Impeller Yamaha 684C vervangen

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Impeller Yamaha 684C vervangen

Berichtdoor Sjoerd van Rijswick » 09 Sep 2019, 14:51

Beste lezer,

Ik wil de impeller van mijn Yamaha 684C buitenboord motor vervangen aangezien de koeling niet meer functioneert.
Nu is mijn vraag aan degene die dit vaker heeft gedaan:

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik de schakelstang weer op dezelfde manier en afstand terug in elkaar draai?
En moet ik voor de zekerheid even de buis waardoor het water de motor ingaat en vervolgens verlaat ook doorspoelen met kraanwater/perslucht?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden en het meedenken!

Mvg Sjoerd
Sjoerd van Rijswick
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 08 Sep 2019, 17:57
ligplaats: Beesel
info: 15pk 2takt Yamaha

Re: Impeller Yamaha 684C vervangen

Berichtdoor micha » 09 Sep 2019, 15:51

Hoi Sjoerd,

Ten eerste, hoe weet je dat de koeling niet meer functioneerd? Hij heeft geen plas straaltje of wordt het motorblok heel erg heet? Soms blokkeerd het plas straaltje maar dat wil niet zeggen dat de koeling niet werkt.

Motor in zn vooruit zetten zodat je de 2 moeren ziet op de schakelas:

https://www.justanswer.com/boat/2xpto-1 ... onect.html

in dit plaatje nummer 35 en 34. Ik doe meestal 34 op zn plek proberen te houden, dus niet verdraaien maar 35 los draaien. Deze draai je verder los tot op het moment dat hij niet meer over de onderste as draait. ( ik draai elke keer een halve slag en zet de motor dan in zn achteruit met de schakelhendel). op een gegeven moment zal de moer los zijn. Je moet de moer dus niet verder draaien als de twee assen van elkaar komen.

Hier kun je het ook zien, andere motor maar princiepe is het zelfde:

https://www.youtube.com/watch?v=6pRCE0ZfMLM

Als je je oude impeller demonteerd moet je kijken of hij nog compleet is zodat je zeker weet dat er geen stukjes in je motorblok zijn gekomen. Soms zet ik nog weleens een tuin slang erop en kijk of er dan genoeg water uit komt zodat ik weet dat er niks verstopt is.
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Impeller Yamaha 684C vervangen

Berichtdoor Sjoerd van Rijswick » 09 Sep 2019, 16:20

micha schreef:Hoi Sjoerd,

Ten eerste, hoe weet je dat de koeling niet meer functioneerd? Hij heeft geen plas straaltje of wordt het motorblok heel erg heet? Soms blokkeerd het plas straaltje maar dat wil niet zeggen dat de koeling niet werkt.

Motor in zn vooruit zetten zodat je de 2 moeren ziet op de schakelas:

https://www.justanswer.com/boat/2xpto-1 ... onect.html

in dit plaatje nummer 35 en 34. Ik doe meestal 34 op zn plek proberen te houden, dus niet verdraaien maar 35 los draaien. Deze draai je verder los tot op het moment dat hij niet meer over de onderste as draait. ( ik draai elke keer een halve slag en zet de motor dan in zn achteruit met de schakelhendel). op een gegeven moment zal de moer los zijn. Je moet de moer dus niet verder draaien als de twee assen van elkaar komen.

Hier kun je het ook zien, andere motor maar princiepe is het zelfde:

https://www.youtube.com/watch?v=6pRCE0ZfMLM

Als je je oude impeller demonteerd moet je kijken of hij nog compleet is zodat je zeker weet dat er geen stukjes in je motorblok zijn gekomen. Soms zet ik nog weleens een tuin slang erop en kijk of er dan genoeg water uit komt zodat ik weet dat er niks verstopt is.


Ik ga/ging er vanuit dat de impeller het probleem is aangezien ik niet het “plasstraaltje” heb.
Hoe kom ik erachter of er ergens iets verstopt zit ipv dat de impeller kapot is?

Heb je nog meer tips waarop ik moet letten of wat ik na moet kijken?
We hebben de motor net en ik heb geen idee waarop ik moet letten en wat ik na moet kijken om de motor in goede conditie te houden?
Sjoerd van Rijswick
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 08 Sep 2019, 17:57
ligplaats: Beesel
info: 15pk 2takt Yamaha

Re: Impeller Yamaha 684C vervangen

Berichtdoor micha » 10 Sep 2019, 09:36

Je kan met de hand voelen of het motorblok warm word. Ook zit boven de bougoes een dekseltje met twee of 3 boutjes vast. Hier onder zit de thermostaat. Je kan, om even te testen, de motor starten met dit dekseltje gedemonteerd. Als het water hier dan wel uit gutst dan kun je er vanuit gaan dat je slangetje verstopt is.

Echter, nu je aangeeft dat de motor pas net in bezit is en je niet met zekerheid kan zeggen hoe oud de impeller is dan zou ik hem sowieso vervangen. Kan nooit kwaad. Weet je iets van de geschiedenis?

Controleer ook de water inlaat op het staartstuk.
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Impeller Yamaha 684C vervangen

Berichtdoor micha » 20 Sep 2019, 14:43

Hoe is het hier afgelopen?
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten