bilge ventilator

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

bilge ventilator

Berichtdoor aatv » 08 Sep 2019, 06:41

Tussen de werkzaamheden door breek ik ook mijn hoofd over de dingen die nog komen gaan.
ook over het inrichten van de motorruimte. zoals de situatie was toen ik de boot kocht was er
een minimale afscheiding tussen kajuit en motorruimte onder de vloeren., eigenlijk bijna niets.

nu met het renoveren maak ik dus wel een degelijke afscheiding het enige stukje wat eigenlijk
open blijft is het punt waar het bilge gat begint. zal ongeveer een gat van 15 x 15 cm zijn.
eventueel vocht zal ergens door het bilgegat in moeten kunnen en zo trekt de motor ook lucht
weg zodat het onder de vloer en achter de beschieting nog ventileerd.

persoonlijk vind ik een beetje motorgeluid niet zo erg en naar mijn mening vond ik de herrie
in de oude situatie eigenlijk nog meevallen. als ik straks de motorruimte gescheiden heb van de rest
en alle kieren van vloeren etc afgedicht heb zal het waarschijnlijk voor mij acceptabel zijn.

maar afsluiten tegen geluid is ok maar de motor zal toch moeten ademen en de motorruimte zal ook
de warmte kwijt moeten. Graag hoor ik hier jullie gedachten eens over hoe ik dit het beste aanpak.ik
heb nu nog niets gemaakt dus hoef ook nog niets te slopen omdat ik het misschien anders had moeten/kunnen
doen. ook kan ik eventueel nu nog gaten in de romp maken voor een bilge ventlator voor de afvoer en een rooster
voor de aanvoer van lucht. motor is een viercilinder mitsubishi met watergekoelde uitlaat. op mijn draadje
bootje opknappen staan foto s van de motorruimte dus goed advies is welkom.

greetzzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: bilge ventilator

Berichtdoor henkvd » 08 Sep 2019, 10:24

Een ventilator zal nooit voldoende verbrandingslucht kunnen aanvoeren voor de motor, het volume aan lucht wat de motor verbruikt is te groot.
Een ventilator heeft voor dat doel dus geen zin, wat je wel kan doen is een labyrint toepassen voor de aanvoer van de lucht door hiermee het geluid een hindernis op te leggen, maar de aanvoer van lucht gegarandeerd is.
Zijn al meerdere topics over geweest.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: bilge ventilator

Berichtdoor varg » 08 Sep 2019, 10:34

hallo Aat, kijk eens naar deze dingen: https://www.growexpert.nl/geluidsdempers#vertnav
verder uit Vaartips.nl: Machinekamer ventilatie Om één liter brandstof te verbranden is 10,5 m³ lucht nodig. Dat komt neer op 4,5 m³ per pk (6,1 m³ per kW) per uur. Ongeveer eenzelfde hoeveelheid is nodig om de stralingswarmte van de motor af te voeren. Bij een motor van 60 pk is dat dus 60 x 4,5 x 2 = 540 m³/uur. Verder geldt de vuistregel dat een ventilatieopening c.q. luchtpoort 224 m³/uur per dm² vrije doorlaat kan verwerken zonder dat de aangezogen lucht een te hoge snelheid krijgt. In het voorbeeld van 60 pk betekent dat een luchtinlaat met een minimum doorlaat van 540 / 224 = 2,41 dm².

groet, Arnold

ps mijn motorruimte (100 afgesloten) ventileert door 3 buizen van elk 110 mm doorsnede. Meer is niet nodig merk ik, temperatuur blijft laag in de motorruimte en de motor ademt vrij.
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: bilge ventilator

Berichtdoor aatv » 08 Sep 2019, 19:07

hoi Henk/Arnold, de ventilator was eerder bedoeld om de warme lucht af te voeren,
heeft deze genoeg cappaciteit tav de lucht die de motor nodig heeft dan zal
hij naar mijn inzien ook weer genoeg terug naar binnen trekken of zie ik dit
nu verkeerd?

nogmaals het gaat niet zozeer om het geluid te dempen dat komt wel goed.
het gaat me er om dat ik de warmte afvoer en lucht naar binnen krijg. met de rekensom
van Arnold en mijn 33pk motortje denk ik dat de motor genoeg lucht binnen krijgt door de
opening die in de afscheiding motorruimte/kajuit onder de vloer bij het bilge gat blijft.

blijft alleen de vraag nog of een bilgefan interessant is om warmte naar buiten te blazen
of dat gewoon een roostertje in de romp afdoende is.

mocht de motor toch te luid zijn kan ik altijd nog een lamellen bakje voor het gat maken.

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: bilge ventilator

Berichtdoor varg » 08 Sep 2019, 20:54

Aat, mijn ervaring is dat een watergekoelde motor (zelfs met een droge uitlaat in de motorruimte...wel goed ingepakt natuurlijk) voldoende verbrandingslucht aanzuigt om de motorruimte koel te houden. Bij mij staat de 50 pk yanmar in een totaal gesloten kast met alleen de drie buizen naar buiten (feitelijk naar de achterpiek die voldoende belucht is). De aanzuig van het luchtfilter is ongeveer in het midden van de motorruimte. Er ontstaat dus een zeer lichte mate van onderdruk in de motorruimte, De drie beluchtingsbuizen (1 meter lang en gemaakt van een geluidabsorberend materiaal) zitten alle drie aan de achterzijde van de motorkast, toch loopt nergens de temperatuur in de motorruimte merkbaar op. Eerlijk gezegd komt de meeste warmte nog van de alu deksels van de motorruimte...die kunnen flink heet worden als de zon er op staat. kortom, maak je geen zorgen en laat de aanzuiglucht van de motor de koeling van de motor verzorgen.
Als je de aanzuiglucht van de motor verzorgt door een flinke slang/buis direct op de luchtfilter aan te sluiten en die via een doradebox naar buiten brengt dan kan je (moet je zelfs) je motorruimte geforceerd ventileren, maar dat lees ik in jou berichten niet.
Ga je het anders doen en ergens een ventilator monteren die aanzuigt uit de motorruimte dan werk je eigenlijk de aanzuig van de motor tegen. De motor zuigt en jouw ventilator zuigt.....Groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: bilge ventilator

Berichtdoor Yep » 08 Sep 2019, 21:08

Je ziet, tenminste bij mij, tijdens de vaart een aanvaardbare temperatuur in het motorruim.
Die lucht van buiten wordt wel aangezogen, als het moet vanuit elke hoek en gat, daar zorgt de motor wel voor.

De temperatuur loopt bij mij wel flink op na het afzetten van de motor en wel een graadje of acht.
Maar na een uurtje of wat daalt de temperatuur weer.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: bilge ventilator

Berichtdoor aatv » 09 Sep 2019, 04:26

bedankt voor de reactie mannen. zoals ik dus lees hoef ik me er niet te druk
over te maken of extra toeren uit halen. Arnold de warmte van jou motor komt
als ik het dus goed begrijp gewoon in de ruimt buiten de box terecht. zit er bij jou
dan nog wel iets van een ventilatie gat/rooster in de romp zodat de warmte naar
buiten kan? de aanzuig van jou motor heb je daar toevallig een fotootje van?

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: bilge ventilator

Berichtdoor bas » 09 Sep 2019, 08:10

Zolang de motor draait en er circulatie is van het koelwater is er niets aan de hand, dan "regelt" de motor zijn eigen ventilatie wel.
De warmteontwikkeling ontstaat pas zodra de motor uit gaat, dan is er geen koelwatercirculatie meer en staat er een mooi gietijzeren straalkacheltje. Op zich niet erg alleen pas wel op bij de aanleg van elektrakabels en slangetjes e.d. dat je ze niet vlak langs het motorblok legt.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: bilge ventilator

Berichtdoor kajoe » 09 Sep 2019, 09:52

soms heb je ook voordelen dat na een vaardag je motor fiks hitte afgeeft ,zoals bij ons maar dan wel met een machinekamer waar je rond de motor kon lopen geel vaak ging ik direct na het stopzetten naar de motor ,en met een drinkwaterslangetje lied ik dan een klein beetje water over de motor lopen nou dan had je een super sauna je zweette je rot tja de temperatuur liep van de stilstaande motor fiks op dus gebruik van maken ,dit als het kon jaren gedaan .
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: bilge ventilator

Berichtdoor varg » 09 Sep 2019, 10:35

aatv schreef:bedankt voor de reactie mannen. zoals ik dus lees hoef ik me er niet te druk
over te maken of extra toeren uit halen. Arnold de warmte van jou motor komt
als ik het dus goed begrijp gewoon in de ruimt buiten de box terecht. zit er bij jou
dan nog wel iets van een ventilatie gat/rooster in de romp zodat de warmte naar
buiten kan? de aanzuig van jou motor heb je daar toevallig een fotootje van?

greetzz aat



De warmte die de motor produceert gaat voornamelijk via uitlaat en koelwater naar de buitenwereld. Wat overblijft is de warmte die het motorblok afstraalt en waarmee dus de lucht in de motorruimte wordt verwarmt. De motor zuigt deze lucht ook op als verbrandingslucht. Omdat daardoor een lichte onderdruk ontstaat komt er door mijn buizen (en door jouw gaten bij oa. de schroefas) nieuwe, koelere lucht van buiten naar binnen. Zolang de motor draait is er dus altijd ventilatie. Als je de motor uitzet stop de ventilatie. De motor (het gietijzeren straalkacheltje) geeft dan nog warmte af aan de omgeving, maar er is geen ventilatie meer. Bij mij is dat geen enkel probleem, maar als je motor in de kajuit onder wat planken staat is dat soms niet prettig. Je zou die warmte dan af kunnen voeren door een tijdje (20 minuten?) een ventilatortje te laten draaien met een afvoer naar buiten. Dat hoeft geen geweldige ventilator te zijn, het gaat om het afvoeren van een paar m3 lucht gedurende 20 minuten. Het nadeel is dat je weer een geluidslek creëert dus zorg ervoor dat je de ventilatiebuis/slang laat eindigen op een plek waar je geen last hebt van motorgeluid/motordamp. Vogeltjes nestelen 's winters graag in zo een afvoer, er mag geen water in kunnen stromen, er moet een verklikkerlampje bij zodat je kunt zien dat je ventilatortje nog draait....kortom...let op de details. groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten