Evinrude 2takt start slecht, zowel koude als warme moter !!!

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: Evinrude 2takt start slecht, zowel koude als warme moter

Berichtdoor roodrug » 06 Aug 2019, 14:59

Hoi Micha,

Klopt helemaal, dit is het model met de bediening aan de voorkant, zowel evinrude als johnson model 5.0........
Ook de tekening van de carabateur komt mij heel bekend voor !!

Zal ook als het even kan de carabateur er nog eens afhalen, is wel schoongemaakt, maar kan mij de sproeier niet meer herinneren, weet dus niet of die er echt helemaal is uitgeweest.....*
roodrug
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 12:15
ligplaats:
info:

Re: Evinrude 2takt start slecht, zowel koude als warme moter

Berichtdoor micha » 06 Aug 2019, 17:03

Maak eens een foto van de carburateur met de onderkant/ deksel er af dan kunnen we wat meer zeggen.
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Evinrude 2takt start slecht, zowel koude als warme moter

Berichtdoor roodrug » 06 Aug 2019, 20:03

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit is de carburateur. Ik zou graag willen weten wat de luchtschroef is, de stationairschroef en ik las ergens iets over een CO2 schroef klopt dat?

Ik hoor het graag......
roodrug
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 12:15
ligplaats:
info:

Re: Evinrude 2takt start slecht, zowel koude als warme moter

Berichtdoor micha » 08 Aug 2019, 13:22

In het zwarte dekseltje zie je een schroef met een veertje er op. Die is voor je stationair mengel. Je CO2 kun je niet afstellen,
In je vlotterbak, het kleine zwarte dekseltje zit nu nog een onderdeel. dat zit vast geplakt waarschijnlijk want normaal hoort die mee te komen. hierin zit je sproeier ( een messing kleurige platkop schroef met een gaatje)
Dit zwarte onderdeeltje (nummer 27 in de link) moet je los halen want daar moet ook dat slangetje in.
Maak nog wat fotos als je die los hebt.
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Evinrude 2takt start slecht, zowel koude als warme moter

Berichtdoor micha » 08 Aug 2019, 13:29

Ik kan net niet ver genoeg in het vlotterbakje kijken maar zie niet of dat onderdeeltje er nog in zit. Heb je het misschien al gedemonteerd op de fotos?
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Evinrude 2takt start slecht, zowel koude als warme moter

Berichtdoor roodrug » 08 Aug 2019, 20:01

Hi,

Bedankt voor de reacties. Ik heb even wat meer foto's gemaakt.....

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In het vlotterbakje zit dus een soort rubber lapje wat ik eruit gepeuterd heb.... Hoort dit vastgeplakt te zitten aan 'onderdeel 27' hoe we het noemen? In onderdeel 27 zit trouwens wel een heel klein haarscheurtje zag ik..... Weet niet of dat kwaad kan?

Maar wat ik begrijp uit het verhaal is dat dat zilveren schroefje met veertje bovenop de carburateur met het zwarte plastic dekseltje de luchtschroef is? Want 'voor op' de carburateur (Ook in dat zwarte dekseltje) zit nog eenm6 boutje met een afdichtring.... maar die heeft na mijn weten verder geen werking. En er zit tevens een schroef/boutje op het gasklepje om die wat af te stellen. Hoe moet die dan staan?

Ik hoor graag jullie reacties!

MVG,
Ron
roodrug
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 12:15
ligplaats:
info:

Re: Evinrude 2takt start slecht, zowel koude als warme moter

Berichtdoor micha » 08 Aug 2019, 20:52

De sproeier in onderdeel 27 moet goed schoon zijn en zo van een afstand is niet te zeggen wat de invloed is van het haar scheurtje. Het rubber / pakking is bedoelt als afdichting. Ook tussen het metaal van de carburateur en onderdeel 27 hoort een ronde pakking te zitten. De enige plek waaruit er brandstof mag komen is door de sproeier heen. Als hij ook brandstof krijgt via de haarscheur dan krijgt ie te veel.

Kun je een foto van de zijkant maken met de carburateur op zn kop zodat je ziet hoe de vlotter staat.
Hij moet ongeveer zo staan als hier beschreven is:

https://maxrules.com/fixtuneitup2.html

Het kan zijn dat je vlotter hoogte niet goed staat afgesteld waardoor hij altijd een overschot aan benzine krijgt.

Het m 6 boutje weet ik niet, die zie ik niet op de foto. het schroefje waarmee je je gasklepje bedient is om de timing af te stellen wanneer je gasklep gaat openen als je gas geeft met je knuppel. Daar zou ik voorlopig nog niet aankomen.
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Evinrude 2takt start slecht, zowel koude als warme moter

Berichtdoor roodrug » 10 Aug 2019, 19:30

Hoi Micha,

Wederom bedankt voor je reactie, ik heb vrijdagmiddag het spul weer in elkaar gezet, in de hoop dat het nu goed zat, had er een goed gevoel over !!!
Maar ben weer terug bij af, en misschien jouw eerste opmerking "dat de bobine en/of cdi niet vervangen hoefde te worden " hij vonkt niet meer.....heb vanochtend nog de oude bobine (had ik nog niet weggegooid) er weer opgezet.....zonder resultaat, daarna de oude cdi er weer opgezet, zonder enig resultaat.......en natuurlijk de stekkers na gekeken op corrossie.....niets aan het handje !!!

Ik baal, en weet het niet meer !! Er zit alleen nog wat onder het vliegwiel toch ?? wat de oorzaak kan zijn !!
roodrug
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 12:15
ligplaats:
info:

Re: Evinrude 2takt start slecht, zowel koude als warme moter

Berichtdoor Christian2019 » 10 Aug 2019, 20:16

Condensatoren doormeten?
Christian2019
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 22 Apr 2019, 19:24
ligplaats:
info: 5M bootje met 9.9PK Johnson... volledig opgeknapt :-)

Re: Evinrude 2takt start slecht, zowel koude als warme moter

Berichtdoor broekie » 10 Aug 2019, 20:51

Tja, lastig.
Een slechte massa kan de oorzaak al zijn. Maar ook de gever, is de pulsegever onder het vliegwiel kan defect of vuil zijn.
Iedere keer als het vliegwiel ronddraait, komt er een magneet langs de pulsegever. dat contact moet zuiver zijn en geen roest of corrosie.
Ook deze kun je meten als je weet hoe en wat je meten moet.
Ik zou als leek zoveel mogelijk elektrische verbindingen nalopen, schoonmaken en inspuiten.

Als hij draaiend is weggehangen zal corrosie de oorzaak goed kunnen zijn.
Maar goed, ik kan zo niet zien wie er wat al gedaan heeft, of te wel, zit alles goed in elkaar.
De carburateur ziet er schoon uit. Dus eerst maar de vonk terug.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

VorigeVolgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten