Beginners motorboot

Beginners motorboot

Berichtdoor Bjorn » 05 Sep 2019, 19:53

Ik ben me aan het oriënteren op een motorboot. Omdat ik volkomen leek ben op dit gebied ben zoek ik echter wat handvatten.

Ik zoek een motorboot om mee te beginnen waar je met 4 personen op kunt slapen. Qua budget denk ik dat dit tussen de €5.000-€10.000 mogelijk moet zijn (althans, ik zie in die prijsklasse veel staan waarvan ik denk dat dit wel zou passen) De bedoeling is om op binnenwateren te varen en de boot aan het Veersemeer te leggen.

Echter heb ik geen idee van merken, kwaliteiten, diesels of benzine, stalen of polyester boten etc etc..
Kan iemand wat adviezen geven? (of een advies in de zin van; koop alles behalve dat..)

Alvast bedankt!

Björn
Bjorn
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 05 Sep 2019, 19:43
ligplaats:
info:

Re: Beginners motorboot

Berichtdoor Marie Christina » 05 Sep 2019, 20:28

Ik dacht eerst: hier ga ik eens een haarfijn antwoord op geven.
Maar toen besefte ik dat er allerlei vragen naar boven kwamen ipv antwoorden.

Hoe lang wil je er op kunnen slapen?
Één nachtje kan al gauw.

Hoeveel werk mag er aan zitten?
Ben je een beetje handig?

Met hoeveel personen moet je er op leven?

Wil je vaste bedden of mag het een bank zijn die je om moet zetten?

Vaste roef of mag een dektent ook?

Zo kan ik nog een heleboel vragen bedenken.

Kern is: probeer voor jezelf helder te krijgen wat je wensen zijn en wat je kunt.
Als je dat hier dat hier meldt kunnen we je vast verder helpen.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Beginners motorboot

Berichtdoor Davidos » 05 Sep 2019, 20:54

Kijk naar wat past en wat leuk lijkt.

Laat - als je echt wat wilt gaan kopen - een aankoop keuring doen door iemand die dat ook echt kan (vakman of vrouw). Kan je een heleboel ellende schelen!

Benzine, diesel, staal hout plastic, het is er allemaal.....

Dan de algemene dingen:

Als je heel handig bent kun je veel zelf (in die prijsklasse wellicht nodig). Ga anders eens na wat het kost om een dergelijke boot te laten schilderen, of er een andere motor aan of in t hangen, etc.

Praat met wat booteigenaren om een beetje te weten te komen wat er allemaal op je af komt....

Voor een kajuitboot (want daar zoek je denk ik naar): zorg voor sta hoogte op die plaatsen waar je het meest bent als je wakker bent (stuur positie bijv) want telkens bukken etc. is niks.

Probeer weg te blijven van een kajuitboot met binnenboord benzine motor (explosie en brand gevaarlijk, in goede staat niet, maar in mindere staat..... oei oei oei).

Laat je niet gek maken tijdens de zoektocht. Maak proefvaarten.

Succes met zoeken.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Beginners motorboot

Berichtdoor Bjorn » 05 Sep 2019, 21:12

Bedankt voor deze snelle eerste reacties in ieder geval!

Ja, ik ben handig, ik restaureer auto's, reviseer motoren en verbouw mijn eigen huis, dus klussen is geen probleem, echter van algehele restauratieklussen heb ik inmiddels mijn buik vol.

Bootje is bedoeld voor weekendjes, weekjes vakantie e.d. We zijn met z'n vieren (2 ouders, 2 kinderen)
Ik liep zelf aan tegen bijvoorbeeld een Doerak 780. Een stalen schip volgens mij met binnenboord motor. Voor 2 slaapplaatsen en achter ook 2.
Is dit een rare keuze? Of zijn er in dat segment betere opties?

Zijn er voor wat betreft onderhoud en ligplaats nog voordelen/verschillen in staal of polyester?
En dan inderdaad de keuze tussen benzine en diesel. Diesel lijkt mij lawaaierig (en wellicht een (toekomstig) milieu dingetje?)
Bjorn
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 05 Sep 2019, 19:43
ligplaats:
info:

Re: Beginners motorboot

Berichtdoor Marie Christina » 05 Sep 2019, 22:02

Aha, nu weten we een beetje in welke richting je zelf denkt.
En dan is doerak helemaal geen rare keuze, hoor.
Dat zijn drijvende ruimtewondertjes.
Maar je moet wel beseffen dat de laatste Doerak eind jaren'70 gebouwd is en ze dus aardig op leeftijd zijn.
Dat hoeft geen enkel probleem te zijn als ze altijd goede baasjes hebben gehad, maar in die leeftijdsklasse zou ik de hierboven aanbevolen keuring zeker laten doen.

Polyester heeft minder onderhoud, maar over milieu gesproken...
Het blijft kunststof.
En geen scheepssloper die hem wil hebben mocht je de boot tot het einde van de levensduur houden.

Benzinemotor in een binnenboordversie moet je echt niet doen.
Linke soep.
De herrie met een diesel valt in de eerste plaats reuze mee en is in de tweede plaats heel veel aan te doen.
En voorlopig blijven ze nog wel toegestaan, hoor.

Je zou ook aan een kruiser kunnen denken.
Er zijn er zat te koop in jouw budget.
Kijk maar eens op botentekoop.nl
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Beginners motorboot

Berichtdoor Blacktoppie » 06 Sep 2019, 12:16

Doerak.. mooie bootjes met veel ruimte maar meerder ervaringen gehoord dat op groter(oa veerse meer)water de vlakke neus er voor zorgt dat de boot nogal stuitert over de golven.

Anyway zeer veel te koop en het is natuurlijk vooral je eigen smaak en handigheid/ bereidheid tot opknappen die meespeelt in de kosten. hier goede ervaringen(ook op groter water) met 2 volwassenen en 2 kinderen met een curtevenne 830ak. Wij slapen zelf in de punt en de 2 kids achterin op een eigen bedje in een afsluitbare ruimte. Achterin zijn ruime bedden. Eventueel kan de tafel(bij ons een rondzit) nog naar beneden voor een twijfelaartje.

Zie onderschrift voor een fotoje.

M.v.g.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Beginners motorboot

Berichtdoor pascall » 06 Sep 2019, 12:51

Nog een aanvulling, ik zie dat je vaargebied Veersemeer wordt.
Houd er rekening mee dat je meer onderhoud hebt aan een stalen schip omdat het zoutwater is!
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Beginners motorboot

Berichtdoor ErikH » 06 Sep 2019, 17:56

We kunnen hier 100 pagina's over vol gaan schrijven, voor € 535,- weet je het precies. https://www.workumerjachtverhuur.nl/

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Beginners motorboot

Berichtdoor pascall » 06 Sep 2019, 21:14

ErikH schreef:We kunnen hier 100 pagina's over vol gaan schrijven, voor € 535,- weet je het precies. https://www.workumerjachtverhuur.nl/

Gr.

Erik


Is ook maar een moment opname.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Beginners motorboot

Berichtdoor redmiller » 07 Sep 2019, 13:58

Dag Bjorn,

een Doerak 7.8 is voor 4 personen een vrij klein bootje. Wellicht een idee om toch voor min. 8.5 meter te gaan? Qua prijs maakt het denk ik niet veel verschil. Wel in leefbaarheid, op een bootje kun je namelijk niet 'even weg'.
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Volgende

Terug naar Waar vaar jij mee ?

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast