Bericht door vuuren1 » vr 18 jan 2013, 22:48
"Magneten helpen tegen micro organismen in dieselbrandstoffen, ze zorgen voor een kalkvrij waterleidingnet, ze lossen reumatische en psychische klachten op en ze zorgen voor een geweldig gevoel van welbevinden.
Verder help een vijl onder je bed, een kastanje in je broekzak en een stuk Sunight Zeep aan je voeteneind ook tegen reumatiek".
Stel dat de dieselmagneet werkt:
Dan werk het niet op het allergrootste deel van onze jachtjes...
Waarom niet:
Bij onze, relatief veel en lang stilliggende scheepjes ontstaan er micro-organismen in de brandstof door de aanwezigheid van vocht en biocomponenten.
Als dat aan de gang is dan ontstaat er drab onder in de tank (vraag het eventjes aan Jan Huibers, hij heeft er mooie foto's van...).
Dan kan je ca. 274 magneten achter elkaar zetten, maar toch zal de boel ergens dichtlopen omdat die -tovenaar- geen drab kan omzetten naar haarzuivere dieselolie.
Het zou wellicht anders -kunnen- zijn als we iedere dag zouden varen én een doorstroomsysteem (een zelfontluchtend systeem) is toegepast (oude dieseltjes hebben dat niet).
Dan zou het -kunnen- zijn dat het ding preventief werkt omdat de nog niet door drab vervuilde brandstof heel vaak langs die magneten stroomt (het overschot aan brandstofdebiet moet dan groot genoeg zijn, anders werkt het weer niet of nauwelijks).
Als er toevallig serieus water in de brandstof zit dan heb je overigens helemaal niks aan een magneet.
Net zoals een Separ of Racor dieselfilter met centrifugewerking, dat werkt ook alleen maar redelijk bij een vrij nauwkeurige en forse doorstroomsnelheid (Jan Huibers heeft volgens mij iets van een vijftal filters in zijn brandstofsysteem zitten waaronder ook een Centrifugefilter). Vraag hem eens naar één ervaring.
Dat is mijn verhaal zonder de mogelijke wetenschappelijke werking te betwisten, maar het even in te vullen in de voor ons meest voorkomende situaties.
Voorkomen en tijd rekken als voorkomen niet is gelukt (a.g.v. een toevallige kleine hoeveelheid water in de tank) doe je zo:
De tank jaarlijks inspecteren en schoonhouden.
Een duplex filter monteren*
*Een duplex filter:
Dat zijn 2 filters met een keuzekraan.
Als de motor begint stil te vallen kan je nog omschakelen en dan heb je nog even tijd om normaal te ankeren of in korte tijd ergens heen te varen.
Bij voorkeur passen we een duplexfilter toe met een (CE verboden, als het in de motorkamer is geplaatst) doorzichtige kelk en van flinke capaciteit.
Nog veel mooier is een unit inclusief een watersensor die vooraf waarschuwt (VW Marine heeft dat).
Dergelijke filterunits hebben ook nadelen: Ze zijn -hoe beter hoe duurder- in aanschaf..
(als je ze nodig hebt blijken ze ineens een erg goede koop te zijn geweest...)
@Wim,
Je hebt zo'n ding, zet het er tussen, het kan geen kwaad.
En het werkt zolang je geen last hebt...
Mijn broer had nog een vrij grote hoefmagneet liggen, die heeft hij 8 jaar geleden tegen zijn metalen filter aangeplakt, een stuk goedkoper en die heeft ook nooit last
Ik heb het zelf niet en ik heb ook een maagdelijk blanke tank..
Ik heb overigens ook geen vijl onder mijn bed en ook geen Sunlight zeep (ik heb een paar jaar op de Sunlight fabriek gewerkt en nooit vernomen dat er ook maar een spoortje van de productie naar de farmaceutische industrie is gegaan).