Waterpomp perikelen

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Waterpomp perikelen

Berichtdoor henkvd » 19 Mei 2019, 11:59

@ Hooveld, de pomp is dus wel goed, maar bij de geiser komt er veel te weinig koudwater uit, dan zou je de tapsnelheid moeten meten voor het de geiser in gaat, is bv de slang naar de geiser geknikt.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Waterpomp perikelen

Berichtdoor Noordvaarder » 19 Mei 2019, 12:04

Hooveld960 schreef:
@Noordvaarder, mijn geiser slaat af na ongeveer 3 a 4 liter warm water. Maar over die 3 a 4 liter warm water doet hij misschien wel 2 a 3 minuten.

Jan,
Dat is thuis ook zo,als je een geiser hebt.
Dan is de afgifte van heet water ook minder,dan bij koud water.
Bij vraag naar heet water wordt dit afgeknepen door een doorstroom begrenzer waarop het toestel is ingesteld.
Als je namelijk de draaiknop op een geiser zo zet,dat er minder heet water uit mag komen dan knijpt die doorstroom begrenzer minder af. Bij koud watervraag,wordt er niets afgeknepen.
Noordvaarder
 

Re: Waterpomp perikelen

Berichtdoor henkvd » 19 Mei 2019, 12:13

Voor je wat natte rommel veroorzaakt, zet de geiser uit en meet de tapwater hoeveelheid met de warmwaterkraan open van de geiser. Dat zou minimaal een liter of 5 per minuut moeten zijn
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Waterpomp perikelen

Berichtdoor Noordvaarder » 19 Mei 2019, 12:31

Hooveld960 schreef:Ik heb net even getest met koud water. Aan de geiser is na een minuut de emmer voor ongeveer 60% vol. In de keuken (in de voorkajuit zeg maar) is de emmer na een minuut bijna vol. Ongeveer tot 5 cm onder de rand. Ik heb een normale emmer gebruikt. Die zijn 12 liter toch?

Dit is vreemd,want dat zou bij beiden hetzelfde moeten zijn,tenzij het water nogal een eind omhoog moet.
Maar daar geloof ik niet in.
Het kan natuurlijk zijn,dat je geiser een kleinere doorstroom heeft,maar dan nog.
Wat wel een feit blijft,is dat je pomp ook nadat er geen watervraag is, toch af en toe aanslaat.
Dat is niet goed.
Je water loopt dan 2 kanten op,en dan wordt het gaatje/scheurtje in de membraan die in de pomp zit,waar het water door de druk de andere kant op gaat,almaar groter,met als gevolg dat het straks helemaal afgelopen is.
Remedie: nieuwe pomp kopen of deze repareren.
Maar of je dat zelf kan doen weet ik niet.

Aanvulling:
Hoe je dat moet doen,wordt hier uitgelegd.
https://www.youtube.com/watch?v=hW9X_nQHsAk

Eerst je capaciteit van je pomp op orde brengen zodat deze NIET weer aanslaat, als er geen watervraag is.
Hetzij door de pomp te reviseren,of een nieuwe kopen.
Als de terugslagklep in pomp zelf lek is,dan zal na verloop van tijd de pomp er helemaal mee ophouden te pompen.
Want dan kan deze geen tegendruk meer opbouwen.
Noordvaarder
 

Re: Waterpomp perikelen

Berichtdoor Klaver vier » 19 Mei 2019, 14:42

Hoovelt je moet beginnen met goed te meten,hoe groot is de emmer als hij 12 liter is geeft de pomp te weinig als hij met 1 minuut voor 60% vol is geeft hij 7,2 liter
Volgend de gegevens moet het ruim 11 zijn,als dan de leiding naar de geiser ook nog dun is houd je bij de geiser bijna geen druk meer over.
Ik zou eerst maar eens meten hoeveel toevoer water je bij de geiser hebt,en je moer weten hoeveel de geiser nodig heeft om goed te branden
Het ziet er nu naar uit dat de geiser te weinig toevoer krijgt en dan door de beveiliging afslaat ,zou hij dat niet doen zou hij kapot branden.
Wat dat plasticen vaatje betreft deze moet een bepaalde voordruk hebben anders doet hij niets en slaat je pomp voortdurend aan.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Waterpomp perikelen

Berichtdoor aadbloem » 19 Mei 2019, 14:43

Hoeveel meter slang heb je naar de geiser (en terug) en met welke diameter?
Elke meter geeft drukverlies, dit kan een oorzaak zijn, te dunne slang naar en vanaf de geiser resulteert in drukverlies en daarbij komt dan nog het drukverlies in de geiser zelf om de juiste temperatuur te bereiken, kleppen e.d.
https://www.empas.nl/uploads/content/Ta ... erlies.pdf
Probeer ook eens een dag of wat zonder dat drukvaatje, deze shurflo kan prima zonder drukvat functioneren.
Ik heb ook shurflo en nooit met drukvat gewerkt. Ook nooit eerder met andere pomp merken.
Nadeel is dat de pomp bij weinig doorstroming af- en aanslaat maar nog nooit hinder van ondervonden.
Nu heb ik geen geiser, dus wellicht moet een drukvat wel toegepast worden om de druk evenwichtiger te krijgen
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Waterpomp perikelen

Berichtdoor Klaver vier » 19 Mei 2019, 14:55

Ik had niet helemaal goed gelezen ik zie nu dat je bij de geiser had gemeten,
Zit er onder de geiser in de leiding niet een kraantje dat half dicht staat.
Een beetje geiser moet toch minimaal 4 liter water van 60 graden per minuut leveren,de meeste leveren meer.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Waterpomp perikelen

Berichtdoor Noordvaarder » 19 Mei 2019, 15:03

aadbloem schreef:https://www.empas.nl/uploads/content/Tabel_drukverlies.pdf

Het voorbeeld in jou link,is gebaseerd op een debiet van 40 liter per minuut.
Schrik even niet,dat zijn 4 emmers water van 10 liter elk.
Wat voor normale camper of boot pomp moet dat leveren?
Noordvaarder
 

Re: Waterpomp perikelen

Berichtdoor Klaver vier » 19 Mei 2019, 15:17

Plus nog eens 32 x 16 voorbeelden
Gr René
Klaver vier
 

Re: Waterpomp perikelen

Berichtdoor Noordvaarder » 19 Mei 2019, 15:42

Klaver vier schreef:Plus nog eens 32 x 16 voorbeelden

Minus 133.

Kan je een kassensysteem vergelijken met een shurflo pomp in een boot?
https://www.empas.nl/
Nee dat kan niet,dat vraagt om totaal andere andere machine.

Wat hebben appels en peren en gemeen?
Ze groeien beiden aan een boom.
Ze beginnen beiden andersom,met het kruintje naar boven,daarin zit namelijk het bloemetje.
Beiden gaan op een gegeven moment aan het steeltje hangen i.p.v. erop staan.
Door het gewicht van de vrucht vallen ze om.
Maar wat ze beiden niet hebben,is de smaak.
Die verschilt namelijk.
Noordvaarder
 

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten