Elektrolyse/anodes

Elektrolyse/anodes

Berichtdoor Nick245 » 02 Mei 2019, 21:41

Ik heb 2 weken geleden onze eerste boot te water gelaten. Een polyester bayliner. De boot heeft altijd op zoet water gelegen en nu op het veerse meer(zout)
Na 2 weken in het water zijn de anodes (die in goede staat nog waren) zo goed als volledig verdwenen. Blijkbaar waren dit aluminium anodes. Er verschijnt een witte afzetting op de props en trimstangen. Is dit mogelijk dat de alu anodes zo snel verwijnen, je ziet ze zichtbaar oplossen?
Of moet ik naar een elektrisch probleem zoeken ? (walstroom niet aangesloten), links en rechts van onze box: een stalen zeilboot aan walstroom en links een polyester zeilboot aan walstroom...Of binnen onze eigen boot zoeken ?

Volgende week gaat hij er al terug uit om zink anodes te plaatsen
Alle tips welkom !
Bedankt!
Nick245
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 02 Mei 2019, 21:28
ligplaats: Wolphaartsdijk
info:

Re: Elektrolyse/anodes

Berichtdoor aadbloem » 03 Mei 2019, 08:55

aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Elektrolyse/anodes

Berichtdoor Noordvaarder » 03 Mei 2019, 11:03

Nick245 schreef:Na 2 weken in het water zijn de anodes (die in goede staat nog waren) zo goed als volledig verdwenen. Blijkbaar waren dit aluminium anodes. Er verschijnt een witte afzetting op de props en trimstangen. Is dit mogelijk dat de alu anodes zo snel verwijnen, je ziet ze zichtbaar oplossen?

Waren ze wel van aluminium? Zijn het geen magnesium anodes geweest? Op zout water gebruik je zink anodes. Op brak ( of zoekt u - zout wisselend) gebruik je aluminium anodes,en op alleen zoet water gebruik je magnesium anodes. Aangezien de laatste duurder is,koopt men veelal aluminium. Maar je beschrijft dat " ze zichtbaar oplossen" , dan denk ik dat het magnesium anodes zijn geweest.
Nadeel van een magnesium anodes is,is dat deze in een jaar of zelfs eerder,helemaal opgelost kan zijn. Vandaar mijn opmerking of het geen magnesium anodes zijn.
Noordvaarder
 

Re: Elektrolyse/anodes

Berichtdoor Nick245 » 03 Mei 2019, 15:42

Ik dacht ook zeker dat ze van magnesium zouden zijn omdat de reactie enorm fel is. Maar volgens de dealer die ze heeft geplaatst is dit aluminium. Afwachten dan maar wat het effect met zink gaat zijn.
Nick245
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 02 Mei 2019, 21:28
ligplaats: Wolphaartsdijk
info:

Re: Elektrolyse/anodes

Berichtdoor bas » 03 Mei 2019, 19:48

Gaat de grap van een anode niet juist verloren als de anode van zink is en het staartstuk van aluminium?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Elektrolyse/anodes

Berichtdoor Georges » 06 Mei 2019, 12:52

Nick245 schreef:Ik dacht ook zeker dat ze van magnesium zouden zijn omdat de reactie enorm fel is. Maar volgens de dealer die ze heeft geplaatst is dit aluminium. Afwachten dan maar wat het effect met zink gaat zijn.


vijl er eens over en houd nadien een aansteker bij het vijlsel wanneer het brand is het magnesium ...
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: Elektrolyse/anodes

Berichtdoor Nick245 » 07 Mei 2019, 16:50

Ga ik eens proberen als ik de overschot eraf heb gehaald,bedankt!
Nick245
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 02 Mei 2019, 21:28
ligplaats: Wolphaartsdijk
info:

Re: Elektrolyse/anodes

Berichtdoor Nick245 » 09 Mei 2019, 19:53

Anodes bleken magnesium te zijn, dus geen goede combi in zout water. Hopelijk is het na het plaatsen van nieuwe anodes nu opgelost.
Nick245
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 02 Mei 2019, 21:28
ligplaats: Wolphaartsdijk
info:


Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten