Aankoop polyester jacht uit 1976

Re: Aankoop polyester jacht uit 1976

Berichtdoor Hans van Zijl » 03 Aug 2019, 18:35

Hallo,

Ik weet niet of je erg veel haast hebt met de aanschaf van een nieuw schip? Anders had ik even tot september gewacht en dan kijken of hij er nog is zo ja dan zou ik beginnen met een bod net boven de twintigduizend. De verkoper kijkt dan weer tegen een winterseizoen aan is waarschijnlijk bereid om wat meer van zijn vraagprijs af te doem.

Ik zou liever een neptunus kopen als dit schip. Ik heb het idee dat twee motorige schepen wat moeilijker te verkopen zijn. Je moet echt zoeken naar koper die een schip zoekt voor groter water.

Mvg Hans
Hans van Zijl
 
Berichten: 166
Geregistreerd: 10 Mrt 2015, 19:17
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Aankoop polyester jacht uit 1976

Berichtdoor broekie » 04 Aug 2019, 09:02

Nu ik was meer zie denk ik dat je ervan weg moet lopen.
Met 2 x 150 pk bedoel ik dat je ten eerste twee motoren leuk moet vinden, want dat betekent twee x kosten bij varen en onderhoud.
Ten tweede waar ga je varen? Heb je zoveel nodig? Los van de staat van onderhoud.

Het schip zelf is ver over de middag en zal zomaar 50 - 75 k kosten met zich mee brengen om weer jaren mee te kunnen gaan.
Die vraagprijs is weinig voor een goede, veel teveel voor deze.

Als je hem mooi vindt en twee x 150 pk wil hebben, een jaar in de loods groot onderhoud wil gaan doen, zou ik de helft bieden.
Anders zou ik iets beters gaan zoeken, er staat genoeg te koop.
Stel eerst eens je verlang lijstje op en zoek gericht.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Aankoop polyester jacht uit 1976

Berichtdoor bas » 04 Aug 2019, 11:05

Heb eigenlijk totaal niet echt gedacht dat met de motor er iets zou zijn. Ze zijn nieuw geplaatst in 2002, zo is mij aangegeven. Kan iemand toelichten wat er mee zou zijn?


Nee, eigenlijk kan dat niet op basis van de info die er nu is.
Het zit in de psyche van de mens dat alles van na de milleniumwisseling als "nieuw" wordt ervaren maar ondertussen hebben deze motoren al een geschiedenis van 17 jaar. Dat is lang genoeg om tot op de draad versleten te zijn. Voor hetzelfde geld is er nooit meer mee gevaren en zijn ze nog als nieuw.
Ik zou daar echt iemand voor in de arm nemen om de staat te controleren voor dat ik uberhaubt over bieden na zou gaan denken.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Aankoop polyester jacht uit 1976

Berichtdoor Marie Christina » 04 Aug 2019, 12:25

En, ook niet onbelangrijk, het verbruik is maal 2.
Ik verbruik 2,5-3 l/u.
Heb een 200 ltr tank.
Daar kan ik dus zo'n 80 uur mee varen.
Per dag (hooguit,want vakantie) 4 uur varen: 20 dagen.
Zat dus voor een seizoen.
Maar als ik hem aftank na het seizoen en dan zo'n 280 euro moet aftikken is het toch even schrikken.
Had ik twee motoren gehad, praten we over 560 euro.
En dan zal 175 pk nog wel even wat meer lusten per uur dan mijn 40 Pk-tje.
Ik gok dat dat wel naar de 6-7 l/u gaat op kruissnelheid.
Per motor.
Dus: Maal twee....

Het is maar ter overdenking.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Aankoop polyester jacht uit 1976

Berichtdoor bas » 04 Aug 2019, 12:54

En, ook niet onbelangrijk, het verbruik is maal 2.


Uhhh....nee.
Ik neem aan dat als er nu 2 x 150 pk in staat dat dan in een vergelijkbaar jacht met 1 motor dan 300 pk staat anders wordt het appels met peren vergelijken.

En stel dat jij voor een snelheid van 15 km/uur 100 pk nodig hebt, dan is het al snel zuiniger om 2 motoren 50 pk te laten leveren dan 1 motor 100 pk. Komt wel extra onderhoud om de hoek kijken dan dus of dat beetje brandstofbesparing relevant is voor voor de gemiddelde watersporter is een ander verhaal.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Aankoop polyester jacht uit 1976

Berichtdoor broekie » 04 Aug 2019, 19:20

We hebben het hier over 2 x 150 pk in een 11,5 meter jacht van polyester.
Dat is over bemeten en bedoeld om snel te varen.
Hoge kosten en onplezierig veel gedreun en leven tijdens ook rustig varen.

Maar zoom niet in op een detail, kijk naar het hele plaatje.
Zo een schip moet je leuk vinden. Er zitten grote kosten aan om hem weer netjes te maken.

Ik lag pas in de krammersluis bij een wat ouder snel varend jacht. Houten opbouw.
Mooi ding, maar wat een gedoe met die zware motor.
Stationair al een onding. Manoeuvreren slecht te doen.
Hij ging ervandoor naar Bruinisse waar hij weer lag te stinken en gorgelen na zijn prestatie om met een meter golven zo snel mogelijk daar te zijn.
Je moet het leuk vinden, verder is het verre van comfortabel.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Aankoop polyester jacht uit 1976

Berichtdoor Marie Christina » 04 Aug 2019, 19:25

bas schreef:Uhhh....nee.
Ik neem aan dat als er nu 2 x 150 pk in staat dat dan in een vergelijkbaar jacht met 1 motor dan 300 pk staat anders wordt het appels met peren vergelijken.

En stel dat jij voor een snelheid van 15 km/uur 100 pk nodig hebt, dan is het al snel zuiniger om 2 motoren 50 pk te laten leveren dan 1 motor 100 pk. Komt wel extra onderhoud om de hoek kijken dan dus of dat beetje brandstofbesparing relevant is voor voor de gemiddelde watersporter is een ander verhaal.


Dat is ook niet wat ik bedoel.
Wat ik bedoel is de andere kant op:
Niet 1 motor van 300 pk, maar maar eentje van 150.
En dat scheelt wel brandstof.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Aankoop polyester jacht uit 1976

Berichtdoor bas » 04 Aug 2019, 20:24

Uh ja....maar dan wordt het dus een appel & peer vergelijk.

Die 2 x 150 staan er met een reden in en ik neem aan dat TS dat ook wel snapt en dan neem ik ik ook dat er iets dergelijks gezocht wordt.

Tuurlijk verbruikt 1 x 150 minder, maar 1 x 50 pk nog minder en een zeil- of roeiboot helemaal niks ( en helemaal geen boot scheelt je nog veel meer kosten en gezeik :mrgreen: ) maar dan wordt het een lastige discussie waar geen eerlijk vergelijk uit te halen valt.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Aankoop polyester jacht uit 1976

Berichtdoor Billy » 04 Aug 2019, 21:16

broekie schreef:We hebben het hier over 2 x 150 pk in een 11,5 meter jacht van polyester.
Dat is over bemeten en bedoeld om snel te varen.
Hoge kosten en onplezierig veel gedreun en leven tijdens ook rustig varen.

Maar zoom niet in op een detail, kijk naar het hele plaatje.
Zo een schip moet je leuk vinden. Er zitten grote kosten aan om hem weer netjes te maken.
.


Ik ben vooral gevallen voor de ruimte interieur; 1 grote slaapkamer met ruime sta-hoogte, veel (kast) ruimte, 2x douche en 2x wc erbij. Dan losse woonkamer die heel ruim is en losse keuken met tafel die ook opnieuw heel ruim is. Niet eerder gezien bij een GSAK jacht met deze afmetingen dat er zoveel ruimte beschikbaar is.

Ik ben ook niet van plan er veel mee te varen, doe ik nu ook niet, ik woon zowat op m`n yacht en af en toe doe ik eens wat varen, maar misschien maar 50 uur per jaar, maximaal. Op den duur wil ik ook graag een woonboot kopen, dat weet ik wel zeker, maar dat duurt nog wel een jaar of 5 voordat het zover zal zijn. Belangrijkste vind ik dat ik niet binnen afzienbare tijd dingen MOET doen om de boot drijvend te houden. Als hij een jaar of 5 of 10 goed in het water kan blijven liggen zonder al te veel onderhoud ben ik dolblij :-)

Het vervelendste zou ik vinden, als ik dit yacht over plus minus 5 jaar wil verkopen, en er dan niet vanaf kan komen. En met de teksten die ik tot dusver lees, is die kans vrij groot dat het wel gaat gebeuren.

Ondertussen heb ik dezelfde boot gevonden die aangeboden wordt in ander land, daar vraagt men 44.000 euro ervoor. Ik ben heel erg in twijfel of dit de grootste vergissing ooit gaat worden, op basis van de reacties, of dat ik een gelukkige 5 jaar erin zal zitten.

https://tinyurl.com/y4ww5ygv

overigens, als ik het zo zie, is het achterdek en de opbouw wel van polyester. Alleen is er ooit een topdeck op gelijmd lijkt het. Dus het lijkt erop dat ik de topdeck eraf moet kunnen trekken en dat ik dan weer origineel polyester vloer moet hebben als terras achter. Maar eens kijken of ik dat voor de eventuele koop nog kan ontdekken.
Billy
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 29 Jan 2019, 13:58
ligplaats:
info:

Re: Aankoop polyester jacht uit 1976

Berichtdoor Marie Christina » 04 Aug 2019, 22:13

bas schreef:Uh ja....maar dan wordt het dus een appel & peer vergelijk.

Die 2 x 150 staan er met een reden in en ik neem aan dat TS dat ook wel snapt en dan neem ik ik ook dat er iets dergelijks gezocht wordt.

Tuurlijk verbruikt 1 x 150 minder, maar 1 x 50 pk nog minder en een zeil- of roeiboot helemaal niks ( en helemaal geen boot scheelt je nog veel meer kosten en gezeik :mrgreen: ) maar dan wordt het een lastige discussie waar geen eerlijk vergelijk uit te halen valt.


Het is ook appels en peren.
Maar dat geeft niet zoveel.
Het ging mij erom dat we het over een significante onkostenpost hebben.
En ja, minder vermogen= minder kosten.
Zeilen=geen kosten m :)

Ik heb eens een torntje afgelost op de TSHD Rotterdam.
Die haalde met twee motoren 15 knopen.
Voor onderhoud moest er eentje even af.
Toen gingen we nog 10.
"Hé", zei de 1e schipper, "als we dan die tweede ook afzetten gaan we dus nog steeds 5 knopen, maar het scheelt wel een hoop brandstof." :lol:
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten