Alternator

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Alternator

Berichtdoor PARO » 16 Aug 2019, 16:56

Nu heb ik ergens gelezen, weet niet meer waar, dat wanneer het laadstroomlampje van de alternator defect is deze niet laadt.
Wat is hier van aan?
PARO
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 23:31
ligplaats:
info:

Re: Alternator

Berichtdoor Marie Christina » 16 Aug 2019, 18:19

Waar jij het las weet ik niet, maar ik las het op Facebook bij boottechniek.
En het lijkt mij sterk.
Bij gaat het lampje juist áán als hij niet laadt.
Laatst gewijzigd door Marie Christina op 16 Aug 2019, 19:31, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Alternator

Berichtdoor henkvd » 16 Aug 2019, 18:34

Als je een op Bosch gebaseerde alternator hebt, dan zal er met een defect lampje geen laadstroom opgang komen, bij een Aziaat is dat niet altijd het geval.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Alternator

Berichtdoor Marie Christina » 16 Aug 2019, 19:33

Is het aan een elektro-nitwit als ik uit te leggen hoe dat technisch dan zit, Henk?
Ik kan dat niet beredeneren namelijk.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Alternator

Berichtdoor eagle » 16 Aug 2019, 22:18

Een dynamo is in de basis een Grote klos koperdraad met dicht daarbij een magneet. Als de magneet beweegt wordt er stroom in de klos koperdraad opgewekt.
De magneet mag ook draaien, dat werkt ook.
Hoeveel stroom er wordt opgewekt,hangt o.a. af van de sterkte van de magneet. Permanente magneten kun je niet be-invloeden, die hebben een vaste sterkte. Als die in een dynamo worden gebruikt, kun je de hoeveelheid stroom dus niet wijzigen in meer of minder.

Maar magneten kunnen ook ontstaan als je op een klosje koperdraad een spanning aansluit; het klosje wordt dan een magneet, maar met als voordeel, dat je de sterkte ervan kunt regelen,door het veranderen van de spanning, van Nul tot Max geeft van geen magnetisme tot zeer sterk. Zo,n magneet heet een elektromagneet

Als je nu een dynamo bouwt, bestaande uit een grote stilstaande klos koperdraad, en daar vlak naast een draaiende elektromagneet, dan kun je,terwijl die draait, uitmaken hoeveel stroom er uit de stilstaande klos komt, door de spanning op het draaiende klosje te veranderen, zodat het magnetisme sterker of zwakker wordt.

Bij een motor met dynamo moet dat,omdat de dynamo altijd draait, maar de behoefte aan stroom is niet steeds hetzelfde; als er minder of bijna niets nodig is, maar de dynamo draait toch, dan kun je de stroom-opbrengst terugbrengen door de spanning op het draaiende klosje te verlagen.

Dat aanpassen van de spanning gebeurt automatisch door een kastje met elektronika, de zg Spanningsregelaar.

Bij een zg Alternator wordt de spanning, bedoeld voor het draaiende klosje, afgetapt van de stroom-opbrengst van de stilstaande grote klos, Das mooi, want dan is er ook geen spanningsbron nodig; De alternator wekt zo zijn eigen magneetstroom op!

Maar er is Een probleem: Als de alternator stilstaat wordt er geen stroom opgewekt. Maar als die begint te draaien moet er magneetstroom zijn om stroom op te wekken. Maar maar er wordt geen stroom opgewekt, omdat er geen magneetstroom is....kip..ei.. enz. De alternator zal niet opwekken, ook al draait hij...

De oplossing is een truck: Aan de alternator is een z.g. Laadlampje aangesloten. Door nu de Min van dat lampje niet aan Min van de alternator aan te sluiten, maar aan het draaiende klosje, dan zal bij stilstand er een klein stroompje door dat klosje lopen, komend van het lampje, dat er voor zorgt dat er een klein beetje magnetisme in het klosje ontstaat, voldoende om in de grote klos het opwekken te laten gebeuren, dus start het opladen.

Lampje stuk..Geen stroompje door het draaiende klosje....dus geen magnetisme.....dus geen stroom-opwekking in de grote klos!

Hier valt nog (veel) meer over te zeggen, maar ik hoop dat het de vraag beantwoordt.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Alternator

Berichtdoor Marie Christina » 16 Aug 2019, 23:12

Ik snap het volkomen!

We zoeken nog een elektrodocent op de zeevaartschool.
Interesse? :)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Alternator

Berichtdoor Rob Art » 16 Aug 2019, 23:51

Marie Christina schreef:Ik snap het volkomen!

We zoeken nog een elektrodocent op de zeevaartschool.
Interesse? :)

Dat lijkt mij nou een mooie combinatie, electro docent zijn op de zeevaartschool. Dan is hobby en werk toch mooi gecombineerd :D :D

Nou mag ik ook niet klagen, af en toe even mee met een seatrial is ook geen straf. En t word nog betaald ook.

Nog een kleine aanvulling op de mooie omschrijving van Eagle, voordat je de motor start gaan alle controle lampjes aan, brand het laadstroomcontrolle lampje dan niet, dan weet je ook meteen dat deze stuk is. Ook zal je op de voltmeter zien dat de dynamo het niet (of niet goed) doet.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: Alternator

Berichtdoor Marie Christina » 17 Aug 2019, 08:39

Rob Art schreef:Dat lijkt mij nou een mooie combinatie, electro docent zijn op de zeevaartschool. Dan is hobby en werk toch mooi gecombineerd :D :D


Dat zeg je goed: lijkt.

Het voor de klas staan, het overdragen van je kennis aan de nieuwe generatie zeelui, is geweldig.
De omgang met de studenten ook.

Kort samengevat: al het overige niet.
En dat blijkt nu juist de grootste hap.
En tegenwoordig moet je niet iets kunnen maar je moet iets mogen.
Dus je moet zelf ook terug naar school.
Een HBO opleiding als je op een MBO les wilt geven en een Masteropleiding als je op een HBO les wilt geven.

Het is veel en zwaar.
Als men tijdens mijn sollicitatie eerlijk verteld had wat het allemaal precies inhoudt, dat docentenvak, had ik het niet gedaan.
Ik werk nog steeds zo'n uurtje of 60 - 70 per week, alleen nu voor 2/3 van het loon dat ik op zee verdiende.

Dus doe maar niet.
Blijf maar mooi doen wat je nu doet.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Alternator

Berichtdoor Popeye » 17 Aug 2019, 11:44

Het voor de klas staan, het overdragen van je kennis aan de nieuwe generatie zeelui, is geweldig.
De omgang met de studenten ook.

Bofkont! Je zou eens een weekje VMBO moeten proberen!

Ik werk nog steeds zo'n uurtje of 60 - 70 per week, alleen nu voor 2/3 van het loon dat ik op zee verdiende.

Jou keuze?

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Alternator

Berichtdoor Marie Christina » 17 Aug 2019, 12:03

Nou, keuze....
Gezondheid (apneu) dwong me aan wal.
En dan moet je iets.

Enne: ik gá vmbo proberen.
Ik ga een soort vooropleiding maritiem verzorgen op het Theda Mansholt college in Delfzijl.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten