door eagle » 18 Apr 2019, 22:30
Over het gaatje in de thermostaat.
De circulatiepomp zuigt koude koelvloeistof aan uit de koeler, en perst dit het motorblok in. De uitgang van het blok voert naar de koeler, waar de opgewarmde koelvloeistof wordt gekoeld, en weer door de circulatiepomp het blok in gepompt wordt ter koeling enz.
Maar de mate van blok-koeling moet worden geregeld, om een bepaalde bedrijfstemperatuur te krijgen en te houden, ook bij verschillende warmte-ontwikkeling in de motor ten gevolge van verschillende bedrijfs-omstandigheden (toeren, vermogen).
Dat wordt gedaan door het aanpassen van de doorstroomsnelheid van de koelvloeistof.
Waar het de toeren-aanpassing betreft, gebeurt dit door het toerental van de circulatiepomp afhankelijk te maken van het motortoerental, en wel lineair proportioneel. Daarom wordt de cir-pomp aangedreven door de kruk-as (V-snaar), want die heeft immers het motortoerental...
De vermogensvariatie vraagt om een doorstroom-aanpassing bij een bepaald toerental, bovenop de voornoemde, natuurlijke doorstroming tgv toeren.
Dat gebeurt door het wijzigen van drukval over de circulatie-pomp. Die pomp heeft een zeer vlakke zg. Q/H kromme; Reeds een kleine drukwijziging heeft grote gevolgen voor de opbrengst..
Die drukwijziging wordt gedaan door de doorstroom-weerstand door het blok te wijzigen, middels het aanbrengen van een temperatuur-afhankelijke weerstand: De thermostaat. Deze kan de weerstand wijzigen van maximaal (dicht) via een proportioneel gebied (verder open bij toenemende temperatuur) tot minimaal (geheel open).
De combinatie "vlakke pomp-karakteristiek" en "Weerstand wijziging naar aanleiding van temperatuur" vormt de temperatuur-na-regeling.
Dus moet er een regelbare klep zijn, en een temperatuur meter: Beide zitten in de Thermostaat.
De regelbare klep (thermostaat) wordt in de kringloop geplaatst aan de Uitgang van het motorblok; Aldus blijft het blok altijd onder druk, dus gevuld!
De temp-meting zit daar ook, en voelt de temperatuur van de uittredende koelvloeistof. Dat is mooi!
Maar dat gaat fout bij een koude motor.... De temp is (zeer) laag, dus is de thermostaat Dicht. De pomp draait wel, maar toch is er geen stroming (Koeling!). Prima, want dan komt de motor snel op temperatuur....De koelvloeistof in het blok staat stil en warmt op. Dat gebeurt vooral in de cilinder-Kop! Maar de was-patroon (thermometer) zit niet in die kop, maar in de thermostaat, aan het einde van het blok, waar er nauwelijks warmte-ontwikkeling is...
Dat leidt tot een veel te late reaktie van de thermostaat, omdat de warmte helemaal door de stilstaande koelvloeistof moet trekken, van de kop tot aan de thermostaat. Tegen de tijd dat de thermostaat de warmte voelt, is het in de kop al veel te heet geworden (overshoot).
De hete kop-vloeistof moet dus snel naar de thermostaat om te worden gemeten, maar dat gebeurt niet, want de klep zit dicht..
Oplossing: Klep lek maken; Gaatje boren! Dan kan er onder invloed van de pompdruk een kleine vloeistofbeweging zijn, die de hete kop-vloeistof bij de thermostaat brengt, zodat de regeling kan gaan werken. Eenmaal in het werkgebied gekomen van de thermostaat (klep meer of minder open, maar Wel open)
mag het gaatje geen verstoring van de klep-werking zijn, en is daarom erg klein (compromis). Maar het Moet open zijn, om kop-schade bij opwarmen te voorkomen; Daarom is er soms een klein rammelaartje (rathle) in het gaatje aangebracht, om kalk-aanslag weg te houden..
Gr, Eagle