12 pk meer

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: 12 pk meer

Berichtdoor Sixdanny » 06 Dec 2013, 01:14

Bericht door Sixdanny » di 27 nov 2012, 10:21

@mijneer van vuuren. Als u er toch niet op ingaat om "gratis en energieverslindende" misleidende vraagstukken te beantwoorden begrijp ik niet waarop u er toch op reageert.Niet iedereeen meent gezegend te zijn met zoveel ervaring en verstand als u.
Sixdanny
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 11:07
ligplaats:
info:

Re: 12 pk meer

Berichtdoor ..... » 06 Dec 2013, 01:16

Bericht door VRM marine » di 27 nov 2012, 21:08

10 pk moet voor een scheepje van uw afmetingen meer als voldoende zijn, als u maar 2200 toeren draaid levert uw motor niet zijn piek vermogen, omdat de schroef spoed is afgesteld op het maximum vermogen van uw motor min een paar procent .(slijtage verliezen etc)

u zou het vermogen van uw motor kunnen bepalen bij dit toerental , en de schroef laten verzetten/vergroten voor dit nieuwe maximum toerental (2200 rpm van de motor bij de gebruikte reductie)

het koppel van uw motor is afhankelijk van het toerental, en daar dient uw schroef op gebaseerd te zijn.

u loopt nu bij de nieuwe schroef kans op overbelasting van uw motor als u de motor niet begrenst op het nu nieuwe maximum koppel/toerental (onder vollast wel te verstaan (dus in uw geval 2200 rpm bij vol gas en vrij varend)

(motor zal daarboven dan dus zwart gaan roken)
ook zal uw stationair snelheid omhoog gaan , dit kan onwenselijk zijn.

overigens is het niet zo dat u motor meer verbruikt bij een hoger toerental, dit heeft alleen te maken met de belasting van uw machine , uw motor gebruikt zoveel gram brandstof per pk , niet per toerental!!, dit is een meest gehoorde misvatting ! ;)

ik zou lekker de boel wat stiller maken met een degelijk lucht filter, en een goede geluids isolatie, dan bent u en veel makkelijker , en goedkoper klaar!.

echte getallen kunnen wij u zo niet verstrekken
daar is dit punt te complex voor.

m v grt R van Rijn , VRM marine.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: 12 pk meer

Berichtdoor Popeye » 06 Dec 2013, 01:17

Bericht door Popeye » di 27 nov 2012, 23:17
VRM marine schreef:
10 pk moet voor een scheepje van uw afmetingen meer als voldoende zijn, als u maar 2200 toeren draaid levert uw motor niet zijn piek vermogen, omdat de schroef spoed is afgesteld op het maximum vermogen van uw motor min een paar procent .(slijtage verliezen etc)

u zou het vermogen van uw motor kunnen bepalen bij dit toerental , en de schroef laten verzetten/vergroten voor dit nieuwe maximum toerental (2200 rpm van de motor bij de gebruikte reductie)

het koppel van uw motor is afhankelijk van het toerental, en daar dient uw schroef op gebaseerd te zijn.

u loopt nu bij de nieuwe schroef kans op overbelasting van uw motor als u de motor niet begrenst op het nu nieuwe maximum koppel/toerental (onder vollast wel te verstaan (dus in uw geval 2200 rpm bij vol gas en vrij varend)

(motor zal daarboven dan dus zwart gaan roken)
ook zal uw stationair snelheid omhoog gaan , dit kan onwenselijk zijn.

overigens is het niet zo dat u motor meer verbruikt bij een hoger toerental, dit heeft alleen te maken met de belasting van uw machine , uw motor gebruikt zoveel gram brandstof per pk , niet per toerental!!, dit is een meest gehoorde misvatting ! ;)

ik zou lekker de boel wat stiller maken met een degelijk lucht filter, en een goede geluids isolatie, dan bent u en veel makkelijker , en goedkoper klaar!.

echte getallen kunnen wij u zo niet verstrekken
daar is dit punt te complex voor.

m v grt R van Rijn , VRM marine.



Amen.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: 12 pk meer

Berichtdoor Bejakruiser » 06 Dec 2013, 01:18

Bericht door Bejakruiser » wo 28 nov 2012, 00:53

Popeye schreef:
Amen.

Groet, Jack.





Ja het klinkt idd als een echt verkoop praatje.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: 12 pk meer

Berichtdoor henkvd » 06 Dec 2013, 01:21

Bericht door henkvd » wo 28 nov 2012, 01:21

Als er geen maatregelen worden genomen om het vaarcomfort voor de gewenste kruissnelheid te behalen, is een sleeptros mogelijk een goede investering !
Het achterblijven wordt hiermee direct effectief opgelost. Het comfort kan hiermee nog effectief toenemen.

Deels een advies waar je helemaal niets mee kan, maar de vraag is eigenlijk in de zelfde trend geplaatst, een effectieve oplossing is zorgen dat je op een hoger toerental aangenaam kan varen, het idee van een andere zwaardere motor heeft in ieder geval niet het gewenste resultaat.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: 12 pk meer

Berichtdoor vuuren1 » 06 Dec 2013, 01:22

Bericht door vuuren1 » wo 28 nov 2012, 01:28

Ter info:

Het is onzin om een motor + keerkoppeling die voor 3600 toeren is gemaakt naar max. 2200 toeren te brengen met een zwaardere schroef.
De oorzaak van het max 2200 toeren draaien zit kennelijk in het gebrek aan vaarcomfort (lawaai, trillingen etc.).

Als deze motor maximaal belast wordt bij 2200 toeren door het toepassen van een zwaardere schroef zal het hele comfort-gedrag veranderen en zal bv. 1900 toeren weer acceptabel zijn...
Zoiets noemt men gevolgbestrijding van andere problemen zonder oplossing.

@VRM,
Een verbruiksgrafiek laat wel degelijk zien dat het toerental van invloed is op het verbruik. Dat het vermogen de hoofdrol speelt is bekend maar het is geen lineair verhaal.

(Henk, we reageerden beide bijna gelijk. Eens met je uitleg.)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: 12 pk meer

Berichtdoor ..... » 06 Dec 2013, 01:23

Bericht door VRM marine » wo 28 nov 2012, 20:17

ik heb het verhaal voor een leek geschreven en aangemerkt wat theoretisch mogelijk zou zijn , aan het einde van het verhaal staat dus dat je beter de boel met geluids isolatie kan verbeteren (de herrie minder , het confort hoger)

Simpeler kan ik het niet maken.

dus alle aanpassingen zijn eigenlijk kwats, het isoleren is een beter verhaal!

@ van vuuren , uiteraard is het vermogen afhankelijk van het toerental , echter een motor die bij vollast 3000 toeren draait gebruikt meer brandstof dan een die in zijn vrijloop 3000 toeren draaid, dat bedoelde ik ;)
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: 12 pk meer

Berichtdoor vuuren1 » 06 Dec 2013, 01:24

Bericht door vuuren1 » wo 28 nov 2012, 22:59

@VRM,

Meestal is het een combinatie van geluiden die voortkomen uit de motorruimte zelf en allerlei trillingen (die op termijn toe nemen als gevolg van veroudering van dempers en koppelingen).
Daarbij keek men vroeger in de pleziervaart niet echt naar dat soort dingen, je komt immers de meest foute installaties tegen bij oudere bootjes (gaat lang goed omdat ze meestal erg weinig uren maken).
Met een zwaardere schroef voorzie ik dus meer trillingen bij lagere toeren omdat de opstelling in de basis niet (meer) klopt en de belasting toeneemt.

De misvattingen over vermogen begint al bij de verhalen over "het hendel op -halve kracht-".
Halve toeren is geen halve kracht maar 2 tot de 3e x minder kracht en ca. verbruik (de helft is 8x...).
Neem al die rokende DAF motoren maar, als het meezit 105 pk (men denkt 120) in een boot van 11 meter en 9 ton.
Mijn eerste vraag is altijd wat iemand gemiddeld verstookt. Dat komt vaak neer op 3-5 liter per uur.
Maar: "Mijn DAF is wel nodig omdat ik wel vermogen over wil houden bij tegenstroom". Eveneens onzin.
Als je dan meldt dat die motor gemiddeld tussen de 10 en 20 pk levert wordt je zeer ongeloofwaardig aangekeken en/of voor gek verklaard ....
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: 12 pk meer

Berichtdoor ..... » 06 Dec 2013, 01:24

Bericht door VRM marine » vr 30 nov 2012, 20:04

ja, zo gaat dat in de plezier vaart! :lol: :lol:
(van de week een bootje van 19 meter winterklaar gemaakt, 2x 12 cilinder man, volgens mij totaal zo,n 1400 pk :roll:

vaart er zelden mee, en nooit harder als 10 mijl.... :roll:

beetje pk over voor tegenstroom is makkelijk :roll: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: )

ging al voor een liter of 60 antivries door om door te spoelen! :D
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten