Indenor spuugt ergens water bij het starten

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor Gruttepier » 23 Apr 2019, 03:52

Echt serieus nu, als de motor een gesloten koeling heeft dmv koelvloeistof, waarom een discussie over buitenwater.

Dit is volgens mij het standaard indenor probleem, koelvloeistof via de bussen bij je olie. In dit geval heel veel. Zit je carter vol gaat het door de overdruk er ergens uit.

Is het wel water dan heb je een lek op een plek die je niet wil.
Gruttepier
 

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor bas » 23 Apr 2019, 07:51

Er zit geen aparte expansietank op. Ik denk dat het gekoelde uitlaatspruitstuk die functie heeft. Die heeft een vuldop met overdrukventieltje.


Ja klopt, dat "tankje" rondom je spruitstuk functioneert ook als expansietankje. Ik weet niet hoe groot het tankje is maar als daar 8 liter uit is zat er na alle waarschijnlijkheid niet veel koelvloeistof meer in.

De "proeftip" is ook wel een goeie om e.e.a. vast te stellen. Hou wel iets st-by om je mond te spoelen want het geeft wel een gore nasmaak en het zal ongetwijfeld tegen alle arbo regels ingaan.

Je weet overigens wel zeker dat er na al die tijd nog daadwerkelijk koelvloeistof in het gesloten systeem zat?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor zebigbos » 23 Apr 2019, 16:22

Ja er zat in het expansietankje annex uitlaatspruitstuk gewoon koelvloeistof. 8 liter is daar niet uitgegaan. Tenzij het met iets anders is aangevuld.

En de proeftip ken ik (zoet) maar het zag er zó smerig uit dat ik het toch niet echt aandurfde... gatverderrie zeg. :cry:
zebigbos
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 07 Mei 2014, 23:47
ligplaats: haarlem
info:

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor bas » 23 Apr 2019, 18:40

Misschien kun je het wegen met een antivriesweger Dan?

Maar als je nooit bij hebt hoeven vullen nijg ik toch steeds meer naar buiten water via de uitlaat. Als je de kop eraf trekt kun je dat wss wel aan de cilinder zien waardoor het binnen is gekomen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor Klaver vier » 23 Apr 2019, 19:49

Na 6 bladzijde is het mij in elk geval duidelijk dat het koelvloeistof is de vlakkoeler is gevuld met koelvloeistof en de motor ook,dus nergens water ( waar hebben we het over)
De uitlaat loopt af naar achteren en is een hete uitlaat dat kan niet anders,dus die loopt ook niet vol
Blijven 2 dingen over de cylinderbussen of het spruitstuk ( die had je afgeperst) dus zijn het de cylinderbussen.
Nou kan je hem nog slopen,dan weet je het zeker
Gr René ( klaver vier)
Je kan ook nog proeven maar als het meer olie als water is heb je misschien meteen de diaree,maar ik zou er allang de schijt van hebben
Klaver vier
 

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor bas » 23 Apr 2019, 20:28

Of het nou het spruitstuk, de oliekoeler of de bussen zijn, in alle gevallen zou je koelwaterniveau moeten zakken wat het volgens mij niet deed voor zover ik begrijp.
Blijft over buitenwater en dat kan enkel via de uitlaat naar binnen en die is niet heet na maanden stil liggen. Hou die precies in elkaar steekt met die s-bocht achterin is me nog niet geheel duidelijk maar het zal niet de eerste zijn die met wat wind en golven op de kont de zaak vol staat te hevelen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor zebigbos » 23 Apr 2019, 20:40

Ja dat is het plan.
Maar hoe gek dat ook klinkt: nieuwe olie er in, draaien en kijken wat er gebeurt.
Nieuw water in carter: de cilinderbussen. Geen water in carter: toch uitlaatspruitstuk. Kan niet, want die was solide.
Of dat de uitlaat water aan het hevelen is. Kan ook niet, maar ik sta voor alles open.

Ben een week aan het varen in Friesland, daarna een week Bangkok. Werk ligt even stil.
zebigbos
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 07 Mei 2014, 23:47
ligplaats: haarlem
info:

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor Gruttepier » 23 Apr 2019, 20:41

bas schreef:Of het nou het spruitstuk, de oliekoeler of de bussen zijn, in alle gevallen zou je koelwaterniveau moeten zakken wat het volgens mij niet deed voor zover ik begrijp.
Blijft over buitenwater en dat kan enkel via de uitlaat naar binnen en die is niet heet na maanden stil liggen. Hou die precies in elkaar steekt met die s-bocht achterin is me nog niet geheel duidelijk maar het zal niet de eerste zijn die met wat wind en golven op de kont de zaak vol staat te hevelen.


En dat zomaar plotseling terwijl het decenia goed gaat, geloof ik niet.
Gruttepier
 

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor Klaver vier » 23 Apr 2019, 20:57

Na de startmotor reviseren begonnen de problemen ,nou als hij toen had geheveld was de boot allang gezonken hevelen stopt niet,dus zinkt dan de boot
Gr René
Klaver vier
 

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor bas » 23 Apr 2019, 21:11

En dat zomaar plotseling terwijl het decenia goed gaat, geloof ik niet.

Of het al decennia lang goed gaat weet ik niet en plotseling is vrij relatief als in oktober 2018 de problemen al begonnen.
Was het toen gelijk al 8 liter water of is er door de maanden heen steeds wat meer Bij gekomen?
Vooropgesteld dat er geen kv is bijgevuld en dat het water is blijft dan de uitlaat of de inlaat over, dan lijkt mij de uitlaat nu de meest voor de hand liggende van de twee.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten