Elektra probleem

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Elektra probleem

Berichtdoor Hooveld960 » 18 Mei 2019, 19:41

Ik kom tot de ontdekking dat m'n claxon en m'n toplicht het niet doen. Vorig seizoen deden ze het nog gewoon.
Ik heb de zekeringen nagelopen maar die zijn allemaal in orde.
Vervolgens heb ik met een multimeter gekeken of er spanning op de schakelaar stond van de claxon. Daar stond gewoon spanning op, in mijn geval 13,9 volt.
Toen raakte ik per ongeluk met één van de pennen beide contacten van de schakelaar aan. Ik sloot de schakelaar dus kort.
Toen hoorde ik één keer de claxon. En ik hoorde ook wat klikken van onder het dashboard vandaan.
Maar als ik daarna weer de schakelaar kortsluit hoor ik niet meer de claxon. Wel hoor ik telkens als ik dat doe wat klikken.
Dat kan een relais zijn toch?

Verder heb ik dus niet zo'n verstand van elektro. Ik schrik er ook een beetje voor terug om een monteur te laten komen à heel veel euro's per uur om uit te laten zoeken waar de storing zit.

Iemand tips hoe ik dit aan kan pakken?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Elektra probleem

Berichtdoor varg » 18 Mei 2019, 19:49

Voor een claxon is het normaal om een relais toe te passen....voor een toplicht meestal niet overigens. Als je wat hoort klikken dan is het zeker een relais. Volg de kabel van de claxon terug (van claxon richting accu) en je komt bij het relais uit...controleren is lastiger dan vervangen...dus...nieuw relais-je en dan maar weer eens kijken wat er werkt. Meestal is het zoiets: Afbeelding en zijn de kosten ongeveer €3,49
Groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Elektra probleem

Berichtdoor Hooveld960 » 18 Mei 2019, 20:35

Was dat maar mogelijk, de kabel terug volgen. Heel veel kabels zitten achter het plafond. En dat plafond is zidanig geconstrueerd dat het en mega operatie is om los te halen. Zit aan alle kanten netjes afgekit en daaroverheen mooi geschilderd.

Maar als het relais klikt kan het dat toch stuk zijn?

Kunnen er ook meerdere apparaten op het zelfde relais aangesloten zitten?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Elektra probleem

Berichtdoor henkvd » 18 Mei 2019, 21:01

Niet voor de claxon, dat is 1 relais ( of geen, die optie kan ook nog ) anders zou bij het drukken op het knopje van de claxon meer even aangaan.
Direct op de claxon meten is dan de volgende stap, soms zit de membraan vast door vocht of ongewenste bewoners.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Elektra probleem

Berichtdoor Hooveld960 » 18 Mei 2019, 21:27

Sorry Henk, maar ik snap je antwoord niet.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Elektra probleem

Berichtdoor henkvd » 18 Mei 2019, 21:35

in de voedingslijn naar de claxon zit een drukschakelaar, om evt bedrading dunner te kunnen houden zou je dan een relais kunnen plaatsen tussen de voeding naar de claxon en dunne bedrading van het relais naar de drukknop.
Maar dat hoeft helemaal niet zo te worden uitgevoerd, kan ook zonder relais en wat dikkere draden tussen drukschakelaar en claxon.

Deel 2 van m'n antwoord, als je op de claxon meet kan daar keurig 12 volt opkomen en toch maakt deze geen geluid, de membraan kan vast zitten door vocht of er zit bv een insecten verblijf in de claxon.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Elektra probleem

Berichtdoor Hooveld960 » 19 Mei 2019, 16:40

Ik ben nu (helaas) weer thuis. Volgend weekend waarschijnlijk weer op de boot. Ik zal dan eens verder gaan zoeken. Ik zal beginnen bij de claxon. Kijken of die wel stroom krijgt en of die eventueel verstopt zit of zo.

Blijft raar dat ik hem wel één keer hoorde toeteren gisteren toen ik het contact van de drukknop kortsloot. En dat hij daarna dienst weigerde.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Elektra probleem

Berichtdoor jkb » 21 Mei 2019, 14:04

Het kan inderdaad het relais zijn. Onlangs wilde ik een elektrische pomp laten draaien. De impeller zat iets vast, waardoor er een hogere stroom liep dan normaal. Daardoor verbrandde een relaiscontact. Daarna hoorde je het relais alleen zacht klikken. Dus ik zou inderdaad het relais opzoeken, eraf halen (maak eerst een foto hoe de draden vastzitten). Dan het relais voorzichtig openhalen, dan kun je het zien. Uit mijn hoofd gezegd: de contacten 85 en 86 van het relais worden bediend door de drukknop. Druk je de knop van de hoorn in dan verbindt het relais pen 30 de plus voeding door naar de hoorn. Bij mijn boot (drukknoppen binnen en buiten) liep het iets anders: de aarde werd geschakeld en niet de plus).
vr gr Jan
jkb
 
Berichten: 311
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Elektra probleem

Berichtdoor Hooveld960 » 31 Mei 2019, 21:06

De afgelopen dagen weer even op de boot geweest.

Het elektra probleem is opgelost. Wat de claxon betreft. Die is stuk. De stroom stond er gewoon op.
Het toplicht doet het ook weer. Alles wat ik kon zien en volgen heb ik nagelopen. Op dek heb ik zo'n dekdoorvoer waar zo'n stekker in moet met drie pootjes.
Alles uit elkaar gehaald en weer opnieuw in elkaar gezet. Waar nodig de pennetjes wat opgeschuurd en de gaatjes schoongemaakt. En voila. Het toplicht deed het weer.
Zal wel ergens een slecht contact hebben gemaakt.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten