Hallo,
Ik heb de afgelopen week de Yamaha 9.9 pk 2-takt buitenboordmotor van mijn buurman opgeknapt en een onderhoudsbeurt gegeven. Ik ben geen professional, maar heb vroeger veel gesleuteld aan brommers en motorfietsen, dus op zich niet echt moeilijke klus, dacht ik. De motor had meer dan 5 jaar in het water gestaan.... Helemaal schoon gemaakt en nieuw verfje gegeven, ook de schroef. Carburateur schoongemaakt (was op zich in prima staat), staartolie vervangen. Toen kwam het moment om 'm te testen. Dus in kliko-bak met water gehangen. In zijn boot is de motor normaal op een (nood)stopknop aangesloten met 2 draden. Mijn aanname was dat deze kortgesloten moesten worden om te kunnen starten, dus de twee draden (1 uit CDI en 1 aan massa) kortgesloten en trekken maar: niks dus. Dus op vonken testen: ook niets. Na kortsluiting van draden weer verwijderd te hebben, waren er wel weer vonken, maar nog steeds deed de motor niets, zelfs geen enkele aanstalten of plofje. Op internet gezocht naar noodstopschakelingen en erachter gekomen dat meestal juist een kortsluiting de ontsteking onderbreekt om de motor te doen stoppen. Zo ook bij deze motor lijkt het dus. Maar goed, weer vonken op de bougies, dus dan verder zoeken in de brandstoftoevoer. Carburateur nogmaals eraf en open gemaakt, alles extra gecheckt en doorgeblazen en terug gezet. Weer niks. Dus weer vonken checken: nu ineens helemaal geen vonken meer... Blijkt dat doordat we met ontstekingsbedrading zijn bezig geweest, 1 van de 2 draden die van de CDI naar bobine gaan langs het vliegwiel heeft gezeten en de isolatie eraf is gegaan en dus kortsluiting heeft veroorzaakt: bobine dus waarschijnlijk kapot? Verder ook nog gelezen dat lang starten met noodstop kortgesloten ook tot kapotte bobine kan leiden. Dus opgezocht hoe je bobine kan checken. Inderdaad: geen weerstand te meten. Andere buurman (automonteur) erbij gehaald en die bevestigt ons vermoeden: bobine kapot. Verder wel stroom op draden uit CDI bij starten. Hij stelt voor een simpele brommer-bobine te vinden en aan te sluiten om te kijken of we dan wel vonken krijgen. Eigenaar van de motor heeft handige contacten en kan aan 2 dezelfde simpele brommerbobines komen. Die aangesloten en ja hoor: we hebben weer vonken! Dus bougies terug en starten maar: niks.... pffff. Maar goed, niet orginele bobine-situatie dus, kan het ook nog zijn.
De eigenaar van de motor zegt dat hij ook een keer de motor wilde starten en deze lang niks deed tot hij erachter kwam dat de (nood)stopknop nog niet aangesloten was. Na aansluiten deed de motor het meteen. Lijkt toeval geweest te zijn: als ik logisch nadenk, ga ik er vanuit dat de motor los van het aansluiten van de (nood)stopknop moeten kunnen starten om dat blijkbaar stoppen het actief kortsluiten van die 2 draden betekent. Dus zolang ze niet kortgesloten zijn, moet er ontsteking zijn, en dat is dus ook zo. We dachten er nu aan om toch maar de motor weer even op de boot te hangen en de (nood)stopknop aan te sluiten om te kijken of dat helpt, maar ik vraag het me ten zeerste af.
Mijn vraag is dus: kan iemand mijn vermoeden bevestigen (dat de motor dus moet kunnen starten zonder de stopknop-draden uit de CDI aan te sluiten/kortsluiten), zodat we verder kunnen zoeken naar andere redenen. En wat zouden die kunnen zijn? Ik heb al zitten denken aan de CDI: deze geeft we stroom aan de bobine maar hoe is de timing geregeld? Voor zover ik weet komt de timing van het vliegwiel waardoor de stroom wordt opgewekr en past de CDI de timing ietrs aan n.a.v. toerental. Kan het dat de CDI kapot is maar nog wel tot vonken bij de bougies leidt? Als we het dan vervolgens bij de brandstoftoevoer gaan zoeken: we hadden de indruk dat na een tijd starten de bougies wel nat waren, maar ik twijfel: met de choke open moeten ze volgens mij veel natter worden. Bovendien verwacht je dan iets van een plofje hier en daar. Kan het zijn dat de inlaat-membraanklepjes vast zitten ofzo? Ljikt me heel sterk maar ga ik nog wel even naar kijken. Dus ik neig toch naar probleem met de ontsteking, hetzij sterkte van vonk en/of timing. Ik las ergens dat je kan proberen wat benzine in de cylinder te spuiten, bougies terug doen en dan starten. Als de motor dan hele even wat doet, is het waarschijnlijk niet de ontsteking maar toch brandstoftoevoer. Kan ik proberen maar vind ik wel beetje eng. Iemand daar ervaring mee?
Nou, het is een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat iemand tips heeft. Alles is welkom!
Groet
Pim