DE-BUG filter

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: DE-BUG filter

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 00:01

Bericht door vuuren1 » vr 18 jan 2013, 22:48

"Magneten helpen tegen micro organismen in dieselbrandstoffen, ze zorgen voor een kalkvrij waterleidingnet, ze lossen reumatische en psychische klachten op en ze zorgen voor een geweldig gevoel van welbevinden.
Verder help een vijl onder je bed, een kastanje in je broekzak en een stuk Sunight Zeep aan je voeteneind ook tegen reumatiek".

Stel dat de dieselmagneet werkt:

Dan werk het niet op het allergrootste deel van onze jachtjes...

Waarom niet:
Bij onze, relatief veel en lang stilliggende scheepjes ontstaan er micro-organismen in de brandstof door de aanwezigheid van vocht en biocomponenten.
Als dat aan de gang is dan ontstaat er drab onder in de tank (vraag het eventjes aan Jan Huibers, hij heeft er mooie foto's van...).
Dan kan je ca. 274 magneten achter elkaar zetten, maar toch zal de boel ergens dichtlopen omdat die -tovenaar- geen drab kan omzetten naar haarzuivere dieselolie.

Het zou wellicht anders -kunnen- zijn als we iedere dag zouden varen én een doorstroomsysteem (een zelfontluchtend systeem) is toegepast (oude dieseltjes hebben dat niet).
Dan zou het -kunnen- zijn dat het ding preventief werkt omdat de nog niet door drab vervuilde brandstof heel vaak langs die magneten stroomt (het overschot aan brandstofdebiet moet dan groot genoeg zijn, anders werkt het weer niet of nauwelijks).
Als er toevallig serieus water in de brandstof zit dan heb je overigens helemaal niks aan een magneet.

Net zoals een Separ of Racor dieselfilter met centrifugewerking, dat werkt ook alleen maar redelijk bij een vrij nauwkeurige en forse doorstroomsnelheid (Jan Huibers heeft volgens mij iets van een vijftal filters in zijn brandstofsysteem zitten waaronder ook een Centrifugefilter). Vraag hem eens naar één ervaring.

Dat is mijn verhaal zonder de mogelijke wetenschappelijke werking te betwisten, maar het even in te vullen in de voor ons meest voorkomende situaties.

Voorkomen en tijd rekken als voorkomen niet is gelukt (a.g.v. een toevallige kleine hoeveelheid water in de tank) doe je zo:
De tank jaarlijks inspecteren en schoonhouden.
Een duplex filter monteren*

*Een duplex filter:
Dat zijn 2 filters met een keuzekraan.
Als de motor begint stil te vallen kan je nog omschakelen en dan heb je nog even tijd om normaal te ankeren of in korte tijd ergens heen te varen.
Bij voorkeur passen we een duplexfilter toe met een (CE verboden, als het in de motorkamer is geplaatst) doorzichtige kelk en van flinke capaciteit.
Nog veel mooier is een unit inclusief een watersensor die vooraf waarschuwt (VW Marine heeft dat).
Dergelijke filterunits hebben ook nadelen: Ze zijn -hoe beter hoe duurder- in aanschaf..
(als je ze nodig hebt blijken ze ineens een erg goede koop te zijn geweest...)


@Wim,
Je hebt zo'n ding, zet het er tussen, het kan geen kwaad.
En het werkt zolang je geen last hebt...
Mijn broer had nog een vrij grote hoefmagneet liggen, die heeft hij 8 jaar geleden tegen zijn metalen filter aangeplakt, een stuk goedkoper en die heeft ook nooit last ;)
Ik heb het zelf niet en ik heb ook een maagdelijk blanke tank..
Ik heb overigens ook geen vijl onder mijn bed en ook geen Sunlight zeep (ik heb een paar jaar op de Sunlight fabriek gewerkt en nooit vernomen dat er ook maar een spoortje van de productie naar de farmaceutische industrie is gegaan).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: DE-BUG filter

Berichtdoor Jan Huibers » 07 Dec 2013, 00:02

Bericht door Jan Huibers » vr 18 jan 2013, 23:22

Afbeelding

Afbeelding
Dit zijn de mooie fotos waar Hans het over heeft..

Die bruine stront lag onderin mijn tank.

Edit: wat een wezeloos grote foto's zeg, wat doe ik verkeerd Henk?? :(
Laatst gewijzigd door ..... op 07 Dec 2013, 00:03, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: DE-BUG filter

Berichtdoor Jan Huibers » 07 Dec 2013, 00:03

Bericht door Jan Huibers » vr 18 jan 2013, 23:43

Over de filters: eerst een grofvuil filter die ook volgens centrifugaal werkt, als de boel uitstaat dan schroef je het onderste doorzichtige bakje eraf als je vuil ziet en kiep je dat weg, dan hoeft de boel niet ontlucht te worden. Dan een Separ voorfilter (waar Hans het over heeft) en die werkte echt fenomenaal!! Na 2,5 uur varen met de vuile tank was die helemaal dicht, vol en uit fatsoen gezogen en liet die amper diesel meer door zodat de motor afsloeg. Naderhand bleek dat de 2 brandstoffijnfilters die erna zitten nog vrij 'schoon' waren de diesel-stront kwaliteit in aanmerking genomen.

4 brandstoffilters dus en ik ben er blij mee!! Zo'n Separ voorfilter kan ik iedereen aanbevelen!! Al is voorkomen beter als genezen. De tank is nu tot aan de vulopeningen afgetankt nu de boot lange tijd stil in de loods staat..

Ohwjah... En een klavertje vier op de tank plakken met ingestraalde ductape!!
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: DE-BUG filter

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 00:04

Bericht door vuuren1 » za 19 jan 2013, 00:10

Jan Huibers schreef:
Over de filters: eerst een grofvuil filter die ook volgens centrifugaal werkt, als de boel uitstaat dan schroef je het onderste doorzichtige bakje eraf als je vuil ziet en kiep je dat weg, dan hoeft de boel niet ontlucht te worden. Dan een Separ voorfilter (waar Hans het over heeft) en die werkte echt fenomenaal!! Na 2,5 uur varen met de vuile tank was die helemaal dicht, vol en uit fatsoen gezogen en liet die amper diesel meer door zodat de motor afsloeg. Naderhand bleek dat de 2 brandstoffijnfilters die erna zitten nog vrij 'schoon' waren de diesel-stront kwaliteit in aanmerking genomen.

4 brandstoffilters dus en ik ben er blij mee!! Zo'n Separ voorfilter kan ik iedereen aanbevelen!! Al is voorkomen beter als genezen. De tank is nu tot aan de vulopeningen afgetankt nu de boot lange tijd stil in de loods staat..

Ohwjah... En een klavertje vier op de tank plakken met ingestraalde ductape!!




Die Separ werkte inderdaad fenomenaal, die zat na 2,5 uur varen dicht...
Daar kan je nog een RVS element in zetten, die zuigt zichzelf niet klem maar laat meer rommel door naar het volgende filter in deze serie (zodat je net zo snel stilvalt).

Het punt is dat er kennelijk 4 filters achter elkaar zijn geplaatst, dat heeft een vorige eigenaar gedaan omdat hij veel last had van troep en problemen.
De betere manier is om een duplexfilter te plaatsen en daarachter het standaard fijnfilter van de motor.
Dan is Separ of Racor de betere keuze met het beste resultaat. Het is helaas niet laag geprijsd (wel goed-koop).
Jammer dat de centrifuge werking zo vreselijk overdreven wordt aangeprezen, dat deugt in de praktijk in onze gevallen (meestal) absoluut niet.

Nog beter had de eerdere eigenaar zichzelf geld kunnen besparen door de tank zelf schoon te houden....
(en dat heeft Jan recent ernstig aangepakt)

En nu een biostabiel in de tank... ;)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: DE-BUG filter

Berichtdoor quichot » 07 Dec 2013, 00:04

Bericht door quichot » za 19 jan 2013, 09:33

buldog schreef:
Ook de techneuten onder ons kunnen geen enkel bewijs aanvoeren dat het niet zou werken.


Ja ja. Waar heb ik dat meer gehoord. Ah ja, ik weet het al weer: 'Bewijs maar eens dat er géén god bestaat'. Of kaboutertjes. Of de tandenfee.
Het werkt niet omdat het fysisch niet kán werken, punt.
Iets anders is dat je gelóóft dat het werkt. De gebruiker werkt onbewust naar het gewenste resultaat toe. Hij plaatst zo'n ding omdat hij bewust bezig is met het schoonhouden van z'n brandstof, en dát werkt inderdaad.
Heb je mijn laatste posting over dat brandstofbesparingswonder niet gelezen, waarin ik aantoonde dat van de indrukwekkende lijst autoriteiten er niet één was die ooit van het produkt had gehoord, laat staan getest?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: DE-BUG filter

Berichtdoor Pallieter » 07 Dec 2013, 00:05

Bericht door Pallieter » za 19 jan 2013, 12:41

Jan Huibers schreef:
Ohwjah... En een klavertje vier op de tank plakken met ingestraalde ductape!!



:lol: Zie mijn onderschrift

Verder heb ik vorig jaar voor de zekerheid ook maar een Separ geïnstalleerd
Klaverviervlet: geluk op het water!
Gebruikers-avatar
Pallieter
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 14 Jan 2012, 16:17
Woonplaats: Akkrum
ligplaats: Akkrum
info:

Re: DE-BUG filter

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 00:06

Bericht door Nerissa » za 19 jan 2013, 14:23

En waar werkt `n magneet wel 100%, met volledige zekerheid, enz enz voor?

Aan een touwtje, voor het geval iemand zijn sleutelbos in de plomp laat vallen.

Dus, zorg altijd voor een goede magneet aan boord
:lol: :lol: :lol:

Frans 8-)
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: DE-BUG filter

Berichtdoor buldog » 07 Dec 2013, 00:06

Bericht door buldog » za 19 jan 2013, 15:57

quichot schreef:
Heb je mijn laatste posting over dat brandstofbesparingswonder niet gelezen, waarin ik aantoonde dat van de indrukwekkende lijst autoriteiten er niet één was die ooit van het produkt had gehoord, laat staan getest?




Ja Quichot ik heb het gelezen en vindt het zeer verontrustend dat je niet bestaande referentie,s kan opvoeren.
Echter kan ik mij niet voorstellen dat gerenommeerde bedrijven als Snijder filtertechniek en Dintra Transmissie placebo,s in hun assortiement opnemen.
We kennen jouw brede interesse en je weet best veel over allerlij onderwerpen die je ook nog eens goed kan verwoorden,maar dat maakt je nog geen natuurkundige.
Kwalijk vindt ik dat een forumlid een toch wel prijzig onderdeel verwijderd door flauwe opmerkingen over de Bug te maken door semi natuurkundige.
Wat Hans ter berde brengt met te weinig doorstroom mogelijkheid voor onze plezierjachtjes met betrekking tot de Bug het volgende,
Plaats tusen de aanvoer en de retourleiding een driewegkraantje met een pompje ertussen en je kan je tankinhoud filteren zonder dat de motor loopt.
Even een klusje aan boord doen ,pompje aan en in relatief korte tijd is je tankinhoud gefiltert en kan evetueel water worden afgetapt.
Henk
buldog
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 10:35
Woonplaats: Oostvoorne
ligplaats: Oostvoorne
info:

Re: DE-BUG filter

Berichtdoor adventure1 » 07 Dec 2013, 00:07

Bericht door adventure1 » zo 20 jan 2013, 13:18

Wat me nou enorm verbaast is dat de fabrikant van de DE-BUG zich de moeite getroost om hier op het forum een reactie te plaatsen over zijn product maar dat hij het niet aandurft om zijn naam en verdere gegevens onder zijn bijdrage te zetten.
Klaarblijkelijk durft hij de verdere discussie hier niet aan, dat is tenminste mijn conclusie en het maakt me des te argwanender over het product.

Zie het maar zo: als een verkoper mij een product wil verkopen waar serieus geld mee is gemoeid en ik weet niet waar hij vandaan komt dan gaan bij mij alarmbellen rinkelen en koop ik daar niet.
adventure1
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 29 Dec 2011, 16:55
ligplaats:
info:

Re: DE-BUG filter

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 00:07

Bericht door vuuren1 » zo 20 jan 2013, 21:50

Het meest bedrijfzekere is een dubbele motorisering waarbij alles is gescheiden...

Tegen bacteriën in situaties waarbij de brandstof lang in de tank zit helpt vergif.
Water uit de tank afscheiden kan met de optie van Henk, maar dat gaat niemand doen.

Ik ga voor een tank die preventief inspectie krijgt en een duplex voorfilter / waterafscheider.
En dan wel een tank die niet warm wordt zoals zoveel tanks die in de motorkamer zijn aangebracht!
Bacteriën gedijen prima bij hogere temperaturen en daarbij ademt een afkoelende tank in de avond en nacht veel vocht in.

Ik vul mijn dubbele bodemtank nooit af voor de winter.
Die tank is van onbehandeld blank gestraald staal en de plaat is nog net zo grijs als bij de nieuwbouw (na bijna 6 jaar).
En de laatste 2 jaar doe ik er een beetje biocide in (ik dacht iets van Starbrite).

Waarom bekende leveranciers meedoen aan promotie van discutabele middelen laat zich raden (het zal geld opbrengen en garantie geeft men heus niet..).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten