Evinrude 2takt start slecht, zowel koude als warme moter !!!

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: Evinrude 2takt start slecht, zowel koude als warme moter

Berichtdoor roodrug » 11 Aug 2019, 19:00

Hoi Mannen, bedankt weer voor de suggesties.....zal als ik zin heb van de week, nog eens kijken....nu ontbreekt de zin een beetje.....
Jammer dat het in ene ook weer niet werkt, en ik het gevoel heb dat ik weer terug bij af ben.....

Condensators veel over gelezen, met een beetje mazzel weet ik hoe het eruit ziet.....maar dan hebben we het ook gehad !!!
We proberen er van de week weer een beetje positief tegen aan te kijken, vraag mij inmiddels wel af, of ik dit voor elkaar krijg zonder goede monteur !!!

Eerst inderdaad nu eerst de vonk terug....
roodrug
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 12:15
ligplaats:
info:

Re: Evinrude 2takt start slecht, zowel koude als warme moter

Berichtdoor roodrug » 24 Aug 2019, 18:38

Hoi, inmiddels het vliegwiel verwijderd, hier zit een spoel en de strator, zien er beide goed uit, kan ik deze meten ??
Ook de bougiekabels geheel nagekeken, en in de contactspray....alle massakabels/contacten schoongemaakt......helaas alles zonder resultaat !!

Ben nu op het punt aangekomen, of ik er nog meer tijd en andere onderdelen aan moet besteden.....ook is de zin er nu wel een beetje af !!

Zijn er nog tips ?? En anders houdt het op, en moet ik beslissen of ik hem naar een echte monteur breng (of niet)

In ieder geval bedankt voor de moeite die jullie gedaan hebben....
roodrug
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 12:15
ligplaats:
info:

Re: Evinrude 2takt start slecht, zowel koude als warme moter

Berichtdoor micha » 03 Sep 2019, 10:55

Controleer eens de dodemans knop. Wellicht dat daar een fout in zit. waardoor hij altijd 'uit' staat ook al heb je het clipje erop bevestigd. Er loopt een draad, zwart/geel uit mn hoofd, naar de dodemans knop toe, kun je deze los halen of wellicht doormeten?
micha
 
Berichten: 346
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Evinrude 2takt start slecht, zowel koude als warme moter

Berichtdoor broekie » 03 Sep 2019, 11:34

Goede tip.
Bij bepaalde modellen zit de stopknop in de gashandle.
ook daar weleens een sluiting gevonden.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Evinrude 2takt start slecht, zowel koude als warme moter

Berichtdoor micha » 03 Sep 2019, 11:59

lees ook hier door:

http://www.cdielectronics.com/troubleshootingguide/

pagina 39: johnson / evinrude alternator driven CD ignition 1977-2006. Daarmee kun je een aantal metingen/ testen doen.

Hierin staat ook dat je de gele draad naar de gelijkrichter moet los trekken, het kan zijn dat deze kapot is en alle stroom afpakt die de spoel opwekt. ( ik weet alleen niet of jij een gelijkrichter hebt, zou best wel kunnen )

Ergens in het verhaal zie je DVA voltage staan. dat is een piek spanning. Dat is echter niet te meten met een goedkope voltmeter dus zou beginnen met weerstanden meten die er ook staan.

Laat weten hoe het gaat en geef het nog niet op want heb wel het gevoel dat je al dichtbij bent en laten repareren kan altijd nog.
micha
 
Berichten: 346
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Evinrude 2takt start slecht, zowel koude als warme moter

Berichtdoor roodrug » 05 Sep 2019, 13:18

Hallo wederom voor de reacties (mischa en broekkie) ik heb hem uiteindelijk maar weggebracht naar een buitenboordmoterhandel.....omer eens na te kijken/reparatie........Gisteren gebeld.....hij heeft strator en bougiekabels vervangen, vonkte weer (goed).....
Heeft (omdat hij niet mooi wilde lopen) de carabateur eraf gehad, en ondanks dat deze zeer goed schoon was......kwam het drijvertje in de vlotterkamer tegen het slangentje aan van stationair toerental aan.....waardoor deze niet goed/vrij kon bewegen......

Dit is zo'n beetje wat ik ervan begreep.....hij doet het weer (jammer dat het seizoen een beetje het einde nadert) en daar ben ik toch wel blij mee....
Haal hem morgen op !!!

Bedankt voor alle tips....
roodrug
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 12:15
ligplaats:
info:

Re: Evinrude 2takt start slecht, zowel koude als warme moter

Berichtdoor broekie » 05 Sep 2019, 17:42

Tja, als leek kun je best iets doen, maar als het een combi van dingen wordt is het moeilijk adviseren.
Uiteindelijk is het goed gekomen en de moeite van het proberen waard geweest hoop ik.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Evinrude 2takt start slecht, zowel koude als warme moter

Berichtdoor roodrug » 07 Sep 2019, 22:27

Vandaag tussen de buien door even wezen testen, loopt weer netjes......

Ja ik weet het, als je er niet echt verstand van hebt dat het toch lastig is allemaal, maar het blijft een oudere moter, en je vraagt je dan wel af, of het de moeite is om de evetuele kosten nog te maken......is toch een afweging !!
De monteur is er toch dik 2 uurtjes mee bezig geweest, 2x nieuwe bougiekabel(s) en een gebruikte strator......mar met een beetje mazzel kunnen we weer even !!
Tis toch lekker licht motertje, 2 cilinder, gemakkelijk van het bootje te halen, niet pikgevoelig.....ik ben er weer blij mee !!
roodrug
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 12:15
ligplaats:
info:

Re: Evinrude 2takt start slecht, zowel koude als warme moter

Berichtdoor micha » 09 Sep 2019, 07:53

Ik ben blij dat je het niet op hebt gegeven en hem, dan via een omweg, lopend hebt gekregen.
Ik denk dat je er alsnog goed aan hebt gedaan om hem te laten repareren. Zo'n ontsteking is altijd lastig. Je kan niet op het oog zien of hij kapot is. Als die niet tijdens het proces kapot was gegaan dan was het je wel gelukt om hem zelf te repareren.
Je hebt nu wel de nodige kennis opgedaan om in elk geval de carburateur uit elkaar te halen. Als dat je lukt dan lukt een impeller vervangen bijvoorbeeld ook wel. Dan heb je al voldoende kunde in huis om hem lopend te houden zonder duur onderhoud wat je moet laten plegen en kan je nog een hele tijd plezier hebben van zon motortje.
Ik vind de evinrudes en johnsons uit die tijd heel goed en van hoge kwaliteit dus als je er goed mee omgaat dan kan je hier nog heel lang plezier van hebben.
micha
 
Berichten: 346
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Evinrude 2takt start slecht, zowel koude als warme moter

Berichtdoor roodrug » 13 Sep 2019, 19:45

Hoi Micha,

Nou wel op het punt gestaan om hem maar (stuk, niet lopend) op marktplaats te zetten.......maar ja als iets het niet doet krijg je er natuurlijk weinig voor !!
En ik moet je zeggen dat het evinrude/johnson motertje met zijn 2 cilindertje wel altijd mooi rustig hebt gelopen, en welk buitenboordmotertje van 5pk heeft een 2 cilindertje......
Een impellertje en staartolie had ik al eens gedaan, en als hij niet meer vonkt ga je al snel uit van bobine en/of cdi......maar dit kan dus ook iets anders zijn....we denken er wel eens te makkelijk over !!!
Vanmiddag toevallig nog even rondje gevaren, en ondanks dat het allemaal wat kalm gaat (rubberboot gaat niet in planee) ben ik er weer tevreden mee....

Nogmaals bedankt allemaal !!
roodrug
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 12:15
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten