Plastic rand om sloep is te klein

Plastic rand om sloep is te klein

Berichtdoor frankdevries99 » 01 Sep 2019, 01:21

Dag allen,

Sinds een paar weken heb ik een nieuw sloepje gekocht. Dit is een Orkney Longliner 16 met een bbm erachter.
Omdat ik hem helemaal aan het opknappen ben moest de plastic rand aan de zijkant eraf voor het aanbrengen van de mono urethaan lak. Dit heb ik twee dagen geleden er af gehaald, echter vandaag lukte het niet om hem er weer op te zetten. Hij blijkt bakboord en stuurboord zo’n 10 cm korter te zijn waardoor ik hem er niet meer op krijg. Hij zit op de plek waar normaal kabelaring bijvoorbeeld zit.

Weet iemand hoe dit kan? (Warm weer oid?) en of dit weer terug gaat in de oude positie?

Dank alvast voor de hulp.

Even een foto voor de duidelijkheid:

Afbeelding
frankdevries99
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 12 Mrt 2018, 00:06
ligplaats: Earnewald
info:

Re: Plastic rand om sloep is te klein

Berichtdoor broekie » 01 Sep 2019, 07:41

De randen staan op spanning gemonteerd anders gaan ze lubberen. Hij zal dus iets teruggetrokken zijn in rust.
Je zet hem vast aan de achterkant (begin punten) en dan doe je hem er stukje voor stukje omheen.
Net als bij een bad omleggen heb je de ruimte die je wint als hij om de bootflens zit, nodig om ook het laatste stukje erom te krijgen.

Eerste indruk is dat het niet past, maar ga rustig te werk.
Verwarmen met een föhn helpt ook zeker als de rand al door ouderdom harder is geworden.
Laatst gewijzigd door broekie op 01 Sep 2019, 09:33, in totaal 1 keer gewijzigd.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Plastic rand om sloep is te klein

Berichtdoor henkvd » 01 Sep 2019, 09:19

Te kort is normaal, anders blijft hij niet zitten, het maakt het er om heen doen nu alleen niet makkelijker. Bij de laatste waar ik tegen het zelfde aan liep had ook zo'n scherpe punt waardoor aan een kant achter vast zetten ook niet helemaal werkte, schoof voor te moeilijk op. Beetje "glijmiddel" op de rand hielp een stuk.
De hele rand in een specie kuip met heet water om hem wat soepeler te krijgen, daarna de manier die Broekie beschrijft, waarbij op het eind deel zelf een takel erbij moest komen om de boel voldoende lengte te winnen , daarna omdat je de boel tijdelijk moet fixeren, klemmen gezet om losmaken van de takel mogelijk te maken en het laatste stuk vast te zetten.

In het kort kwam het erop op neer, veel zon, hoge buitentemperatuur en heet water maakte het een stuk makkelijker, maar de nodige handjes en wat geweld heb je echt nodig.

Het resultaat, de rand flubberde nooit, zat keurig strak, maar wat een lastig klusje.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Plastic rand om sloep is te klein

Berichtdoor broekie » 01 Sep 2019, 09:39

Ja, de kuip heet water heb ik ook een keer gebruikt.
Was een grote soep/worst ketel met brander eronder.
Een parker op het einde is te weinig.
Moet echt een bout door en door met het liefst een plaatjes om de boel goed te klemmen.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Plastic rand om sloep is te klein

Berichtdoor henkvd » 01 Sep 2019, 10:12

Van te voren het midden een merkje zetten op de rand helpt ook, heb je enig idee waar je staat met het proces.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Plastic rand om sloep is te klein

Berichtdoor Arthur » 01 Sep 2019, 17:20

Frank, wat denk je van een niet te dikke kabelaring.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Plastic rand om sloep is te klein

Berichtdoor frankdevries99 » 02 Sep 2019, 10:00

Dank allemaal voor de reacties.
Ik ga het van de week maar proberen met een grote bak en een fohn.
Kabelaring heb ik ook nog aan gedacht. Vind ik zelf ook mooi staan, echter vind ik de prijs voor een nieuwe redelijk hoog.
Tweedehands ben ik ze nog niet van 11 meter voor een redelijke prijs tegen gekomen.

Ik laat de status wel even weten.
frankdevries99
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 12 Mrt 2018, 00:06
ligplaats: Earnewald
info:


Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten