Solo sluis varen

algemene discussies

Re: Solo sluis varen

Berichtdoor ErikH » 09 Mei 2019, 12:14

quichot schreef:Als je eenmaal bij die middenbolder staat heb je toch niks meer te zoeken bij de stuurstand?


In een rustig sluisje met weinig wind niet. Wel als in de tijd dat je van stuurstand naar middenbolder onderweg bent je boot weer teveel is weggedreven.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Solo sluis varen

Berichtdoor kajoe » 09 Mei 2019, 12:26

tja touwtjes lengte is ook een punt je ziet vaak mensen die ze hebben maar er zit geen oog aan gesplitst en wel dan vaak te klein ,zelf heb ik lengtes voor en achter die net zolang zijn als de boot en voor op en achter een reserve lijn in s de berg kist van ruim 25 meter ,je weel maar nooit ,vaak makkelijk als ze iets langer zijn voor als je dubbel wild zetten in sommige sluizen en ligplaatsen ,maar je ziet mensen die dan hun bootje vast knopen met echte knopen op bv een oog of bolder aan de wal ,bv op mijn vorige schip waren de touwtjes 1.5 maal de lengte van het schip en ja er lagen er ook van een paar meter ,zelfs 2 stuks van een dikke 3/5 meter met 2 ogen er in meestal gevlochten en een stuk dikker dan de rest ,kwam je dan de sluis of ligplaats dan het oog om de bolders en gelijk weer de schroef er op ,kon vaak als je er alleen in lag ,was handig in Frankrijk maar ja toen ging het er wat gewelddadiger aan toe nu hebben we de tijd ,alhoewel we ons vaak ergeren aan hoe lang het duurt voor sommige jachten de sluis invaren en hoe langzaam ,en veel te vroeg stoppen en vastmaken ,maar ja dat zal wel aan mij liggen .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Solo sluis varen

Berichtdoor aadbloem » 09 Mei 2019, 14:15

kajoe schreef:hoe lang het duurt voor sommige jachten de sluis invaren en hoe langzaam ,en veel te vroeg stoppen en vastmaken ,maar ja dat zal wel aan mij liggen .

Vorig jaar gezien: mega grote Sluis Seilles/Andenne vier jachten, vierde jacht maakt meteen helemaal achterin vast. Sluiswachter roept om, in het frans: doorvaren. Geen reactie. Sluiswachter seint met middendeur door deze half te sluiten en weer te openen. Geen reactie. Sluiswachter sluit midden deur en schut zo drie jachten. Boven de sluis ligt een beroeps in de wacht. Ik vrees dat het jachtje achteruit de sluis uit is gegaan.... :o
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Solo sluis varen

Berichtdoor Klaver vier » 09 Mei 2019, 18:48

1 van de grootste ergernissen in een sluis boten die niet aansluiten.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Solo sluis varen

Berichtdoor Noordvaarder » 09 Mei 2019, 21:01

kajoe schreef:,en veel te vroeg stoppen en vastmaken ,maar ja dat zal wel aan mij liggen .

Zondag zat ik even naar de Oostersluis in Groningen via webcam te kijken.
Vaart er ook een klein jachtje in. Legt hem direct vast achter te deur. Was helemaal alleen.Maar aan de Noordkant kwam een containerschip aanvaren. Toen het jachtje geschut was,de brug stond al omhoog,de deuren waren al open,maar toen moest dat jachtje nog de bijna 200 meter sluis afvaren. En de beroepsvaartuig maar wachten.Dan denk ik,waarom vaart zoniemand niet naar voren.

Ik denk dat de sluiswachter daar ook wel iets van gezegd heeft.Zou het vreemd vinden als dat niet zo was.
Noordvaarder
 

Re: Solo sluis varen

Berichtdoor quichot » 22 Mei 2019, 10:38

Het is vaak angst. Zo! Ik lig. Of onbegrip. 'Maar in de vorige sluis moest ik juist achteraan blijven liggen'. Ja, toen lagen er twee vrachtschepen voor je.
Nog even in je eentje in een winderige sluis. Maak eerst achter, direct bij je stuurstand tijdelijk een draadje vast. Deuren nog open, schroef bij, laat maar hangen in dat springetje, dan heb je alle tijd om de middenbolder te beleggen. Sowieso een heel veilige methode bij wind achterop.
Maar goed , er is geen voor alles geldend recept. Veel schutten en ervaring krijgen. Ik ben de eerste om toe te geven dat het vroeger bij mij ook wel eens mis ging, en ja, dat mes bij m'n stuurhutdeur blijft daar echt hangen!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Solo sluis varen

Berichtdoor Hooveld960 » 22 Mei 2019, 17:15

Goeie tip die webcam van de Oostersluis. Jammer genoeg beetje ver weg.
Weten jullie of andere sluizen in Nederland ook webcams hebben? Zodat ik wat kan gluren? Vooral een sluis met veel pleziervaart.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Solo sluis varen

Berichtdoor RuudM » 22 Mei 2019, 18:26

Jan,

Blokzijl heeft er ook een

zoek maar op webcam blokzijl sluis
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Vorige

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten