van alles wat en nog geen oplossing

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

van alles wat en nog geen oplossing

Berichtdoor seccondbest » 10 Jul 2019, 16:41

Tja hoe moet je nou beginnen met het stellen van vragen.
Wij hebben al heel wat informatie gevonden en daar zit gelijk het probleem, te veel info werkt frustrerend.

Wij kochten dit scheepje (staal 8,5 X 2,2) en er zat niets bruikbaars in dus lekker fanatiek alles er uit gesloopt. Dat was gelijk al een fout...niet nadenken maar gewoon doen!
Nu zijn we een jaar verder en het scheepje begint er uit te zien zo als wij hadden gedacht en gehoopt, maar nu beginnen de problemen pas.

Geen gas! dit is een persoonlijke keus die wij hebben gemaakt na het lezen van allerlei horror verhalen, dus alles moet op elektra.
Geen walstroom, simpelle keus dit is niet overal voorradig en dus zoeken naar oplossingen die wel overal voorradig zijn.

12 volt DE oplossing!, tenminste dat dacht ik toen ik alles aanlegde, verlichting voor binnen, navigatie verlichting en een paar USB punten voor het opladen van telefoons en tablets.
Voor het wat grotere verbruik (klein kookplaatje en/of water koker) wil ik een omvormer gaan gebruiken, dit moet kunnen omdat het niet constant gebruikt word maar slechts een paar keer per dag.
De meeste verbruikers (kleine tv, tablet, radio en verlichting loopt allemaal op 12 volt.

Nu de grote vraag, 2 accus van elk 105 Ah paralel geschakeld geeft ons alle stroom die we nodig hebben, dan een kleine 45 Ah voor het starten van de BB..
het opladen willen wij gaan doen met zonne panelen, nu zijn we volledig onafhankelijk van iedereen.

Door het zoeken en lezen van allerlei antwoorden zijn wij niet wijzer geworden, eerder gefrustreerd er is zoveel mogelijk dat we door de bomen het bos niet meer zien.

Wie o wie kan er voor ons een lijstje maken van wat wij nodig hebben aan zonnepanelen en toebehoren om beide te kunnen opladen gedurende de dag dus 2X 105 Ah en 1x 45 Ah.

De BB heeft helaas geen dynamo of gelijkrichter dus het opladen van de startaccu moet ook van de zonnepanelen komen..

Het liefst iets van een schemaatje erbij, ik ben best wel handig en nergens bang voor (vieze handen en/of boze echtgenote) maar ik ben geen professional.

Waar is onze ridder op het witte paard die ons uit het bos red en ons op het juiste pad zet.
seccondbest
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 10 Jul 2019, 16:23
ligplaats: schiedam
info: Stalen kajuit boot 8,5 Mtr lang 2,2 Mtr breed
25 Pk buitenboord van Yamaha zonder dynamo

Re: van alles wat en nog geen oplossing

Berichtdoor Marie Christina » 10 Jul 2019, 17:53

Die ridders heten zonnepaneelleverancier.
Gewoon offertes vragen bij verschillende leveranciers.

Kost misschien wat meer, maar je krijgt tenminste een installatie die voldoet aan jouw wensen.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: van alles wat en nog geen oplossing

Berichtdoor Rene » 10 Jul 2019, 18:38

Denk dat je het ook niet gaat redden met 2x 105Ah accu's, zeker niet in combinatie met elektrisch koken, en dan ook nog kleine tv, tablet, radio en verlichting, dit ga je nooit redden.
Kijk of er andere mogelijkheden zijn, want dit wordt een utopie.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: van alles wat en nog geen oplossing

Berichtdoor Amersfow » 10 Jul 2019, 19:09

Voor koken (water en eten) wellicht simpel spiritus stelletje. Dan gaat de rest misschien wel.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: van alles wat en nog geen oplossing

Berichtdoor Marie Christina » 10 Jul 2019, 19:20

Mits goed aangelegd is gas helemaal niet gevaarlijk, hoor.
Die horrorverhalen springen er uit.
Maar hoe veel zijn het er per jaar?
Met al die andere boten gaat het dus gewoon goed.

Toch iets ter overweging.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: van alles wat en nog geen oplossing

Berichtdoor Rene » 10 Jul 2019, 19:27

Klopt Menno, zorgen dat je elk jaar voor het vaarseizoen de handel goed afsopt, en eventueel de slangen vervangt, dat doe je met de rest van de boot (techniek) toch ook ?

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: van alles wat en nog geen oplossing

Berichtdoor Marie Christina » 10 Jul 2019, 19:57

En wil je alle gevaar uitsluiten?
-Koken? => gasfles open.
-Klaar met koken? => gasfles dicht.
Als de bun dan keurig een afvoertje heeft zou ik niet weten hoe de boot zich zou moeten vullen met gas.

Zo doe ik het al jaren en het bevalt prima.

Alle andere zaken gebeuren inderdaad op de accu met zonnepaneel.
Gaat prima.
Ik ben een grootverbruiker qua stroom met (vooral) mijn CPAP, altijd de radio aan en 's avonds de TV, en koffie zetten met een koffiezetapparaat en kan twee nachten blijven liggen, met 120 Ah.
Dan moet ik weer een stukje varen. (Of aan de walstroom)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: van alles wat en nog geen oplossing

Berichtdoor R.C.Grootveld » 10 Jul 2019, 23:06

Ik denk ook niet dat je het gaat redden met alleen zonnepanelen, zeker niet als je ook nog eens elektrisch gaat koken.
Ik zou toch een walstroom systeem overwegen, icm met lader/omvormer.
Bijkomend voordeel:
Je kunt gewoon standaard huis-tuin-en-keuken apparatuur gebruiken, die (1) zijn meestal goedkoper, (2) presteren beter en (3) hebben een beter rendement.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: van alles wat en nog geen oplossing

Berichtdoor quichot » 11 Jul 2019, 11:09

De BB start elektrisch, maar laadt niet de startaccu bij? Ik heb niet veel verstand van BB's, maar is dat normaal?

Verder eens met bovenstaande bevindingen: wat jij wil ga je niet redden met alleen zonnepanelen, zeker niet als je daarbij aangeeft liever niet van walstroom gebruik te maken.
Daarom wijs ik er ook nog maar 's op dat gas, mits verantwoord aangelegd en onderhouden, niet alleen veilig is, maar bovenal in hoge mate bijdraagt aan walonafhankelijke energievoorziening. Zoals ik jouw wensen en verwachtingen inschat red je dat niet zonder gas.

Om je een idee te geven: koken en warm water gaat bij ons aan boord op gas. Verwarmen gaat met diesel. Voor de startmotor en de boegschroef heb ik aparte accubanken, die geladen worden door dynamo's op de hoofdmotor. Al het overige, verlichting, pompen, noem het maar, incl. sinusomvormer 12/230V, draait volledig op zonnepanelen. Dus ook onze 230v koelkast.

Ik ben met die combi gas/zon dus in principe volledig walonafhankelijk.
En zo veel Wp's aan panelen heb ik nou ook weer niet: 260Wp. Goed voor 1,8 m2 aan dekoppervlak. Die voeden 2 parallelgeschakelde accu's, samen 480 Ah (of 440Ah, dat weet ik zo gauw even niet zeker.) Met één gasvulling doen wij (2 personen) zo'n 5 weken. Met meevarende gasten uiteraard korter.

Dus wat jij wilt kán wel, maar dan moet je je accucapaciteit uitbreiden, een kleine 2 m2 oppervlak aan dek ter beschikking hebben, en je koudwatervrees voor gas overwinnen.

Maar er is een disclaimer: wij zijn ons bewust van het feit dat leven aan boord niet in dezelfde luxe hoeft te voorzien als die we van thuis gewend zijn. Wij zijn (en hebben) dus géén energievreters!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: van alles wat en nog geen oplossing

Berichtdoor henkvd » 11 Jul 2019, 12:20

Een lichtspoel zal er wel in zitten denk, die hadden de handgestarten motoren ook gewoon, alleen de gelijkrichter wil dan ontbreken, heb je geel/groene draden onder het vliegwiel vandaan komen ?
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten