door R.C.Grootveld » 12 Jul 2019, 13:11
@Guido:
Ik ben het helemaal met je eens . . . .
Accu als opslag zie ik inderdaad ook slechts als tussenfase, ik denk dat de toekomst inderdaad ook in H2 icm Fuelcell zit.
Alleen is de logistiek rond H2 transport, leveren en opslag in het voertuig nog een uitdaging. Ik weet dat diverse universiteiten (oa Utrecht) daar mee bezig zijn, oa met Nano technologie waarbij je H2 (tijdelijk) aan nano-deeltjes verbindt en het in relatief grote hoeveelheden in kleine tanks mee kunt nemen.
We hebben na de oorlog na ca 100 jaar afscheid genomen van de (overigens prachtige) stoommachine (in mijn optiek nog steeds het mooiste stuk techniek), nu we dat 2e 100 jaar mark gaan naderen wordt het tijd om afscheid te nemen van de inefficiente, lawaai en stank producerende armen en benen fabriek onder de motorkap die we Otto- resp. Dieselmotor noemen (de Wankel laat ik even buiten beschouwing)
Gisteren nog een 'discusssie' met m'n dealer, blijft heilig geloven in die achterhaalde techniek en gebruikt het opslag aspect als argument om E-tractie af te kraken, terwijl dat 2 op zich losstaande zaken zijn.
Siemens wist begin 1900 al dat de 3~ AC E-Motor het tractiemiddel was, alleen hadden we toen niet de techniek om die praktisch toe te passen.
Ooit een trein met een versnellingsbak gezien? Zijn op de vingers van 1 hand te tellen.
Wat die centrales/windmolens etc. betreft:
Met wind en zon alleen zullen we het denk ik niet gaan redden. De huidige gemiddelde totale wind energie productie komt overeen met die van 1 (!) generatorgroep van Maasvlakte II
Mede gezien het 'van het gas af' beleid, voorzie ik dan ook een toekomst voor de zg STEG* centrales voor de continue/basisbehoefte, aangevuld met wind/zon en als backup nog een paar gasturbine** centrales.
En anders zullen we niet ontkomen naan het K-woord. En daar ligt nog veel ontontgonnen terrein wat een hoop van de huidige bezwaren mee uit de wereld geholpen kunnen worden.
* Stoom en Gas:
Je verstookt gas in een gasturbine en gebruikt de hete gassen om stoom te maken voor een stoomturnine en de restwarmte gebruik je voor stadsverwarming. In die combi zijn rendementen van 75-80% haalbaar
** Grote voordeel van Gasturbine centrales is, dat je ze zeer snel op kunt starten (minuten questie) en on-line kunt brengen, dit itt de gebruikelijk stoomturbine centrales
Interessante materie, die hier eigenlijk niet thuis hoort.
Een beetje jammer, want ik vind het machtig interessant en ik verwacht dat de ontwikkelingen elkaar wel eens heel snel op zouden kunnen gaan volgen.
Ik denk dat mijn kleinzoon (bijna 2) tegen de tijd dat hij een auto kan kopen geen keus meer heeft en er (nieuw) alleen nog maar Full-Electric te koop is.
Rob