Lekkage na GTL gebruik

Re: Lekkage na GTL gebruik

Berichtdoor Hooveld960 » 04 Sep 2019, 11:08

Toch nog even terug komen op het vermeende lekken bij gebruik van GTL diesel.
Nu heb ik afgelopen zomer tijdens een stop een meneer gesproken die werkzaam was bij een jachtbedrijf in de buurt van Vinkeveen en al zijn hele leven werkzaam in de botenbusiness.
Afgaande op zijn verhalen leek het mij een persoon met vakkennis. Ook sprak ik, nou ja sprak, had ik contact met iemand via Facebook, die in de revisie van scheepsmotoren werkzaam was.
Bij beide personen kwam het gesprek ook op GTL diesel. Het verhaal van beiden kwam er, kort weergegeven op neer, dat het hele lekkageverhaal van GTL diesel enorm overdreven en opgeblazen wordt. En dat je GTL diesel dus zonder gevaar voor problemen kan gebruiken.
Nu heb ik ook vele andere kanten van dit verhaal gehoord en gelezen.
Kunnen jullie je voorstellen dat je als leek, zoals ik, nu totaal niet weet waar je aan toe bent, naar wie je moet luisteren?
Mijn motor, Peugeot DTN 62, 2200 draaiuren, walmt een beetje en verbruikt ongeveer 1 liter olie op 35 uur varen. Motor loop echter heel netjes. Watertemperatuur ook altijd netjes tegen de 80 graden aan.
Het gebruik van GTL diesel zou het (af en toe) walmen en olieverbruik verminderen wordt er gezegd.
Maar gelet op de vele tegenstrijdige verhalen ben ik er huiverig voor om GTL te gaan gebruiken.
Ik heb ook niet de utopie dat ik hier het antwoord zal vinden, maar ik wilde dit toch even kwijt.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Lekkage na GTL gebruik

Berichtdoor bas » 04 Sep 2019, 11:43

Dat is eigenlijk het grote nadeel van internet. Veel te veel info van verschillende partijen met tegengestelde belangen met daarbij een hoop geroeptoeter op fora , facebook, etc. Zonder enige voorkennis is het heel moeilijk om dan kaf van koren te scheiden.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Lekkage na GTL gebruik

Berichtdoor gewoonmich » 04 Sep 2019, 13:05

Hooveld960 schreef:Het gebruik van GTL diesel zou het (af en toe) walmen en olieverbruik verminderen wordt er gezegd.
Maar gelet op de vele tegenstrijdige verhalen ben ik er huiverig voor om GTL te gaan gebruiken.
Ik heb ook niet de utopie dat ik hier het antwoord zal vinden, maar ik wilde dit toch even kwijt.


Ook ik was huiverig, heb een oude Mercedes OM636 in onze boot. Deze heeft een droge uitlaat. Met normale diesel hadden we altijd roet aanslag achterop de boot. Toch nieuwsgierig en eens GTL getankt. Roet aanslag is nagenoeg helemaal weg. Motor liep goed en was droog en nagenoeg geen olie verbruik. Nu naar 2 seizoenen GTL getankt te hebben loopt de motor nog steeds goed en is nog steeds droog en is ook niet meer olie gaan verbruiken. Inmiddels 150 uur gevaren op GTL.

Heb tot nu toe, een positieve ervaring met GTL.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Lekkage na GTL gebruik

Berichtdoor jkb » 06 Sep 2019, 08:18

Ik had hetzelfde probleem van lekkage van de brandstofpomp. In mijn tank zat gewone diesel. De lekkage kwam spontaan op bij 2 of 3 van de inspuitleidingen op de pomp. Het lekte flink maar de motor bleef gewoon lopen. Groot oliekussen eronder en doorvaren. Gewoonweg versleten O-ringen. Die zijn vervangen. Probleem over. De conclusie dat de lekkage door de GTL komt is, denk ik, niet zonder meer juist. Aan het einde van dit seizoen ga ik de tank (nu ca halfvol) verder vullen met GTL. vr gr Jan
jkb
 
Berichten: 311
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Lekkage na GTL gebruik

Berichtdoor R.C.Grootveld » 06 Sep 2019, 14:59

bas schreef:Dat is eigenlijk het grote nadeel van internet. Veel te veel info van verschillende partijen met tegengestelde belangen met daarbij een hoop geroeptoeter op fora , facebook, etc. Zonder enige voorkennis is het heel moeilijk om dan kaf van koren te scheiden.

Eens, het zg "Fake news" is lastig te onderscheiden, vooral als je geen materiekennis hebt.

Ik kijk altijd naar de bron van een bericht, info van een website van een bedrijf of 'officiele instantie' zal ik eerder geloven dan een willekeurige facebook pagina of forum.
Maar ook dan blijf ik critisch en probeer ik eea te staven met eigen kennis.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Lekkage na GTL gebruik

Berichtdoor Guerto » 07 Sep 2019, 07:46

Hoi,

wij hebben een Yanmar uit 2005 in de boot. Dit jaar is het derde seizoen dat we met GTL varen en ik heb nog geen enkele lekkage kunnen constateren. Ik ben nog steeds dik tevreden over GTL.

Ik vraag me wel af wat de toekomst is van GTL. Als je kijkt op de site gtl.nu dan lees je daar (onder 'nieuws') dat ze GTL gaan vervangen door HVO. Voorheen stonden Leeuwarden en Grou op het kaartje als GTL locatie, deze zijn beide verdwenen (ik heb bij beide wel GTL getankt.) Ik weet niet of HVO ook dezelfde positieve eigenschappen heeft als GTL zoals minder roken en een stiller en rustiger lopende motor.

Groeten,
Geert
Doerak 950 AK >Theodoor<
Guerto
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 18 Jan 2012, 11:02
Woonplaats: Burgum
ligplaats: Burgum
info:

Re: Lekkage na GTL gebruik

Berichtdoor bas » 07 Sep 2019, 08:24

HVO wordt ook wel BTL genoemd en is als eindproduct precies hetzelfde als GTL. Alleen GTL heeft gas als basisgrondstof en BTL/HVO biomassa en claimt daarmee dus " groener" te zijn
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Lekkage na GTL gebruik

Berichtdoor Solita » 07 Sep 2019, 19:33

Het grootste voordeel van GTL vind ik dat het niet stink de rest toeren lekkage lawaai minder kracht en de prijs heb ik allemaal van horen zeggen en daarom verdom ik het om GTL te gaan gebruiken ,ik gebruik gemiddeld 1200 liter diesel per jaar alleen met tanken dat doe ik 2x jaar ruik ik de diesel en dat neem ik voor lief .dus ik geen GTL
Solita
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 27 Apr 2019, 15:48
ligplaats: Vld
info: Vlet 12.00 meter

Re: Lekkage na GTL gebruik

Berichtdoor aquanaut » 09 Sep 2019, 16:18

Solita schreef:ik gebruik gemiddeld 1200 liter diesel per jaar alleen met tanken dat doe ik 2x jaar .....


Phoe hee, een 600 liter tank in een vletje van 6 meter.... en 1200ltr per jaar, dan vaar je toch zeker wel 24/7 ?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Lekkage na GTL gebruik

Berichtdoor Solita » 09 Sep 2019, 21:15

Sorry verkeerde info 12.00vlet 135 pk
Solita
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 27 Apr 2019, 15:48
ligplaats: Vld
info: Vlet 12.00 meter

VorigeVolgende

Terug naar Optimaal gebruik maken van het forum

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten