Welke keerkoppeling is dit?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Welke keerkoppeling is dit?

Berichtdoor zebigbos » 18 Aug 2019, 17:16

Dag forum leden,
Weet één van jullie misschien welke keerkoppeling dit precies is?
Het schakelen vooruit gaat met erg veel geknars gepaard.
https://photos.app.goo.gl/68Nf5rwqE29mnu859
https://photos.app.goo.gl/geSFnDaJzcpNrzGg9

DT 101 1 staat op de zijkant. Helpt dat?
zebigbos
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 07 Mei 2014, 23:47
ligplaats: haarlem
info:

Re: Welke keerkoppeling is dit?

Berichtdoor zebigbos » 19 Aug 2019, 14:28

Honderdendrie keer bekeken maar niemand weet het antwoord...? Slik... :cry:
zebigbos
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 07 Mei 2014, 23:47
ligplaats: haarlem
info:

Re: Welke keerkoppeling is dit?

Berichtdoor henkvd » 19 Aug 2019, 15:05

Denk mechanische koppeling van engelse makelij. waar hangt hij aan vast ? niet dat het veel zegt ?
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Welke keerkoppeling is dit?

Berichtdoor zebigbos » 19 Aug 2019, 17:25

Achter een Indenor viercilinder.
Wat ook niet helpt is dat de foto's op Google Photo staan.
Hier probeer ik ze even direct te uploaden:"
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dat is al veel makkelijker!
Ik hoop dat iemand het weet, dan kan ik proberen de keerkoppeling te reviseren.
zebigbos
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 07 Mei 2014, 23:47
ligplaats: haarlem
info:

Re: Welke keerkoppeling is dit?

Berichtdoor Hans van Zijl » 19 Aug 2019, 20:58

Hallo Zegibos,

Bel anders even met Willie Schepers uit nieuw Amsterdam. Hij weet heeeeeel veel van keerkoppelingen.

Mvg Hans
Hans van Zijl
 
Berichten: 166
Geregistreerd: 10 Mrt 2015, 19:17
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Welke keerkoppeling is dit?

Berichtdoor zebigbos » 19 Aug 2019, 21:52

Dank je wel Hans!
Ik ga zijn adres eens zoeken.
zebigbos
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 07 Mei 2014, 23:47
ligplaats: haarlem
info:

Re: Welke keerkoppeling is dit?

Berichtdoor zebigbos » 21 Aug 2019, 13:38

Interessant is ook dat vroeger ik de keerkoppeling zijn vooruit kon zetten, maar de schroef draaide dan vrijwel niet.
Ik moest altijd beetje gas bijgeven voordat er wat koppel op de schroefas kwam te staan. Dat was prettig, want ik kon heel langzaam varen en manoeuvreren.
Nu valt op dat zodra ik de keerkoppeling in zijn werk zet, de schroefas meteen (althans, na het nodige tandengeknars) vol met het stationair toerental meedraait. Vind ik een beetje vreemd.

Ik had er gewone motorolie in gedaan. Dat heb ik gisteren vervangen voor Kroon Classis ATF. Zou dat wat uitmaken?
zebigbos
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 07 Mei 2014, 23:47
ligplaats: haarlem
info:

Re: Welke keerkoppeling is dit?

Berichtdoor quichot » 26 Aug 2019, 16:54

Voor wat het waard is: dit vond ik op speurders. Exact dezelfde koppeling, zou DTP zijn. Zou wel kunnen kloppen met die typeaanduiding DT 101
https://www.speurders.nl/overzicht/wate ... 47893.html
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Welke keerkoppeling is dit?

Berichtdoor zebigbos » 26 Aug 2019, 22:42

Geweldig! Dat is m beslist.
Dank je wel!
zebigbos
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 07 Mei 2014, 23:47
ligplaats: haarlem
info:

Re: Welke keerkoppeling is dit?

Berichtdoor zebigbos » 28 Aug 2019, 22:49

Vandaag wezen kijken bij de verkoper van die nieuwe oude keerkoppeling.
Het is inderdaad dezelfde die ik heb.

Hij wist te vertellen dat de Indenor met deze k-koppeling een centrifugaalkoppeling had in het vliegwiel. En toen ging bij mij een lampje branden: dat zou dus kunnen verklaren waarom ik vroeger altijd na het inschakelen nog geen schroefwerking had. Moest altijd iets gas bijgeven.
En nu recent kan ik niet meer vooruit schakelen, maar als ik de motor stop, in vooruit schakel, dan de motor start, draait de schroefas ook bij stationair toerental al volop mee! AHAA! :!:

Dat betekent: k-koppeling demonteren, vliegwiel demonteren en centrifuaalkoppeling repareren. Hij wist vrij zeker dat er twee (of vier?) vrij sterke veertjes gebroken zouden zijn, waardoor de centrifugaalkoppeling meteen aangrijpt. (Hij had vroeger een werf in Warmond).

Hij beweerde ook dat de k koppeling geen synchromeshes zou hebben. Dat lijkt me dan weer sterk, want als ik achteruit schakel (wat wél met draaiende motor lukt) gaat de schroefas al meedraaien terwijl ik de handle naar voren duw, maar de tandwielen nog niet in elkaar zitten. Dus ik vermoed dat er wel synchromeshes inzitten.

Kortom: die k koppeling moet ook open.

Wat vinden jullie van dit verhaal? Voor mij klinkt het logisch, maar ik hoor graag ook andere meningen.
zebigbos
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 07 Mei 2014, 23:47
ligplaats: haarlem
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten