spiegel verhogen.

Re: spiegel verhogen.

Berichtdoor broekie » 25 Apr 2019, 18:18

Ik sluit me aan bij Henk v D.
Met een 6 pk, 1 cilinder, klein bootje en 4 personen, zal je niet sneller kunnen.
Het verhaal met optimale afstellingen en motor hoogte gaan pas spelen als je echt vermogen optimaal wil benutten.
Geen 6 pk achter een polyester 4 meter bootje.
Geen kosten maken of je spiegel verboren is mijn advies.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: spiegel verhogen.

Berichtdoor Gruttepier » 25 Apr 2019, 18:20

En dan je motor eraf in de eerstvolgende bocht.
Iets te waardevol lijkt mij
Gruttepier
 

Re: spiegel verhogen.

Berichtdoor Kor » 25 Apr 2019, 18:27

broekie schreef:Ik sluit me aan bij Henk v D.
Met een 6 pk, 1 cilinder, klein bootje en 4 personen, zal je niet sneller kunnen.
Het verhaal met optimale afstellingen en motor hoogte gaan pas spelen als je echt vermogen optimaal wil benutten.
Geen 6 pk achter een polyester 4 meter bootje.
Geen kosten maken of je spiegel verboren is mijn advies.


...
Tis een 2 cilinder ..............ik merk wel dat hij bij volgas erg gaat brommen........ik wil wel maar ik kan ik kan niet geluid........ als je begrijpt wat ik bedoel
Kor
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 24 Apr 2019, 16:59
ligplaats:
info:

Re: spiegel verhogen.

Berichtdoor broekie » 25 Apr 2019, 20:21

yamaha 6 pk 4 takt is een 1 cilinder. Of je hebt een 2-takt.
Het motortje kan door gebrek aan vermogen in combinatie met teveel weerstand, niet op toeren komen.
Dat ervaar je met: "Hij wil wel maar kan niet"

Bij grotere combinaties zou je een kleinere schroef kunnen nemen, maar dat zal bij een 6 pk ook niet veel brengen.
Als hij al te koop is.
Een 4 meter bootje met 4 personen zal überhaupt moeilijk in half glijden of plane komen.

Voordat je de nodige weestand hebt overwonnen staat hij een poosje op zijn kont. 15 pk komt eerst.
Misschien 9,9 pk
Het is niet anders vrees ik.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: spiegel verhogen.

Berichtdoor Gruttepier » 25 Apr 2019, 20:50

broekie schreef:yamaha 6 pk 4 takt is een 1 cilinder. Of je hebt een 2-takt.
Het motortje kan door gebrek aan vermogen in combinatie met teveel weerstand, niet op toeren komen.
Dat ervaar je met: "Hij wil wel maar kan niet"

Bij grotere combinaties zou je een kleinere schroef kunnen nemen, maar dat zal bij een 6 pk ook niet veel brengen.
Als hij al te koop is.
Een 4 meter bootje met 4 personen zal überhaupt moeilijk in half glijden of plane komen.

Voordat je de nodige weestand hebt overwonnen staat hij een poosje op zijn kont. 15 pk komt eerst.
Misschien 9,9 pk
Het is niet anders vrees ik.


Nee hpor Yamaha heeft al sinds 2000 een 6 pk 4t in het assortiment met 2 cilinders. Ze zijn in 2010 overgegaan op 1 cilinder ivm betaalbaarheid.

Tohatsu heeft nu echter wel weer een 2 cilinder 4 takt in zijn Nederlandse assortiment.

Overigens doet een yamaha 6 pk van 2001 qua prijs meer dan een 6 pk 1 cilinder van +2010 2e hands.

Veel stiller en zuiniger
Gruttepier
 

Re: spiegel verhogen.

Berichtdoor Gruttepier » 25 Apr 2019, 20:50

broekie schreef:yamaha 6 pk 4 takt is een 1 cilinder. Of je hebt een 2-takt.
Het motortje kan door gebrek aan vermogen in combinatie met teveel weerstand, niet op toeren komen.
Dat ervaar je met: "Hij wil wel maar kan niet"

Bij grotere combinaties zou je een kleinere schroef kunnen nemen, maar dat zal bij een 6 pk ook niet veel brengen.
Als hij al te koop is.
Een 4 meter bootje met 4 personen zal überhaupt moeilijk in half glijden of plane komen.

Voordat je de nodige weestand hebt overwonnen staat hij een poosje op zijn kont. 15 pk komt eerst.
Misschien 9,9 pk
Het is niet anders vrees ik.
Gruttepier
 

Re: spiegel verhogen.

Berichtdoor Kor » 26 Apr 2019, 06:16

broekie schreef:yamaha 6 pk 4 takt is een 1 cilinder. Of je hebt een 2-takt.
Het motortje kan door gebrek aan vermogen in combinatie met teveel weerstand, niet op toeren komen.
Dat ervaar je met: "Hij wil wel maar kan niet"

Bij grotere combinaties zou je een kleinere schroef kunnen nemen, maar dat zal bij een 6 pk ook niet veel brengen.
Als hij al te koop is.
Een 4 meter bootje met 4 personen zal überhaupt moeilijk in half glijden of plane komen.

Voordat je de nodige weestand hebt overwonnen staat hij een poosje op zijn kont. 15 pk komt eerst.
Misschien 9,9 pk
Het is niet anders vrees ik.



6 pk 4 takt 2 cilinder........voor 110 %. Hiervoor had ik een Mercury 6 pk 1 cilinder 4 takt, wat een lawaaibakken zijn dat.
Dat het geen speedboot gaat worden dat begrijp ik ook wel. Maar de combi zware boot met 4 personen en de schroef tenlaag in het water heeft mijn doen besluiten om te kijken of ik mijn spiegel dusdanig naar boven kan brengen dat ik in iedet geval die cavitiatieplaat op gelijke hoogte kan krijgen zodat de motor toch wat minder zwaar moet werken volgas.
Iets is beter dan niets.............toch
Kor
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 24 Apr 2019, 16:59
ligplaats:
info:

Re: spiegel verhogen.

Berichtdoor broekie » 26 Apr 2019, 07:24

Ik ben er te lang uit om te weten dat er een serie twee cilinders is geweest. Dus beter dat je deze hebt.

Hoogte veranderen zal niets uitmaken.
Die uitlijning van de cavitatieplaat heeft alleen nut als je snel vaart.
Zit de plaat dan te diep, krijg je twee spuitbogen vanaf de plaat schuin naar boven.
Zit de plaat te hoog, gaat hij luchthappen (caviteren).
Bij jouw omstandigheden heeft verstellen van de verticale stand van de motor wel effect.
Duwt hij de neus erin of juist niet. Ook zal de schroef caviteren als de motor te veel naar een stand is verstelt.

Je kunt er ook vinnen of trimvlakken onder maken, maar dat zal allemaal alleen helpen bij meer vermogen en sneller varen.
Maar probeer het uit en post je bevindingen.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: spiegel verhogen.

Berichtdoor henkvd » 26 Apr 2019, 10:11

Ga je in plane als je er alleen in zit ?
Zo niet, dan kan je het vergeten dat ophogen enig effect bied, de hoogte van de cavitatieplaat is fine tunen als je eenmaal planeert.
Kom je nu al niet in plane, dan geeft ophogen waarschijnlijk alleen maar een slechter resultaat.
Vervolgens als je in je eentje zou planeren, dan komt het toenemend gewicht om de hoek kijken, steeds een persoon erbij, wanneer kom je dan niet meer in plane ?
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: spiegel verhogen.

Berichtdoor Kor » 26 Apr 2019, 11:55

Ik kom evenwels niet in plane denk ik........ik heb geen stuur en dergelijke erin dus zit achterin...........
Kor
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 24 Apr 2019, 16:59
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten