Solo sluis varen

algemene discussies

Solo sluis varen

Berichtdoor ErikH » 08 Mei 2019, 15:52

En dan niet een trutsluisje op een mooie dag of langszij. Ik bedoel met een beetje wind van achteren en een boel stroom tijdens het schutten. Of de bolders op de muur net te ver uit elkaar voor het leuke, met z'n tweeen wel te overzien, solo toch best lastig. Met alleen het middenboldertje ga je het vaak niet redden als het wat vervelender word. Hoe dan jullie dat?

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Solo sluis varen

Berichtdoor redmiller » 08 Mei 2019, 16:21

Mijn ervaring is dat ik juist met de middenbolder uitstekend uit de voeten kan. Ik schut vaak alleen. Mijn vrouw houdt de kinderen dan bezig, zodat er geen koppies of handjes tussen wal en schip komen. Ik leg vaak de lus dubbel om de middenbolder, vervolgens langs een bolder op de sluismuur en dan een meter touw geven. Vervolgens (bij bakboordkant) het roer stuurboord leggen. Mocht het water dan woelig worden door bijvoorbeeld een groot schip dat zijn schroef niet wil afzetten, dan geef ik stationair vooruit gas en zorgt de kracht ervoor dat mijn boot met de kont tegen de wal wordt gedrukt.

Het valt me wel op dat ik de laatste tijd minder last heb van schepen die hun schroef bij houden. In vier jaar tijd komt er blijkbaar meer begrip naar elkaar, of ik heb gewoon mazzel :)

Nou is mijn bootje 10x3 meter. Wellicht dat je met een heel groot schip, zeg 20 meter, hiermee niet meer uit de voeten komt.
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: Solo sluis varen

Berichtdoor Popeye » 08 Mei 2019, 17:25

Doe het schutten altijd alleen. Probeer wel altijd achterin te liggen. Naar benden is nooit geen probleem natuurlijk. Het is verstandig om het roer zo te zetten dat je bij stroming van achteren (dat gebeurt in sommige sluizen bij het opschutten) tegen de sluismuur gedrukt wordt. Wanneer sluizen wat wilder zijn, (Drentse Hoofdvaart), maak ik eerst voor vast, zet de motor in de achteruit, en heb dan alle tijd om achter vast te maken. Tijdens schutten om en om voor en achter landvast aantrekken.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Solo sluis varen

Berichtdoor stefan » 08 Mei 2019, 18:02

Ik vaar veel alleen, ieder jaar Limburg / Zeeland vv ieder geval.
Middenbolder werkt vaak prima met dikkere stootwil voor en achter.
Ook maak ik vaker eerst achter vast, zorg dat bolder bij stilleggen naast uitstap stuurhuis is, dan motor in vooruit, met schip richting muur en dan voor vastmaken.
En als het allemaal niet goed gaat heb ik nog een boegschroef :-)
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Solo sluis varen

Berichtdoor quichot » 08 Mei 2019, 18:13

redmiller schreef:Nou is mijn bootje 10x3 meter. Wellicht dat je met een heel groot schip, zeg 20 meter, hiermee niet meer uit de voeten komt.

Ik zal je een geheimpje verklappen: hoe groter het schip, hoe makkelijker het schutten. Niet verder vertellen hoor!
Eergisteren in de Kreekrak gaf de bediening per marifoon aan de beroepsboy's de opdracht de schroef stil te leggen. Hulde dus!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Solo sluis varen

Berichtdoor ErikH » 08 Mei 2019, 19:33

Trucje middenbolder en motor in z'n werk voer ik ook regelmatig uit als de situatie het toelaat, eerlijk gezegd nog nooit geprobeerd in een woelige sluis, maar zou gewoon moeten werken. Middenbolder en een diepe sluis (lange lijn) lijkt me ook geen succes, nooit uitgeprobeerd.

Grootste probleem is de tijd vanaf stuurstand naar middenbolder. Als de wind een beetje rottig staat of er heeft er 1 de schroef in z'n werk is de boot alweer weg gedreven voordat ik bij de middenbolder ben. Boot is te zwaar om even met de pikhaak goed te trekken.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Solo sluis varen

Berichtdoor bassie77 » 08 Mei 2019, 20:58

Precies die afstand is bij mij ook het probleem. Relatief rustige sluis is het geen probleem, bij iets meer drukte en beroepsvaart die het niet zo nauw neemt met de regels toch iets meer zweet op het voorhoofd :)
bassie77
 
Berichten: 129
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 00:47
ligplaats:
info:

Re: Solo sluis varen

Berichtdoor quichot » 08 Mei 2019, 23:38

Dat snap ik niet. Als je eenmaal bij die middenbolder staat heb je toch niks meer te zoeken bij de stuurstand? Het moet wel raar lopen als je geen kans ziet je lijn binnen een paar tellen over te pakken. Want als je op- of afschut aan de middenbolder hoef je de schroef niet bij te hebben staan. Waar kan het schip heen als je het kort houdt? Als je op zeker wilt spelen kun je beter een tweede lijn erbij pakken. De ene pas los als je de andere om een hoger of lager kluisboldertje hebt gezet. Zonder druk van de schroef heb je minstens een paar tellen om de eerste lijn van de middenbolder los te gooien en de tweede te beleggen, waarna je weer voldoende tijd hebt om de eerste lijn van de kluisbolder in de sluiswand te wippen.
De schroef laat je in het algemeen alleen bijstaan als je aan een spring hangt. Als je de spring iets langer houdt dan het te verwachten verval hoef je ook niks over te pakken.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Solo sluis varen

Berichtdoor kajoe » 09 Mei 2019, 09:51

het hangt een beetje af van de sluis maar met mijn bootje maak ik als het even kan eerst achter op vast mits ik op de bovenstand sta en probeer, dan zo te gaan liggen dat ik vooruit of in de midden een touwtje kan zetten ,ben ik in de beneden stand probeer ik van de midden bolder een touwtje om de een of andere bolder te krijgen heb ja geluk dat je een slus treft met glij palen of glij bolders heb je mazzel met een klein beetje speling op het touwtje hoef je alleen maar toe te kijken ,zo wie zo is voorop eerst vastmaken vaak een ellende omdat je dan geheid om je as gaat ,kleine bootjes en vaak erg rond .
voor heen met een langer schip was het makkelijker stuurhut achterop dus eerst achter vast maken en dan rustig naar voor wandelen en daar vastmaken ,had je mazzel en de sluis was niet te breed was een touwtje genoeg en in die tijd hadden we nog geen kopschroef ,,het meeste dat het mis gaat bij een jachtje is dat men te wild met de schroef gaat werken en het water dol maakt ,maar hoe dan ook iedereen kan vertellen hoe het zou moeten maar het werkt nooit omdat het nu eenmaal altijd anders is bij iedere afmeer gelegenheid en de theorie die men uit de boekjes haalt is niet altijd zoals het zou moeten gaan .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Solo sluis varen

Berichtdoor Popeye » 09 Mei 2019, 10:35

En zorgen dat je voorbereid bent. Ik gebruik zelf landvasten van 5 meter en heb meestal aan beide kanten een vast op de "middenbolder" klaarliggen en hoef dan alleen maar het touwtje over de bolder te gooien. Nu stap ik ook zo vanuit de kuip in het gangboord, maar bij motorjachten is het wel eens wat ingewikkelder om uit de stuurhut bij de middenbolder te komen.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten