door eagle » 08 Sep 2019, 11:24
Prima ding, zo,n seal.
Ze zijn bedoeld voor water gesmeerde schroefassen. Dat smeren betreft het eindlager, daar waar de as het schip uit komt, vlak voor de propeller.
Naar binnen toe loopt de as door een koker, die doorloopt tot ergens achter de keerkoppeling.
In die koker staat water, dat binnenkomt via openingen in het eindlager-huis.
Daar waar de koker binnen eindigt, gaat de schroefas verder, tot aan de keerkoppeling. Er moet dus een afdichting op die plaats zijn om het water in de koker tegen te houden, terwijl de schroefas toch moet kunnen draaien.. Dat doet de Volvo Patent Seal, ook wel Stuffing box genoemd.
In de voorste neus ervan zit de feitelijke afdichting, bestaand uit twee achter elkaar geplaatste keerringen. In feite zou Een voldoende zijn, maar zo,n keerring moet gesmeerd worden met een soort siliconenvet. Daarom zijn er twee; De tussenruimte moet gevuld worden met het vet, waardoor beide worden gesmeerd.
Door wrijving tussen de lippen en de draaiende schroefas zou de temperatuur oplopen, waardoor de keerringen defect zouden raken, maar dat gebeurt niet, omdat er water tegen de keerring staat, en de zaak koel houdt.
Echter; Hier kan iets mis gaan;
De schroefas koker ligt niet horizontaal in het schip, maar onder een hoek; Laag bij het eindlager, maar hoger bij de Volvo Seal.
Voor de tewaterlating is de schroefaskoker leeg. Als het schip te water gaat stroomt water de koker in via het eindlager. Maar die zit vol met lucht die niet weg kan! Gevolg is, dat het water wordt tegengehouden, en de Volvo seal niet bereikt, en dus geen koeling van de seal!
De oplossing is simpel: Zorg, nadat het schip tewater ligt, dat de seal tijdelijk lek wordt, zodat de opgesloten lucht uit de koker kan ontsnappen.
Dat gaat door de sealneus vooraan tussen duim en vingers iets ovaal te drukken, Hierdoor raakt de seal lek, de lucht ontsnapt hoorbaar, waarna er water uittreedt. Dan loslaten, en klaar!
Een keer per jaar vullen met het bijgeleverde vet; Tuitje van de tube tussen as en seal steken, en in de tube knijpen.
Gr, Eagle