Rubberboot met electromotor

Rubberboot met electromotor

Berichtdoor stentor950 » 28 Jul 2019, 15:29

Ik ben mij aan het verdiepen voor een rubberboot met en BB-motor. Zelf heb ik afgelopen dagen een paar keer gevaren met een rubberboot met 4pk Mercury BB-motor. Het vermogen was meer dan voldoende, voor mijzelf zelfs teveel. Veelal op een kwart van het vermogen, of minder gevaren. Het geluid viel mij wel tegen. Zodoende kwam bij mij het idee bovendrijven of dit niet elektrisch zou kunnen. Ook moet het veilig zijn voor kleine kinderen.
Wie heeft er een rubberboot met een lengte van ongeveer 2-3 meter, met elektrische motor. Wat zijn jullie ervaringen qua accu, opladen en gebruik.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Rubberboot met electromotor

Berichtdoor RvdS » 29 Jul 2019, 18:17

Yep, wij hebben ook zo'n setje aangeschaft van het voorjaar en dat bevalt prima. We hebben een Talamex Comfortline TLA 230, met daar achter een TorqeedoTravel 1103 C (de laatste versie).
De rust bij het varen is geweldig en er zit genoeg pit in als je een stukje moet opschieten. Beetje vergelijkbaar met een 3-4 PKtje.
Je vaart er op halve kracht (5-6 km/h) een uurtje of 7-8 op. Alleen vol gas (8 km/h) is de pret na een 45 minuten uit en kun je roeien ;)

Wees je er wel bewust van, dat de meeste mensen (zwemmers) je ook echt niet aan horen komen.
RvdS
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 20 Mrt 2019, 22:56
ligplaats:
info:

Re: Rubberboot met electromotor

Berichtdoor stentor950 » 30 Jul 2019, 11:15

Ik ben blij met je reactie. Wellicht zijn er nog andere forumleden die hier ervaring mee hebben, en dan hoor omdat graag.
Wat voor soort accu heb je bij deze set, ook merk en hoeveelheid Ah.
Ook vraag ik mij af of dit ook veilig genoeg is voor kinderen.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Rubberboot met electromotor

Berichtdoor stentor950 » 30 Jul 2019, 12:33

RvdS schreef:Yep, wij hebben ook zo'n setje aangeschaft van het voorjaar en dat bevalt prima. We hebben een Talamex Comfortline TLA 230, met daar achter een TorqeedoTravel 1103 C (de laatste versie).
De rust bij het varen is geweldig en er zit genoeg pit in als je een stukje moet opschieten. Beetje vergelijkbaar met een 3-4 PKtje.
Je vaart er op halve kracht (5-6 km/h) een uurtje of 7-8 op. Alleen vol gas (8 km/h) is de pret na een 45 minuten uit en kun je roeien ;)

Wees je er wel bewust van, dat de meeste mensen (zwemmers) je ook echt niet aan horen komen.


Ik had mij nog helemaal niet verdiept in deze materie. Ik zie nu dat Torqeedo de accu geïntegreerd heeft in de BBmotor. Mooi systeem!
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Rubberboot met electromotor

Berichtdoor Marie Christina » 30 Jul 2019, 13:08

Torqeedo is het neusje van de zalm onder de elektrische BB motoren.
Talamex is bepaald geen slechte boot.

Ik zeg: kan je het je veroorloven? Is het je je waard?
Gewoon doen dan.

En of het veilig is voor kinderen?
Nee, als het wildebrassen zijn die maar een dotje doen en schijt hebben aan hun ouders.
Ja, als ze gewoon rustig doen als de ouders dat vragen.

Kortom: dat hoeft ook geen probleem te zijn.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Rubberboot met electromotor

Berichtdoor stentor950 » 30 Jul 2019, 13:21

Ik zat met mijn gedachten bij een motor met een losse accu. Ik vroeg mij af of dit wel zo veilig was, maar toen was ik van het bestaan van een Torqeedo nog niet op de hoogte. Ik heb deze al opgeslagen in de grijze massa :D
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek elektro/hybride

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast