Revisie of nieuw

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Revisie of nieuw

Berichtdoor bassie77 » 30 Jul 2019, 23:47

Alhoewel er al veel geschreven is op dit forum over motoren wil ik toch de vragen die ik heb stellen.

Ik ben momenteel bezig met het restaureren van mijn boot. Naast het schilderwerk wil / moet ik ook de motor onderhanden nemen. Het betreft een perkins 6.3544. Naast slecht (koud) starten en roken heb ik nu ook koelvloeistof bij de olie. Dit was voor mij ook de druppel om het project te beginnen.

Nu heb ik meerdere opties: Revisie, nieuw, nieuw chinees..

Revisie is wellicht het goedkoopste maar ik twijfel dan over de leeftijd van de motor, zou hij wel of niet nog roken etcetera. Daarnaast zou een ietwat kleinere motor ook welkom zijn in verband met de inbouwruimte.

De boot is 11,5 meter, circa 11 ton en dus zijn de (voor zover nog aanwezig) 120 pk’s van de perkins wellicht wat overdreven.

Wel ik hoor eigenlijk graag jullie mening.

Alvast bedankt,

Groet Bas
bassie77
 
Berichten: 129
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 00:47
ligplaats:
info:

Re: Revisie of nieuw

Berichtdoor bas » 31 Jul 2019, 00:37

Revisie is wellicht het goedkoopste maar ik twijfel dan over de leeftijd van de motor, zou hij wel of niet nog roken etcetera.


Dat is altijd mijn probleem bij revisie, het staat nergens gedefinieerd wat er precies moet gebeuren om het een revisie te mogen noemen. Voor de ene ( meestal een verkopende partij) is het een nieuw laagje verf voor mij persoonlijk houd dat in dat alles uit elkaar gaat en zo ongeveer alles er weer nieuw in gaat. In dat geval hoef je niet bang te zijn voor roken e.d., dan heb je gewoon weer een nieuw blok wat jaren mee kan. Of dit goedkoper is dan een nieuw blok durf ik te betwijfelen.

Grote voordeel is wel dat je hem 1 op 1 weer terug kan plaatsen en aan kan sluiten. Ga je voor nieuw, en zeker als je kleiner gaat, dan is de aanschaf wss goedkoper dan de revisie maar moet je daarnaast hoogstwaarschijnlijk ook de fundatie, koelwaterleidingen, uitlaat en wat electra gaan veranderen/vernieuwen met bijkomende kosten.
Ik weet niet hoeveel toeren de Perkins draait maar dikke kans dat nieuwe en kleinere motoren ook hoger in toeren zitten, dan zit je ook aan een andere keerkoppeling vast
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Revisie of nieuw

Berichtdoor jkos » 31 Jul 2019, 00:43

Bas,

Blijft altijd moeilijk deze afweging, en deze hangt van vele factoren af, meestal is de financiële factor doorslaggevend.
De mooiste en tevens duurste oplossing is een nieuwe motor, modernere techniek, stiller en niet onbelangrijk fabrieksgarantie.
De nadelen zijn dat meestal de fundatie e.d moet worden aangepast, onderschat de kosten hiervan niet.
Ook zit je dan met de vraag wat te doen met de koppeling, laten staan of tegelijk ook maar vervangen?
Als je dan ook nog eens een motor met minder vermogen installeert zul je iets aan de schroef moeten doen, spoed veranderen of toch een nieuwe?
Als je kiest voor een revisie heb je dat allemaal niet, motor eventueel uitbouwen, reviseren en terugplaatsen.
Neem ook in overweging hoe lang je dit schip nog in je bezit wil houden
Een nadeel van een revisie is dat je bij een eventuele verkoop van je schip altijd een “oude” motor hebt, hoe goed het karretje ook draait.
Persoonlijk zou ik voor beide opties een offerte laten maken bij een goed bedrijf.
Veel succes met je keuze
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Revisie of nieuw

Berichtdoor Amersfow » 31 Jul 2019, 07:23

Ik heb nu paar keer voor nieuwe motor gekozen (japanner) en nooit spijt van gehad. Motor, kk en schroef. Na vreselijk spijt te hebben gehad van een "gereviseerde Peugeot." Ik dacht wel voor altijd uit de zorgen te zijn, maar dat is een utopie. Na een jaar of 10 krijg je ook weer te maken met storingen en onderdelen die vervangen moeten worden.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Revisie of nieuw

Berichtdoor Ivoisrood » 31 Jul 2019, 08:47

Zolang die niet in puin gedraaid is zou ik niet zomaar voor een nieuwe motor of complete revisie gaan. Nieuwe koppakking erop, verstuivers na laten kijken en je bent misschien alweer een heel eind?
"Always sink in shallow water"
Ivoisrood
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 15 Nov 2017, 05:10
ligplaats: Plasmolen
info:

Re: Revisie of nieuw

Berichtdoor broekie » 31 Jul 2019, 09:03

Als je het schip voor langere tijd wil houden en plezier hebben, zou ik voor een nieuwe gaan van een goed merk.
Hoef ik niet over na te denken.
Oude techniek reviseren? Ik zou het niet doen.

Je weet ook niet wat de groene millieu jongens nog in petto hebben voor de pleziervaart.
Heb je in ieder geval een motor voor de toekomst.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Revisie of nieuw

Berichtdoor Marie Christina » 31 Jul 2019, 10:00

bassie77 schreef:
Nu heb ik meerdere opties: Revisie, nieuw, nieuw chinees

Dat laatste was maar een grapje, toch?
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Revisie of nieuw

Berichtdoor kajoe » 31 Jul 2019, 10:35

ik had in mijn bootje een indenor 6/90 staan altijd lekkage zeer slecht startend en roken als de hel ,na overweging van revisie gebruikte of nieuwe motor ,kwam ik uit op nieuw in ijlst overleg gehad en daar kwam uit dat die 90 pk niet zo veel nut had voor de lengte van 10,50 meter dus kwam er een sole 60 pk in nieuw met deze motor liepen we later niets langzamer maar wel giganties goedkoper aan gasolie nu 3 jaar later ben ik blij dat gedaan te hebben ,eerlijk gezegt kwam het omdat mijn vorige schip ook een andere motor moest hebben indertijd daar stond een 60 pk blauwe deudz in en werd vervangen door een 140 pk daf met een twindisc er achter koste wat centjes maar liep daarna ruim 18 km op 2100 toeren en bij 2400 bijna 20 ook daar hadden we de keus tussen nieuw en een gereviseerde motor .
en chinees tja ik weet het niet en ik durf er niets van te zeggen dan alleen het gevoel maar dat is persoonlijk.
en
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Revisie of nieuw

Berichtdoor pascall » 31 Jul 2019, 11:34

Ik heb ook eens voor deze keuze gestaan, maar kwam tot de conclusie dat een goed gereviseerd motor niet veel goedkoper is dan een nieuwe.
Moet er wel bij zeggen dat het in uit en inbouwen door mij zelf is uitgevoerd.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Revisie of nieuw

Berichtdoor bas » 31 Jul 2019, 12:18

Je weet ook niet wat de groene millieu jongens nog in petto hebben voor de pleziervaart.
Heb je in ieder geval een motor voor de toekomst.


Dat is nog wel een dingetje ja, maar zo lang je niet weet wat en wanneer er gaat gebeuren in watersportland heb je ook geen garantie dat een nieuwe motor dit risico afdekt. Voorlopig zit er ook op nieuwe motoren (godzijdank) nog weinig milieutechnische poespas.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Keesl en 22 gasten