Vraagje over de Victron BMV 700

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Vraagje over de Victron BMV 700

Berichtdoor Hooveld960 » 03 Mei 2019, 09:38

Ik denk dat dit meer een vraag is voor Aquanaut, had ik ook in een pb kunnen stellen, maar wellicht dat andere mensen ook wat aan het antwoord hebben.

Ik heb in mijn boot een BMV 700. Het enige waar ik dat ding nu eigenlijk voor gebruik is om te kijken op hoeveel % mijn accu's staan.
Net de handleiding erbij gepakt om te kijken wat je daar allemaal nog meer van af kunt lezen.
Als ik d.m.v. de + en - toetsen door de verschillende displays scroll valt me op dat bij "h" geen aantal uren staat ingevuld, maar alleen de letters " INF".
Hoe kan dit?

Verder zou ik wel willen zien hoeveel stroom mijn zonnepanelen leveren. Dat kun je toch ook zien op een BMV 700?

Wat kan ik nog meer als ik zo'n bluetooth dongle op de BMV 700 aansluit?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Vraagje over de Victron BMV 700

Berichtdoor Ivoisrood » 03 Mei 2019, 10:26

Aquanaut kan het vast uitgebreider en wat dingen toevoegen, maar in het kort INF staat voor Infinite, oneindig, meestal zo wanneer accus bijgeladen worden door dynamo of bv zonnepaneel. Betekend dat op dat moment onder die condities je accus altijd vol zouden blijven, wat logisch is met een lader erop. Wanneer de accus niet meer bijgeladen worden en je hebt er belasting op zou er een tijd moeten komen te staan.

Op je BMV kan je niet precies zien wat de zonnepanelen leveren aangezien er ook een deel van de opgewekte energie direct afgenomen word door evt gebruikers. Wat er vervolgens overblijft aan Amperes gaan de accu in en die kan je dan wel weer zien.
"Always sink in shallow water"
Ivoisrood
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 15 Nov 2017, 05:10
ligplaats: Plasmolen
info:

Re: Vraagje over de Victron BMV 700

Berichtdoor aadbloem » 03 Mei 2019, 11:16

Ivoisrood schreef:Op je BMV kan je niet precies zien wat de zonnepanelen leveren aangezien er ook een deel van de opgewekte energie direct afgenomen word door evt gebruikers. Wat er vervolgens overblijft aan Amperes gaan de accu in en die kan je dan wel weer zien.

Maar wel alleen wanneer daadwerkelijk alles NA de shunt is aangesloten. Ik heb al eerder gezien dat een zonnelader direct op de accuset was aangesloten plus nog enkele draadje voor andere gebruikszooi. Niet elke schipper weet wat de BMV shunt doet en betekent. Als je wilt kijken wat de panelen zp'n beetje leveren dan zoveel mogelijk gebruikers even uitschakelen.
aadbloem
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Vraagje over de Victron BMV 700

Berichtdoor Klaver vier » 03 Mei 2019, 13:01

De shunt zit toch rechtstreeks op de accu,s dan zit toch alles er achter of snap ik nou iets niet?
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Vraagje over de Victron BMV 700

Berichtdoor aadbloem » 03 Mei 2019, 13:04

Klaver vier schreef:De shunt zit toch rechtstreeks op de accu,s dan zit toch alles er achter of snap ik nou iets niet?
Gr René ( klaver vier)

Rechtsteeks? Vaak wel met een korte kabel van 90MM2 ofzo. En dan zijn er paniekloze doe het zelvers die zelf wat toevoegen en op de accupool verbinden, zoals een zonnelader.
aadbloem
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Vraagje over de Victron BMV 700

Berichtdoor Klaver vier » 03 Mei 2019, 13:32

Als alle verbruikers aan de load kant komen kan het volgens mij niet mis
Als je het goed aansluit werkt het perfect
Ik ga er niet vanuit dat je het verkeerd aansluit
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Vraagje over de Victron BMV 700

Berichtdoor Hooveld960 » 03 Mei 2019, 14:41

Ik heb geen idee wat een shunt is. Ik heb niet zoveel verstand van electronica. Klein beetje maar.
Ik ga er echter vanuit dat alles perfect is aangesloten. Alle, nou bijna alle, electronica in mijn boot is in 2014 gerefit door Warber uit Grou. Ik heb de rekeningen bij de koop gekregen. Totaal is er voor bijna 10.000 euro ingestoken (materiaal en arbeid).

Maar goed mijn vraag ging over de BMV 700.

Wat kan een bluetooth dongle nog toevoegen?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Vraagje over de Victron BMV 700

Berichtdoor Ivoisrood » 03 Mei 2019, 15:29

Een shunt is niets anders dan een weerstand met een zeer lage ohmse waarde, doordat de spanningsval over de weerstand word gemeten kan je met de wet van Ohm uitrekenen hoeveel amperes er doorheen gaan.
"Always sink in shallow water"
Ivoisrood
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 15 Nov 2017, 05:10
ligplaats: Plasmolen
info:

Re: Vraagje over de Victron BMV 700

Berichtdoor aadbloem » 03 Mei 2019, 16:10

Ivoisrood schreef:Een shunt is niets anders dan een weerstand met een zeer lage ohmse waarde, doordat de spanningsval over de weerstand word gemeten kan je met de wet van Ohm uitrekenen hoeveel amperes er doorheen gaan.

En voor het gemak rekent de BMV 700 dat voor je uit en toont dat in A in het display. De shunt hoort bij de BMV
aadbloem
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Vraagje over de Victron BMV 700

Berichtdoor Klaver vier » 03 Mei 2019, 16:57

Hoovelt ik heb zo,n dongel niet,want ik vind dat ik zo genoeg kan uitlezen.
En ik vind het al gauw erg ingewikkeld worden met zo,n dongel,ik ben niet zo van de computertechniek
Maar als je er een beetje in thuis ben kan je er veel meer op uitlezen.
Maar ik vraag mij af wat je nog meer uit zou willen lezen?
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten