de medewerking. Top forum.
PARO
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 23:31
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten