Stopknop gaat zwaar

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Stopknop gaat zwaar

Berichtdoor Blue Ocean » 09 Jul 2019, 07:49

De mechanische stopknop is nauwelijks meer te bewegen. Ik maak tegenwoordig maar gellijk het motorluik open om met de hand de Roto te bedienen.
Info:
- motor is Peugeot Indenor 4.90
- pomp is Roto
- stopknop is al verplaatst naar lager punt op de console om zodoende meer kracht te kunnen zetten
- de kabel is prima in orde en beweegt vrij als deze los is van de pomp
- het armpje op de pomp is met één vinger te bewegen
Maar de combinatie van het geheel is geen beweging in te krijgen. Het armpje heeft een hefboom-werking en verlengen zou de oplossing zijn. Echter is daar geen ruimte voor omdat het armpje al vlak langs het motorblok beweegt.
Als iemand nog briljante ideeën heeft dan hoor ik dat graag want ik heb er geen. Het enige waar ik nog aan kan denken is om de trekkabel van de andere kant te laten komen omdat de andere kant van het armpje wat langer is en dus meer hefboomwerking heeft zodat de kracht van de veer makkelijker overwonnen kan worden (hoop ik...). Maar dat vergt nogal wat ge-hobby met het maken van een beugeltje 'ergens'.
Afbeelding
Zie de bovenste zwarte kabel.
Gebruikers-avatar
Blue Ocean
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 20:39
ligplaats:
info: Hellingskip 1000

Re: Stopknop gaat zwaar

Berichtdoor FKZ » 09 Jul 2019, 09:50

Heeft het wel goed gewerkt?

Je hebt de kabel gecontroleerd heb je dit gedaan door er tegen aan te drukken of door de stopknop te bewegen? Ik zou toch beginnen met het trekken van de kabel het kan best dat zonder belasting deze soepel loopt maar onder belasting niet doordat deze toch beschadigt is. Je zou ook de veer op het gaatje dichter naar het draaipunt kunnen zetten. Het kan zijn dat de klep dan niet vergenoeg meer terug gedraaid waardoor hij niet wil starten
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Stopknop gaat zwaar

Berichtdoor varg » 09 Jul 2019, 10:03

Blue Ocean schreef:- het armpje op de pomp is met één vinger te bewegen



Is dat gecontroleerd bij draaiende motor?

groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Stopknop gaat zwaar

Berichtdoor Blue Ocean » 09 Jul 2019, 12:54

Dank voor jullie meedenken en reacties.
Hierbij wat antwoorden:
Q: Is dat gecontroleerd bij draaiende motor? (het kunnen bewegen van het armpje)
A: Ja, want dat is de enige manier waarop de motor nog uit te krijgen is. Maar het maakt ook geen verschil of de motor draait of niet; het gaat altijd redelijk makkelijk, dus ook met de kabel aangesloten. Behalve dan dat je ervoor onder het motorluik moet duiken 8-)

Q: Heeft het wel goed gewerkt?
A: Ging altijd al heel zwaar (heb de boot nog geen jaar) maar is wel erger geworden. Mede hierom heb ik de knop al verplaatst van bovenop de console naar de zijkant zodat deze gemakkelijker te bereiken is.

Q: heb je dit gedaan door er tegen aan te drukken of door de stopknop te bewegen?
A: De stopknop is vrijwel geen beweging meer in te krijgen. Tegen het handeltje op de pomp duwen gaat redelijk gemakkelijk. Je zou dan denken dat de kabel 'gaar' is maar als ik deze losmaak van de pomp kan ik 'm met twee vinger omhoog trekken. Maar ik zal de kabel eens helemaal uit de mantel halen (morgenavond) en inspecteren.

"...de veer op het gaatje dichter naar het draaipunt kunnen zetten".
Er zit geen gaatje dichter naar de as maar ik ga er een gaatje bijmaken.
Gebruikers-avatar
Blue Ocean
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 20:39
ligplaats:
info: Hellingskip 1000

Re: Stopknop gaat zwaar

Berichtdoor henkvd » 09 Jul 2019, 13:54

En hoe loopt het als je alles op z'n plaats laat zitten maar alleen de binnenkabel los maakt op de pomp ?
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Stopknop gaat zwaar

Berichtdoor varg » 09 Jul 2019, 18:34

Kabel is gaar, bij wat tegendruk loopt de gehavende binnenkabel vast tegen de buitenkabel....gelukkig kost het allemaal weinig: https://www.rs-jachttechniek.nl/stopkab ... 4uc2sb781g of nog minder: https://histoparts.com/universele-stopkabel1/3
goede zomer,
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Stopknop gaat zwaar

Berichtdoor Blue Ocean » 12 Jul 2019, 20:51

varg schreef:Kabel is gaar, bij wat tegendruk loopt de gehavende binnenkabel vast tegen de buitenkabel....

Inderdaad, je had gelijk.
Zelf na demonteren en uit elkaar halen was er nog steeds niets te ontdekken. Toch maar een nieuwe gekocht en vanavond gemonteerd. Zelfs mijn vrouw kan ‘m nu bedienen met haar kleine handjes.
We zijn weer blij en zijn weer fijn op de boot.
Bedankt allemaal.
Gebruikers-avatar
Blue Ocean
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 20:39
ligplaats:
info: Hellingskip 1000

Re: Stopknop gaat zwaar

Berichtdoor varg » 12 Jul 2019, 23:28

Ook bedankt voor de terugkoppeling...soms ontbreekt dat helaas!
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten