van alles wat en nog geen oplossing

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: van alles wat en nog geen oplossing

Berichtdoor bas » 15 Jul 2019, 13:37

Ik vind die ontwikkeling juist helemaal niet snel gaan eigenlijk. Grootste bottle-neck blijft de opslag van energie en eigenlijk komt heel de ontwikkeling nog steeds niet veel verder dan toepassingen tot 10kW voor visbootjes en sloepen. Waarvoor het een prachtoplossing is maar dan moet een beetje stilte je wel een hoop waard zijn, financieel komt een dergelijke aandrijving nog niet eens in de buurt van een verbrandingsmotor en ook dat gat wordt niet heel snel kleiner. Als ik bij Vetus kijk voor elektrische aandrijving kom ik op sites die allemaal op "zwart" staan, volgens mij zijn die er weer helemaal mee gestopt.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: van alles wat en nog geen oplossing

Berichtdoor R.C.Grootveld » 15 Jul 2019, 14:18

Opslag is inderdaad nog een uitdaging voor de industrie en daar lijkt iedereen op iedereen te wachten ....
Jammer, want E-aandrijving is zo ongeveer het mooiste wat er is (op stoom na dan :D ).

Zelfs grote schepen gebruiken het steeds meer, alleen hebben die het voordeel dat ze de ruimte hebben om hun eigen krachtcentrale mee te nemen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: van alles wat en nog geen oplossing

Berichtdoor quichot » 15 Jul 2019, 14:27

Die ontwikkeling gaat wel snel, maar dat betekent uiteraard niet dat er nu al pasklare en betaalbare oplossingen in de handel zijn. Dat gaat nog wel een tiental jaren duren.

Nog niet eens zo heel lang geleden werd op het 'oude' forum E-mobiliteit door echt wel deskundige leden voor volstrekt onhaalbaar gehouden, luchtfietserij voor dromers, maar inmiddels varen niet alleen kleine sloepjes, maar ook al veel rondvaartboten en zelfs containerschepen 100% elektrisch, en is het over 16 jaar zelfs gedaan met verbrandingsmotoren op de weg.
En ook dit is nog maar een tussenfase, want accu-afhankelijk, waarbij op laad- en losplaatsen de accubanken van containerschepen worden verwisseld. Rondvaartboten gaan 's avonds vooralsnog gewoon in het stopcontact, iets wat voor reizenden als wij natuurlijk geen optie is.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: van alles wat en nog geen oplossing

Berichtdoor bas » 15 Jul 2019, 16:14

Tja, wie zal het zeggen.De tijd zal het leren. Zelf geloof ik niet zo in 1 hapklare oplossing voor fossiele brandstoffen. Waar voor de ene toepassing elektrisch een prima oplossing is zal dat ergens anders gas zijn en weer ergens anders synthetische brandstof. Zou zelf mijn geld zetten op dat laatste als toepassing voor de industrie maar toegegeven, das onderbuik gevoel.
En daar waar 's avonds aan het stopcontact een optie is, is elektrisch natuurlijk een pracht. Als ik een sloepje zou hebben aan de Vecht zou ik niet anders willen, waarom in de herrie zitten? Maar toch, die techniek bestaat inmiddels ook al wat jaartjes en ik vind het bar tegenvallen wat daarin gebeurd qua prijs, actieradius of beschikbaar vermogen. Dat zit allemaal nog een beetje op hetzelfde niveau als waar het mee begon
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: van alles wat en nog geen oplossing

Berichtdoor Amersfow » 15 Jul 2019, 20:06

Uit mijn sloep (6,25m) is het electodeel eruit gesloopt en vervangen door een 11 pk-tje;-)
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: van alles wat en nog geen oplossing

Berichtdoor bas » 15 Jul 2019, 20:11

Uit mijn sloep (6,25m) is het electodeel eruit gesloopt en vervangen door een 11 pk-tje;-)


En wat was daar de reden van?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: van alles wat en nog geen oplossing

Berichtdoor R.C.Grootveld » 15 Jul 2019, 22:53

bas schreef:Tja, wie zal het zeggen.De tijd zal het leren. Zelf geloof ik niet zo in 1 hapklare oplossing voor fossiele brandstoffen. Waar voor de ene toepassing elektrisch een prima oplossing is zal dat ergens anders gas zijn en weer ergens anders synthetische brandstof. Zou zelf mijn geld zetten op dat laatste als toepassing voor de industrie maar toegegeven, das onderbuik gevoel.

Zo denk ik er ook over, helemaal zonder fossiel zal niet lukken, maar waar het zonder kan ...... why not.
Personenauto's kunnen prima met E-Tractie volstaan (300 km actieradius is voor 99% vd Nederlanders voldoende), bij het spoor doen ze al niet anders, schepen zijn steeds vaker DE (waardoor die Diesel op z'n optimale rpm afgeregeld kan worden) en van CO2 kun je synthetische Diesel en Kero maken.
Want elektrisch vliegen (en daarmee bedoel ik commercieel, dus niet experimenteel) maken wij niet meer mee.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: van alles wat en nog geen oplossing

Berichtdoor Amersfow » 16 Jul 2019, 08:33

Electra vervangen door diesel door te lage snelheid en te klein vaarbereik. Ha was gisteren aan het varen met mijn Roadneck 3.60 met een 2016 Tohatsu (9,8pk). Wat zijn die dingen inmiddels fluisterstil. Bij stationair net iets meer geluid dan een ventilator. Mijn vorige BBM was een 4-tact Suzuki uit 1996, wat een verschil in geluid alweer. Terwijl die tov 2-tact al heel stil was.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: van alles wat en nog geen oplossing

Berichtdoor bas » 16 Jul 2019, 19:04

Maakt Tohatsu nog steeds diesel buitenboordmotoren dan? Dacht dat dat tegenwoordig ook allemaal benzine was.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: van alles wat en nog geen oplossing

Berichtdoor Amersfow » 16 Jul 2019, 20:06

:D ik heb een sloepje met Vetus M2 diesel en een RIBje met Tohatsu BBM
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten