Evinrude 2takt start slecht, zowel koude als warme moter !!!

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Evinrude 2takt start slecht, zowel koude als warme moter !!!

Berichtdoor roodrug » 03 Aug 2019, 17:01

Nadat 6 jaar geleden ons bootje is gestolen, is ons motertje niet meer gebruikt, heeft inmiddels overal al gestaan, maar wel altijd binnen/droog.......
Nu het weer een beetje kriebelt, overwegen we weer een bootje aan te schaffen, het blijft toch erg leuk !!

We hebben dus een paar maanden geleden de Evinrude 2takt 5 PK tweecilinder uit 1996 weer tevoorschijn gehaald !! Maar helaas niet starten, en ook niet vonken...
We zijn dus maar begonnen met schoonmaken carbateur, en nieuwe bobine aangekocht (volgens moterhandel, meestal de oorzaak van niet vonken) helaas niet vonken...... 2de hands cdi opgespoord en gekocht, na plaatsen hij vonkt en start !! Maar loopt als een oude krant...... nu hebben we als laatste (ik weet niets meer) het bezine pompje vernieuwd (deze lekte altijd al bij de aansluiting) ook dit mocht niet echt helpen !!!

Als hij na een moeilijke start (10/15 keer trekken, hierna is het vaarplezier al verdwenen) loopt hij als een oude krant, en blijft niet echt lopen (ook niet als je een tijdje half gas blijft houden) als hij afslaat (en hij warm is) start hij ook weer zeer slecht/niet.......weet iemand nog iets ?? Bougies zien er trouwens prima uit.....wel hebben we inmiddels aan alle schroefjes gedraaid die op de carabateur zitten.....

Alvast bedankt voor de reacties....
roodrug
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 12:15
ligplaats:
info:

Re: Evinrude 2takt start slecht, zowel koude als warme moter

Berichtdoor Christian2019 » 03 Aug 2019, 17:32

heb je al van bobine naar bougie door gemeten?
ik zou eens beginnen met de bobines toch door te meten, en dan ook de kabels door te meten e.d.
Christian2019
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 22 Apr 2019, 19:24
ligplaats:
info: 5M bootje met 9.9PK Johnson... volledig opgeknapt :-)

Re: Evinrude 2takt start slecht, zowel koude als warme moter

Berichtdoor broekerhaven » 03 Aug 2019, 18:19

Maak de carb eens goed schoon .

Deze zal zeker vuil zijn .
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Evinrude 2takt start slecht, zowel koude als warme moter

Berichtdoor roodrug » 03 Aug 2019, 19:22

Hai, bedankt voor de eerste reacties.....de carabateur is wel helemaal schoongemaakt, alle sproeiers enz zijn eruit geweest, en schoon geblazen met lucht..
maar had begrepen dat dit niet echt voldoende is, heb iets gelezen over borsteltjes/tandenstokers ??

De bobine is echt spinternieuw, hoop dat daar niets aan mankeert.......ik moet proberen de kabels door te meten die vanaf de bobine naar de bougies meten.....hoe kan ik dit meten ???
P.S. als hij loopt, slaat hij niet over ofzo....

Hoor het wel...... groet Ron.
roodrug
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 12:15
ligplaats:
info:

Re: Evinrude 2takt start slecht, zowel koude als warme moter

Berichtdoor Christian2019 » 03 Aug 2019, 19:42

Hi, beste is deksel eraf, vliegwiel eraf.
Dan bobines doormeten, even uit mijn hoofd, blauwe draad tegen ijzeren gedeelte van bobine aan.
De multimeter op OHM zetten, je moet dan een continu signaal krijgen die niet op en neer gaat.
Bij mij gaf ie continu 5,40 OHM aan dacht ik.
Dan bougie kabel kun je los van bobine halen (zit erin gedraaid) dan multi meter aan ene kant en dan aan de ander kant in de dop stelen en ook meten op OHM.
Dan bougie erin, en dan kun je just in case vanaf bougie naar andere kant kabel doormeten, dan heb je alles gehad.
Staat ontsteking goed?
Christian2019
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 22 Apr 2019, 19:24
ligplaats:
info: 5M bootje met 9.9PK Johnson... volledig opgeknapt :-)

Re: Evinrude 2takt start slecht, zowel koude als warme moter

Berichtdoor broekie » 04 Aug 2019, 08:44

Klinkt misschien weer vervelend, maar sloop niet meer dan nodig.
Hoe krijgt hij het vliegwiel eraf? Heeft roodrug pouly trekkers?

Ik lees dat roodrug niet echt een sleutelaar is.
Waarom breng je hem niet naar een behoorlijke watersport zaak voor onderhoud?
Je koopt op de gok onderdelen op advies van een brommer handelaar.
Dat geld kun je beter gebruiken voor professioneel onderhoud.

Een nog vuile carburateur die niet afgesteld is zorgt ervoor dat de motor beroerd loopt.

Koelt hij goed? wanneer is het impellortje vervangen?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Evinrude 2takt start slecht, zowel koude als warme moter

Berichtdoor roodrug » 04 Aug 2019, 09:09

Goede morgen,

Wederom bedankt voor de reacties.....klopt ik ben geen sleutelaar (helaas) maar motertje is lopend weggehangen (ooit) en ben er dus vanuit gegaan dat het een kleinigheid zou zijn......natuurlijk is wegbrengen de gemakkelijkste optie, maar tevens de duurste......motertje is 20/25 jaar oud, en is het misschien helemaal niet waard om naar een dealer te brengen !!!


Maar ik zal eens kijken naar het doormeten zoals voorgesteld wordt, multimeter heb ik, alleen die waardes daar snap ik (als leek) niets van !!!
roodrug
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 12:15
ligplaats:
info:

Re: Evinrude 2takt start slecht, zowel koude als warme moter

Berichtdoor broekie » 04 Aug 2019, 09:14

Dat doormeten gaat je niet helpen.
Zo weggehangen betekent vaak dat de oude benzine de carb heeft aangetast en verstopt.
Daar zit 9 van de 10 je probleem.

Je geeft zelf aan dat je er plezier van wil hebben! Plezier in voortdurend sleutelen of ermee varen?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Evinrude 2takt start slecht, zowel koude als warme moter

Berichtdoor roodrug » 04 Aug 2019, 19:09

Oke, doormeten zal voor mij als niet sleutelaar ook geen makkie zijn......

Hoop dan ook dat je gelijk hebt met "9 van de 10 gevallen" carabateur problemen zijn....zal hem ultrasoon laten reinegen !!
roodrug
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 12:15
ligplaats:
info:

Re: Evinrude 2takt start slecht, zowel koude als warme moter

Berichtdoor micha » 05 Aug 2019, 12:33

Uit mn hoofd is dit de motor met de schakel hendel aan de voorzijde en niet aan de zijkant? is het een 5.0 ?

Mijn eerste gedachte zegt:

Cdi of bobine waren helemaal niet kapot maar gewoon een slecht contact tussen de stekkers. Als de motor lang stil heeft gestaan ontstaat er nog wel eens corrosie tussen de contacten.
De carburateur zal slecht/vies zijn. Bij deze is het anders dan bij een normale evinrude / johnson carb. Er loopt binnen in de vlotterbak een klein slangetje welke de stationair sproeier voorziet van brandstof. Deze droogt uit en verpulvert naverloop van tijd. ALs dit zo is dan zal ie niet stationair willen lopen.

http://www.marineengine.com/parts/johns ... Carburetor

nummer 25

Maak voor ons eens wat fotos van de carburatur als je hem open hebt. Dan kunnen we wat meer zeggen
micha
 
Berichten: 346
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten