Boegschroef, maar welke accu?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Boegschroef, maar welke accu?

Berichtdoor Amersfow » 12 Mei 2015, 18:16

Haha, had nog een oud kleppendeksel in de schuur liggen, en een BBM kap waar de rubberrand van verdwenen was. Met wat Sikaflex is de pakking mooi op de kap gekomen, wie bewaard die heeft wat :)
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1841
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Boegschroef, maar welke accu?

Berichtdoor ErikH » 12 Mei 2015, 19:09

Davidos schreef:Omdat de 50A niet loopt als de accu bijna vol is denk ik echt dat 25mm2 zeker zal voldoen.


Die boegschroefaccu is in de praktijk maximaal 10% ontladen en er zal 90% van de tijd enkele Amperes door dat touwtje gaan lopen.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Boegschroef, maar welke accu?

Berichtdoor RonaldL » 12 Mei 2015, 22:52

ik doe toch nog even een duit in het zakje:
Er speelt misschien nog iets anders, namelijk de spanningsval in de accu tijdens ontladen met grote stroomsterkte. Wat is namelijk de definitie van CCA: zoveel A dat de accu kan leveren gedurende 30 seconden zonder onder de 7,2V te geraken. Let wel: 7 en nog iets Volt.
Er werd ergens gesuggereerd dat de Ah capaciteit er niet toe zou doen. Ik denk van wel. Een accu met een hoger Ah kan namelijk een hogere CCA leveren, met andere woorden bij een gegeven stoomsterkte van 350A een mindere terugval in accuspanning. Dat laat overlet dat gezien het kleine verbruik in Ah van een boegschoef een scheepapparaat batterij al voldoende zou zijn. Maar laat die nou niet die 350A kunnen leveren.
De accu dient dus mijns inziens een voldoende Ah capaciteit te moeten hebben niet om die capaciteit zelf maar om de geringere spanningsterugval.

En dan nog wat anders: Als het zo is dat die accuspanning daalt tijdens gebruik boegschroef, dan denkt de lader van deze accu: help, de accu is leeg! en gaat direct in de bulklaadmodus. Als die lader (stel) 100A kan leveren, zal die dan ook 100A gaan leveren. Immers, de boegschroef vraagt 350A, de accuspanning blijft dus laag, de lader blijft denken: laden! en die 100A blijft stromen. Te dunne laadkabels tussen lader en accu hebben dus 2 negatieve gevolgen: ten eerste door het koperverlies komt de laadspanning niet goed aan bij de accu en ten tweede is die dunne draad niet of minder geschikt voor die hogere stroomsterkte en wordt warm (heet).

Ook hier speelt mijns inziens de opmerking dat er slechts 5 Ah door de boegschroef gebruikt wordt in een sessie (op zich waar) hier geen rol.

Bij mij komt de vraag op of er iemand wel eens de laadstromen en verbruiksstromen echt heeft gemeten en niet in dit topic aangeeft: zo doen we het altijd.
En dan komt de vraag op voor welke situatie je het geheel wil dimensioneren. Ofwel voor de gevallen dat je de boegschroef eigenlijk niet nodig hebt (pufje rechts pufje links) of dat je de boegschroef wel degelijk wil gebruiken omdat je met windkracht 7 los wil blijven van een kade of juist naar de kade toe wil en dat dat al 4 keer is mislukt en je toch nog een 5e poging wil wagen.
RonaldL
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 13 Sep 2014, 20:27
ligplaats: Marina di Ragusa
info:

Re: Boegschroef, maar welke accu?

Berichtdoor Davidos » 12 Mei 2015, 23:14

Ronald,

De CCA zegt iets over de inwendige weerstand van een accu. Een hogere CCA geeft aan: een lagere inwendige weerstand. Dit verschilt per type accu, vandaar dat alleen de capaciteit in Ah niet alles zegt.

Gel accu's hebben ook een lage inwendige weerstand, maar daarbij is het proces waarbij de energie van chemisch naar elektrisch kan beperkt in snelheid (beperkte mobiliteit in de gel), en daarom kan een Gel accu niet langdurig veel leveren, ondanks de lage inwendige weerstand van de accu.

Optima accu's zijn enorm laagohmig door hun constructiewijze (Spiral AGM), en daardoor kan een accu met een relatief lage capaciteit (Ah) toch een hele grote stroom leveren. Daarom kan een 55Ah Optima accu ineens een CCA van 800A hebben, waar bij een conventionele natte accu die waarde pas bij 100 of 120Ah accu's beschikbaar is.

Kortom, de capaciteit heeft wel invloed maar het type accu ook. Ik meen dat een LiPo accu van 8Ah ook een CCA heeft van iets van 650A! Ik heb zelf wel eens mijn auto gestart, toen deze een kapotte accu had, met een 1,2Ah accupack uit een modelboot. NiCd kan namelijk ook kortstondig veel amperes leveren door een enorm lage inwendige weerstand.

Ik kan aan boord de laadstroom en spanning van alle accu's meten :) Bij flink gebruik van de boegschroef zakt de spanning van die accu naar 10V (belast dus) en loopt de laadstroom naar 40A. Meer wil de dynamo ook niet leveren :) Dit over twee maal 7m kabel van 35mm2.

De accu is dan wel vrij snel weer vol. Het is een dynamo dus er is geen sprake van omschakelen naar bulk. Het gaat gewoon stroom drukken :)

Dus ja, niet alleen ervaring maar ook meetgegevens.

Het ging overigens in dit topic over 50A en 25mm2. Dat wordt niet heet.

Groet,
Davidos
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Boegschroef, maar welke accu?

Berichtdoor aquanaut » 13 Mei 2015, 10:49

RonaldL schreef:Er werd ergens gesuggereerd dat de Ah capaciteit er niet toe zou doen. Ik denk van wel. Een accu met een hoger Ah kan namelijk een hogere CCA leveren, met andere woorden bij een gegeven stoomsterkte van 350A een mindere terugval in accuspanning. Dat laat overlet dat gezien het kleine verbruik in Ah van een boegschoef een scheepapparaat batterij al voldoende zou zijn. Maar laat die nou niet die 350A kunnen leveren.
De accu dient dus mijns inziens een voldoende Ah capaciteit te moeten hebben niet om die capaciteit zelf maar om de geringere spanningsterugval.

En dan nog wat anders: Als het zo is dat die accuspanning daalt tijdens gebruik boegschroef, dan denkt de lader van deze accu: help, de accu is leeg! en gaat direct in de bulklaadmodus. Als die lader (stel) 100A kan leveren, zal die dan ook 100A gaan leveren. Immers, de boegschroef vraagt 350A, de accuspanning blijft dus laag, de lader blijft denken: laden! en die 100A blijft stromen. Te dunne laadkabels tussen lader en accu hebben dus 2 negatieve gevolgen: ten eerste door het koperverlies komt de laadspanning niet goed aan bij de accu en ten tweede is die dunne draad niet of minder geschikt voor die hogere stroomsterkte en wordt warm (heet).

Ook hier speelt mijns inziens de opmerking dat er slechts 5 Ah door de boegschroef gebruikt wordt in een sessie (op zich waar) hier geen rol.

Bij mij komt de vraag op of er iemand wel eens de laadstromen en verbruiksstromen echt heeft gemeten en niet in dit topic aangeeft: zo doen we het altijd.


Voor de selectie van het type accu doet de capaciteit niet ter zake, slechts de CCA, waarom?
Van de capaciteit blijft namelijk niets over bij dergelijk grote ontlaadstromen.
Tuurlijk is het zo dat hoe groter de accu des te langer je met de boegschroef kunt draaien, maar wat heeft het voor nut om de boegschroef (het genoemde type van Vetus) 20 minuten non stop te kunnen laten draaien?
Bij een ontlading van de Redtop in 5 min blijft er van de 55Ah C20 capaciteit ongeveer 30% over.
M.a.w.in 5 min heb je ongeveer 16,5Ah tot je beschikking.
Gebruikt de boegschroef gemiddeld 200A dan heb je 5 min gebruikstijd (eindspanning 9,5V)
Nu mag je er van uit gaan dat de motor draait als je de boegschroef gebruikt dus dat er zodra de boegschroef gaat draaien ook vermogen van de dynamo naar de boegschroef accu gaat lopen.
Ik heb dit gemeten....(meerdere situaties met een allegaar aan verbruikers)en in een goede installatie zal het volledig beschikbare laadvermogen (dynamo 50A) gaan lopen naar de boegschroefaccu.
Vandaar dat deze bekabeling daar tegen moet kunnen, het is zeker geen geval van: "we doen het al jaren zo"
Op de testbank die wij op de zaak hebben worden dagelijks laders, omvormers en dergelijk getest, de bank geeft precies aan wat er met lading en stromen gebeurt.
Daarnaast is mijn eigen schip mijn varende testcase, ik beschik over diverse meetapparatuur om "real life" situaties te simuleren en monitoren.
Een praktijkvoorbeeld: Ik was benieuwd wat mijn 55A (24V) dynamo stationair aan vermogen kan leveren.
Stroomtang op de dynamokabel en de Multiplus aan met de Senseo ingeschakeld, resultaat de Senseo trekt 68A waarvan ongeveer 38A door de dynamo geleverd werd.
Verhogen van het toerental 500 rpm naar 1000 rpm en de opbrengst van de dynamo was 58A!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Boegschroef, maar welke accu?

Berichtdoor RonaldL » 13 Mei 2015, 14:38

Gelukkig zijn we het allemaal eens, maar jullie gaan voorbij aan mijn punt.
Davidos schreef:
Ik kan aan boord de laadstroom en spanning van alle accu's meten :) Bij flink gebruik van de boegschroef zakt de spanning van die accu naar 10V (belast dus) en loopt de laadstroom naar 40A. Meer wil de dynamo ook niet leveren :) Dit over twee maal 7m kabel van 35mm2.
Aquanaut schreef min of meer hetzelfde en noemde en passant 9,5V.
Mijn stelling is (was) dat een accu met grotere Ah capaciteit langer in staat zal zijn het voltage op acceptabele hoogte te houden voordat het voltage zakt naar 10V.
In eerdere post werd gemeld dat een spanningsval van paar tiende volt al desastreus voor het geleverde vermogen van de schroef zou zijn, hier praten we over een spanningsval van 2,5V.
Overigens is het bijladen (tijdens gebruik van de boegschroef) door de dynamo van de motor van 40A ten opzichte van een verbruik van 350A een druppel op een gloeiende plaat: de dynamo is te klein om de spanning op te vijzelen.
Is er in deze zin gemeten aan spanningen en stromen?
RonaldL
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 13 Sep 2014, 20:27
ligplaats: Marina di Ragusa
info:

Re: Boegschroef, maar welke accu?

Berichtdoor Davidos » 13 Mei 2015, 15:32

Ja er is gemeten, bij belasting was het 10V en 40A laadstroom, zoals genoemd. De boegschroef pakt bij starten meer dan 500A (piekt kortstondig) en dat zakt naar ruim 220A (bij mij althans) als het spul op gang is.

Dat een accu met een grotere capaciteit automatisch langer veel stroom kan leveren voordat de spanning in stort is te kort door de bocht. Daaraan gaan we dus niet niet voorbij, herlees het stukje van de div. accutypes anders nog even. Het heeft met CCA te maken en de CCA en Ah ratings zijn niet automatisch gekoppeld.


Groet,
Davidos
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Boegschroef, maar welke accu?

Berichtdoor aquanaut » 13 Mei 2015, 15:46

Ronald,

Ik ga niet voorbij aan jouw punt hoor...
Een grotere accu houdt het langer vol, alleen de vraag is hoe veel langer dan 5 minuten continue gebruik heb je nodig voor een zwart/wit boegschroef.
Ga je het over een proportioneel geregeld exemplaar hebben dan gaat de capaciteit wel een rol spelen, aangezien je deze gedurende langere tijd gaat (kunt) gebruiken.
Hoewel de stroom lager zal zijn is het bekend dat er met behulp van dit type boegschroeven hele schepen tegen de kant aan worden gehouden.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Boegschroef, maar welke accu?

Berichtdoor Davidos » 11 Aug 2019, 08:39

Even een oud topic aanvullen...

In 2015 berichtte ik van mijn start accu en van mijn boegschroef accu, dat die al 8 jaar mee gingen.

Ze doen het nog steeds, wederom hebben ze de winter zonder bijladen goed overleefd. Maar, ze zijn wel wat minder krachtig geworden. Dat is vooral aan de boegschroef te merken.

Bij het starten van de motor (inmiddels een met en wat lichtere start motor dan ik eerder had) merk ik aan het starten niks, maar duikt de spanning me wat te hard in, wat duidelijk een teken is dat het gedaan is met de accu.

Aan het einde van het seizoen ga ik ze vervangen. 12 jaar voor natte lood accu's vind ik wel en prestatie, dus ik ga dit gewoon nog een keer doen (in de hoop dat het weer lukt om ze lang mee te laten gaan).

VMF VDC31M 105Ah bij de boegschroef, en een goedkope 105Ah Zilver Calcium accu als start accu.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Boegschroef, maar welke accu?

Berichtdoor Rob Art » 13 Aug 2019, 12:28

aquanaut schreef:Ronald,

Ik ga niet voorbij aan jouw punt hoor...
Een grotere accu houdt het langer vol, alleen de vraag is hoe veel langer dan 5 minuten continue gebruik heb je nodig voor een zwart/wit boegschroef.
Ga je het over een proportioneel geregeld exemplaar hebben dan gaat de capaciteit wel een rol spelen, aangezien je deze gedurende langere tijd gaat (kunt) gebruiken.
Hoewel de stroom lager zal zijn is het bekend dat er met behulp van dit type boegschroeven hele schepen tegen de kant aan worden gehouden.

Aquanaut

Hoi Aquanaut,

Grappig dat je het over een proportionele boegschroef hebt, je ziet en hoort het nog niet zo veel, maar ik kan het idereen aanraden.
Los van de prijs heeft het wel heel veel voordelen.
- Minder cavitatie geluid door te regelen in een juist toerental.
- Beter voor de omkeer relais, eerst komt het relais in en daarna pas het vermogen. Je schakelt dus nagenoeg stroomloos.
- Het is mooi stil voor de buitenwereld en de eventueel slapen de mensen aan boord :D
- Het is goed voor je accu’s, die hebben het minder zwaar te voorduren door de mooie aanloop.

Ik heb zelf aan boord een Cupa CP90 boegschroef met een Sevcon regeling icm 4 Yelowtop accu’s (was niet mijn keuze maar van de vorige eigenaar). De regeling is van 0..100%, ik denk dat ik gemiddeld van 0..25% gebruik tijdens het manouvreren.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten