Toch nog even terug komen op het vermeende lekken bij gebruik van GTL diesel.
Nu heb ik afgelopen zomer tijdens een stop een meneer gesproken die werkzaam was bij een jachtbedrijf in de buurt van Vinkeveen en al zijn hele leven werkzaam in de botenbusiness.
Afgaande op zijn verhalen leek het mij een persoon met vakkennis. Ook sprak ik, nou ja sprak, had ik contact met iemand via Facebook, die in de revisie van scheepsmotoren werkzaam was.
Bij beide personen kwam het gesprek ook op GTL diesel. Het verhaal van beiden kwam er, kort weergegeven op neer, dat het hele lekkageverhaal van GTL diesel enorm overdreven en opgeblazen wordt. En dat je GTL diesel dus zonder gevaar voor problemen kan gebruiken.
Nu heb ik ook vele andere kanten van dit verhaal gehoord en gelezen.
Kunnen jullie je voorstellen dat je als leek, zoals ik, nu totaal niet weet waar je aan toe bent, naar wie je moet luisteren?
Mijn motor, Peugeot DTN 62, 2200 draaiuren, walmt een beetje en verbruikt ongeveer 1 liter olie op 35 uur varen. Motor loop echter heel netjes. Watertemperatuur ook altijd netjes tegen de 80 graden aan.
Het gebruik van GTL diesel zou het (af en toe) walmen en olieverbruik verminderen wordt er gezegd.
Maar gelet op de vele tegenstrijdige verhalen ben ik er huiverig voor om GTL te gaan gebruiken.
Ik heb ook niet de utopie dat ik hier het antwoord zal vinden, maar ik wilde dit toch even kwijt.