Kor schreef: De maximale snelheid die ik kan halen met 2 volwassenen en 2 kids van 8 en 10 is ongeveer 12 km p/u. In mijn beleving moet daar nog wel iets meer uit te halen zijn. Nou ben ik erachter gekomen dat de cavitiatieplaat nagenoeg op gelijke hoogte moet zitten van de onderkant van de boot.
Ik zit nu ongeveer een cm of 6 a 7 lager dieper in het water. Nou is mijn vraag of iemand een oplossing voor mij heeft om mijn spiegel te verhogen naar de gewenste hoogte.
Even de anticaviatieplaat.
De onderkant moet circa 3 cm onder de onderkant(spiegel) van de boot zitten.
Zit deze meer,dan is dat te laag.
Bij een spiegelhoogte van 38 cm gebruik je een kortstaart.
Bij een spiegelhoogte van 52 cm gebruik je een langstaart.
Zit de onderkant van je anticaviatieplaat nu 6 a 7 cm verder naar onderen,dan kun je zoals aangegeven,je spiegel ophogen met een lat.
Ik zou dat niet doen,maar dan met een alu doos omgevouwen die over de spiegel gaat,en de lat voor verhoging daarin doen.
Deze "verhoging" zou ik vast maken,want een motor kwijt is zonde.
Je moet namelijk rekening houden met het feit,dat je je motor nog fatsoenlijk kunt vastmaken aan de boot.
Ik zou dan namelijk ook de boutgaten van de transom bevestiging gebruiken.
Je zal dan moeten boren in de spiegel,maar een verlies van motor plus lat is ook niet goed.
Ik vind dat te link.Maar het is jou keuze,hoe je het doet.
Voor de rest "uit je beleving moet dat meer kunnen",dat is maar de vraag.
Want wat is beleving met een 6pk motor.
Het blijft zes pk,en of dat nu uit 2 cilinders komt,of uit 1 cilinder, 6 pk is 6pk.
Dat wordt door meer of minder cilinders niet meer.
Ik vind het al heel wat,als je met 2 volwassenen en 2 kinderen van 8 en 10 jaar,een snelheid kan halen van 12km/h met een 6pk motortje.
En/of een werkschroef daar je veel bij helpt vraag ik me af,want niet voor niets heet het een werkschroef.
En of de motor daar voor is uitgerust zoals Gruttepier vermeld.Ja dat kan zo zijn,ik heb die info niet.
Maar een werkschroef is een werkschroef en geen laagvliegschroef.
Een werkschroef is voor motoren die werken moeten,iets slepen bv.
Je kunt de gok wagen om een werkschroef te gaan kopen,maar of het iets uithaald?
Het enigste waar je voordeel mee zou kunnen hebben,zijn de uitlaatgassen die mee door de schroef gaan,en bij achteruit ook mee werken in tegenover gestelde richting.Of dat voor de 6 Pk versie ook geld weet ik niet.Voor een 9.9. pk High Trust motor werkt het wel in de zin van power.
Ik heb jaren terug ook een Yamaha 9.9 High Trust(werkmotor) gehad.
Hij was wel sterk,maar laagvliegen? Nou nee,eerder laagkruipen.