Bericht door VRM marine » di 27 nov 2012, 21:08
10 pk moet voor een scheepje van uw afmetingen meer als voldoende zijn, als u maar 2200 toeren draaid levert uw motor niet zijn piek vermogen, omdat de schroef spoed is afgesteld op het maximum vermogen van uw motor min een paar procent .(slijtage verliezen etc)
u zou het vermogen van uw motor kunnen bepalen bij dit toerental , en de schroef laten verzetten/vergroten voor dit nieuwe maximum toerental (2200 rpm van de motor bij de gebruikte reductie)
het koppel van uw motor is afhankelijk van het toerental, en daar dient uw schroef op gebaseerd te zijn.
u loopt nu bij de nieuwe schroef kans op overbelasting van uw motor als u de motor niet begrenst op het nu nieuwe maximum koppel/toerental (onder vollast wel te verstaan (dus in uw geval 2200 rpm bij vol gas en vrij varend)
(motor zal daarboven dan dus zwart gaan roken)
ook zal uw stationair snelheid omhoog gaan , dit kan onwenselijk zijn.
overigens is het niet zo dat u motor meer verbruikt bij een hoger toerental, dit heeft alleen te maken met de belasting van uw machine , uw motor gebruikt zoveel gram brandstof per pk , niet per toerental!!, dit is een meest gehoorde misvatting !
ik zou lekker de boel wat stiller maken met een degelijk lucht filter, en een goede geluids isolatie, dan bent u en veel makkelijker , en goedkoper klaar!.
echte getallen kunnen wij u zo niet verstrekken
daar is dit punt te complex voor.
m v grt R van Rijn , VRM marine.