Thornycroft T90

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Thornycroft T90

Berichtdoor Diesel » 04 Jul 2019, 15:30

Geachte lezer

Ik heb een oude vlet die ik tracht op te knappen.
Er zit een Thornycroft T90 in die ik heb horen lopen en in mijn bezit sterker nog ik heb zelfs 2 keer kunnen varen met de boot.
Maar hij heeft altijd beroerd gestart ik startte hem met remmenreiniger
Ik heb 2 gloeibougies vervangen en ik heb de olie ververst en ik had tijdens het ontluchten een schroef op de brandstofpomp ontdekt die vol met kit zat.
Deze schroef heb ik er uit gehaald en schoongemaakt maar nu start de motor niet meer. Ik heb begrepen dat dit een stationair schroef is en dat je hier eigenlijk af moet blijven.
Nu is mijn vraag kan ik dit ergens bestellen want de schroef is niet helemaal fris meer en er hoort een contramoer op die is verdwenen en zijn er methodes om dit af te stellen.

De motor staat trouwens ook bekend als een BMC 1500 diesel motor.

Op de foto staat het schroefje

Ik hoop dat iemand mij kan helpen zodat ik deze zomer nog van de boot kan gaan genieten ;)
Met vriendelijke groet

Laurens

Afbeelding
Diesel
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 02 Jul 2019, 22:50
Woonplaats: Naarden
ligplaats: Naarden
info: Ik heb een oude vlet of werkboot die ik probeer op te knappen
Er zit een thornycroft t90 motor in

Re: Thornycroft T90

Berichtdoor Rene » 04 Jul 2019, 18:50

Dit is niet de stationair schroef, deze schroef moet lek vrij zijn, dus ook geen lucht kunnen trekken.
De schroef met het veertje eronder is de stationair schroef. zie onderstaande foto:

Afbeelding

Slechte starters zijn deze motoren altijd, dit moet je op de koop toenemen, zorg dat je zeker een minuut voorgloeit en het gas tijdens het starten 3/4 tot vol open zet. heb mijne deze winter uitgebouwd voor een 1.9 SDI. Staat nog op een pallet, dus wie er belangstelling voor heeft....

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 395
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Thornycroft T90

Berichtdoor Diesel » 04 Jul 2019, 20:58

Beste Rene,
Weet je toevallig wat dan wel de functie is van dat schroef je? En wat versta je onder slechte starter? Die van mij start nu helemaal niet lol.
Waarom heb je je eigen blok eruit gehaald en ik heb er wellicht interesse in, hangt een beetje van de prijs af..
Gr Laurens
Diesel
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 02 Jul 2019, 22:50
Woonplaats: Naarden
ligplaats: Naarden
info: Ik heb een oude vlet of werkboot die ik probeer op te knappen
Er zit een thornycroft t90 motor in

Re: Thornycroft T90

Berichtdoor Rene » 04 Jul 2019, 21:23

Deze schroef is voor de ontluchting van de regulatorkamer, en moet dus goed af sluiten, zoals je op mijn foto ziet is er met mijn motor ook al mee gerommeld, is een bekend probleem.
Ik heb mijn motor vervangen omdat ik een vw 1.9SDI wilde, en een motor heb kunnen kopen die aan mijn eisen voldeed, BMC liep altijd goed, alleen koude start aarzelend op gang komen, warm perfect startend.
Voor mijn ombouw zie: http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=5&t=3418
Voor interesse in de BMC, doe even een PB.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 395
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten