Koelvloeistof lekkage bij openen thermostaat

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Koelvloeistof lekkage bij openen thermostaat

Berichtdoor ..... » 06 Dec 2013, 21:32

Bericht door Tcg » wo 29 aug 2012, 13:14
hallo,

ik heb 2x Volvo penta AQAD30A 4 cilinder turbo diesels in m'n boot staan, en heb bij 1 een probleem.

motor start goed, maar als de motor eenmaal op temperatuur is (+/- 85/90 graden) en thermostaat opent, dan verliest hij koelvloeistof.
koelvloeistof kwam in de bilge, waarna de bilge pomp aansloeg, en ik zag dat er groene vloeistof overboord gepompt werd. (meteen motor uitgezet, en terug naar huis op 1 motor gevaren)

ook is de motorolie Grijs, en peil hoger dan normaal. ( koelvloeistof in de olie, of water ? )


de cilinderkop is er al af geweest, en heb ik laten testen , kop is vlak, en lekte tijdens test niet. ook waren de zuigers droog.

iemand ideeen / suggesties in welke hoek ik het moet zoeken ?

Alvast bedankt voor de reacties
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Koelvloeistof lekkage bij openen thermostaat

Berichtdoor vuuren1 » 06 Dec 2013, 21:32

Bericht door vuuren1 » wo 29 aug 2012, 21:19

Welkom.

Ik zie geen verband tussen lekkage en het openen van de thermostaat (behalve dat de koelvloeistofdruk toeneemt als de motor op temperatuur komt.
Ik zie ook nog geen verband met de uitwendige lekkage en de geëmulgeerde motorolie.
Waar komt de koelvloeistof uit?
Of er water of koelvloeistof in de olie zit kan je zo niet zien.
Normaal kijk je dan of het vloeistof niveau daalt maar dat doet het al.

Weet je het bouwjaar en van welk fabrikaat de basismotor is (VP gebruikt diverse niet Volvo motoren en ik herken deze niet)?
Zit er een typeplaatje op het motorblok en wat staat daar op?
De cilinderkop is er af geweest, is er bekend of er sprake is van verwisselbare cilindervoeringen of droge voeringen?
Wat is het hoogteverschil / positie van het injectiepunt van koelwater in de uitlaat (hoeveel bevindt zich dat boven of onder de waterlijn?).
Is er een beluchter gemonteerd?
Draaide de motor de laatste tijd op de startmotor soepel rond of lijkt het of hij ietwat bokt.

En niet meer proberen te starten of mee draaien!
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Koelvloeistof lekkage bij openen thermostaat

Berichtdoor ..... » 06 Dec 2013, 21:33

Bericht door Tcg » wo 29 aug 2012, 22:11
ik heb nadat ik de bilge pomp aan hoorde gaan (alarm) en zag dat er groene vloeistof overboord gepompt werd, de motor in z'n vrij gezet, en uitgedaan.
dus heb zo snel niet kunnen zien waar het nou eigenlijk vandaan kwam.

heb later (terug bij de ligplaats) het koelvloeistof weer opgevuld (goeie 6 liter !!) en dit niveau blijft hetzelfde (ook na een paar dagen)

inderdaad weet ik niet of het water of koelvloeistof is, wat in m'n carter zit.

cilindervoeringen zijn verwisselbaar.

bouwjaar schat ik op 1985 (boot komt ook uit 1985) en type plaatje staat Volvo penta AQAD30A Duo prop ( 30 serie, werd later de TAMD 30 geloof ik) serienummer 8122 en 8250 ( twee motoren)

staartstukken (hekdrives) zijn ook van Volvo penta, de DP290 .
bovenop de uitlaatbocht binnenin de boot, zit het injectiepunt van koelwater in de uitlaat, en dat is zo'n 30cm boven de waterlijn.
er is geen beluchter geplaatst (op allebei de motoren niet)

motor startte goed, en bokte ook niet op de startmotor .

nee starten , of laten lopen doe ik zeker niet.

denk zelf dat ik de warmtewisselaar bij het inlaatmanifold maar ga nakijken, op lekke buisjes. ( misschien dat er daar Water lekt in het inlaatmanifold, en zo de motor inkomt ? )
en verder ga ik stukje voor stukje het koelsysteem uit elkaar halen, en kijken of ik ergens een lekke pakking, O-ring of iets kan vinden.. vind het zo raar dat er niks gebeurd bij "lage temperaturen" maar zodra thermostaat opent, dat er dan Ergens een groot lek is.
heb een beetje het idee dat het Koelwatersysteem onder druk komt te staan, en dan ineens 'ergens' druk kwijtraakt, door koelvloeistof eruit te gooien.. maar waar?

koelwater pomp is goed (ook het afwaterings gaatje onderin de pomp is droog)
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Koelvloeistof lekkage bij openen thermostaat

Berichtdoor vuuren1 » 06 Dec 2013, 21:34

Bericht door vuuren1 » wo 29 aug 2012, 22:53

Het is dubbel, je verliest 6 liter koelvloeistof naar de bilge én je hebt emulsie in het carter.
Als je bij stilstand geen koelvloeistof verliest heb je kennelijk pas een lek als de motor op temperatuur is (dat geeft druk in het koelsysteem em uitzetting van onderdelen).

Als het injectie punt boven de waterlijn zit heb je geen beluchter nodig en kan het systeem daarover niet volhevelen.
Bijna altijd merk je dat dan met starten.

Het bouwjaar kan kloppen, dit type komt uit die tijd (tussen 83 en 86 volgens mijn info) , maar ik herken de basismotor niet. Een plaatje van VP zegt daar ook niets over.
Zoals eerder geschreven gebruiken ze vaak Peugeot, Perkins etc. voor de basimotor, dan hangen ze die vol met eigen merk onderdelen.
Je hebt heckdrives en dan is de type aanduiding anders, ik gok dat de gewone motor met keerkoppeling MD-30 heet.
Kennelijk is de 30 serie niet zo lang gevoerd en kan ik er ook bijzonder weinig van vinden.

De warmtewisselaar:
Als de pijpenbundel lekt druk je koelvloeistof naar het buitenboordgedeelte als de motor op temperatuur komt. Dat gaat de uitlaat uit.
Het buitenboordwater loopt door de buisjes.
Mogelijk is het huis van de warmtewisselaar doorgerot (a.g.v. geen koelvloeistof vervangen wat iedere 2 jaar moet) en als daar een verbinding is met de inlaat kan er koelvloeistof naar de inlaat lekken.
Maar.....
Dat zou dan alleen gebeuren als de motor op bedrijfstemperatuur is en dan moet die motor wit roken dampen.
Maar dat kan je niet zien met heckdrives en moet je de uitlaatslang losmaken en het buitenboord koelwater middels een slang overboord lozen*.

Ik ken die warmtewisselaar niet en kan dan ook niet concreet zijn.

Wat ik eerst zou doen:

De emulsie uit het carter en het filter vervangen, dan een aantal keren spoelen / warmdraaien met (goedkope olie, je gooit het toch weg) en dan een nieuw filter en nieuwe olie.
(warmdraaien met de drukdop van het koelsysteem los en gelijk kijken of er koelvloeistof wegraakt, *kijk ook naar de uitlaat of er damp mee komt)
Nu komt er iedere dag meer schade aan het draaiwerk.

Zet het interne koelsysteem onder druk (autogarages hebben daar pompjes voor).
Kijken of de druk afloopt en of je ergens koelvloeistof kan waarnemen.

We horen het vervolg wel weer.
Succes!
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Koelvloeistof lekkage bij openen thermostaat

Berichtdoor henkvd » 06 Dec 2013, 21:35

Bericht door henkvd » wo 29 aug 2012, 22:57

Heeft deze motor ook een smeeroliekoeler ?
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Koelvloeistof lekkage bij openen thermostaat

Berichtdoor vuuren1 » 06 Dec 2013, 21:36

Berichtdoor vuuren1 » wo 29 aug 2012, 23:39

henkvd schreef:
Heeft deze motor ook een smeeroliekoeler ?




Ik denk van wel maar dan zit die in het interne koelsysteem opgenomen.
Aangezien de de smeeroliedruk een stuk hoger is dan de druk in het koelsysteem heb ik die koeler niet genoemd (wel over nagedacht).

De lekkage blijkt (volgens de omschrijving) alleen bij warme motor op te treden en bij stilstand blijft het niveau op peil.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Koelvloeistof lekkage bij openen thermostaat

Berichtdoor ..... » 06 Dec 2013, 21:36

Bericht door Tcg » do 30 aug 2012, 09:35

Bedankt voor de reacties,


hou jullie op de hoogte over m'n bevindingen.


voor de duidelijkheid, bijgaande een paar fotos van de brochure , en koeling systeem.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Koelvloeistof lekkage bij openen thermostaat

Berichtdoor ..... » 06 Dec 2013, 21:40

Bericht door VRM marine » vr 30 nov 2012, 20:25

scheurtje in cilinder voering?? zou ook kunnen , bij vermogen vragen ga je dan overdruk krijgen op je koelsysteem, ergo lekt hij dan ook koelwater de cilinder in, langs de zuiger carter in etc,

blijft altijd lastig zoeken waar het zit , ik zou toch eerst eens denken aan de koppakking.

het systeem op druk brengen met een pompje zegt niet zo veel, als hij de koelvloeistof er uit gooit komt er toch verbrandings druk in het koel systeem.
een defecte Buitenwaterkoeler
(pijpje lek) zou ook heel goed kunnen , je krijgt nu overduk van je uitlaat systeem in je koeling , krijg je ook dit soort problemen. ;)
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten