Boot elektra vernieuwen

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor Yep » 17 Apr 2019, 23:16

Dit is toch een leuk en leerzaam projectje mensen.
Gewoon stap voor stap verder gaan en Aquanauts tips niet vergeten.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor rfcdejong » 17 Apr 2019, 23:19

ErikH schreef:Blijf je schema's hier neer zetten, uiteindelijk komen we er wel. Teken in het volgende schema ook je draaddiktes in, ook een aandachtspunt waar vaak fouten gemaakt worden. Cyrixen en dynamo's heb ik weinig verstand van, de rest is basiskennis.


Bedankt voor je aanmoediging (en ook geduld)
Ik ben bezig met een volgend schema o.b.v. het idee dat werd geopperd m.b.t. de huidige 2 accu's als HH accu (ook al zegt aquanaut 'niet doen') en dan zelfde type erbij.

Als draaddikte wilde ik tussen accu's, scheider en dynamo overal 50mm hanteren, ook al is het maar 10 cm. Alleen de draden langer dan 1 meter worden dan 70mm en die van de MP naar HH accu ook 70mm. Is toch wel dik genoeg ?
rfcdejong
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 13 Apr 2019, 21:10
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor rfcdejong » 17 Apr 2019, 23:40

Yep schreef:Dit is toch een leuk en leerzaam projectje mensen.
Gewoon stap voor stap verder gaan en Aquanauts tips niet vergeten.


:D
rfcdejong
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 13 Apr 2019, 21:10
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor rfcdejong » 18 Apr 2019, 00:33

Ik ben echt heel moe, dus alvast mijn excuus als er een domme fout in zit :)

Vragen over dit schema:
- Die Cyrix-ct bij de hh accu of start accu? (gebruikelijk is bij start accu, maar ik heb toch twee dynamo's en bij start accu is beperkte ruimte)
- Accu kant van cyrix-ct zal de kabel ong. 20 cm zijn, is dan een zekering nodig?
- Dynamo L op de HH accu of beide op de start accu?
- Wat als ze beide 70A leveren en de cyrix 'open staat' daardoor? Wat is het gevolg?
- Ik heb een hoofdschakelaar over (zie foto's paar post terug), wat kan ik ermee?

Die Cytix-ct schakelt volgens mij toch aan als een van de 2 dynamo's stroom levert, dan worden zowel hh- als start accu geladen

PS: Het risico met 2 iets oudere en 1 nieuwe dynac accu als huishoudsetje zal ik voor lief nemen dat de levensduur niet meer optimaal is (en ze elkaar om en om leeg trekken langzaam)

Afbeelding
rfcdejong
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 13 Apr 2019, 21:10
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor Noordvaarder » 18 Apr 2019, 02:18

rfcdejong schreef:Daar heb ik nog nooit van gehoord, maar ik heb me daar ook niet in verdiept..
PS: In die zin staat het woord grap, blijkbaar worden mijn dubbelzinnige grapjes serieus gezien.

Ja het mag bedoeld zijn als grap , maar er zijn dus wel degelijk boilers voor inbouw in een boot of camper die je kunt verwarmen middels je koelwater van de draaiende motor tijdens het varen.
O.a deze: https://www.uw-outdoorwinkel.nl/nl/isot ... ter-detail
Heb je (veel) geld over ,en je wilt het water,nadat je de motor hebt afgezet,en je kan het niet via 230V verwarmen,dan kun je je verwarming nog uitbreiden met een warmwaterverwarmer, zoals deze: https://www.carcoolsystems.nl/webasto_s ... rmer/p/42/
Deze tref je wel aan in bestelbusjes of andere voertuigen,waar je in de winter met een warme motor wilt vertrekken,maar waar je ruiten ook ijsvrij zijn.Dat noemt met ook wel een blokverwarmer,omdat deze het koelvloeistof van de motorblok verwarmt.
Je kunt het niet gek genoeg bedenken,of het is te koop,om het behaaglijk te maken.
Ook is zo'n waterverwarmer zeer geschikt voor radiatorverwarming in een boot .
Het voordeel van deze kachels is,is dat je geen last hebt van gortdroge verwarmde lucht die je kajuit wordt ingeblazen.
Ik had in al mijn trucks een zwaardere uitvoering.Ideaal t.o.v. van een "blazertje".

.............., maar er zijn ook enkele die plaatsen totale off topic informatie en destructief t.b.v. de vraagstelling.

Ja onzen lieven heer heeft er vreemde snuiters bij lopen op deze aardkloot.
Noordvaarder
 

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor aquanaut » 18 Apr 2019, 09:44

rfcdejong schreef:Ik ben echt heel moe, dus alvast mijn excuus als er een domme fout in zit :)

Vragen over dit schema:
- Die Cyrix-ct bij de hh accu of start accu? (gebruikelijk is bij start accu, maar ik heb toch twee dynamo's en bij start accu is beperkte ruimte)
- Accu kant van cyrix-ct zal de kabel ong. 20 cm zijn, is dan een zekering nodig?
- Dynamo L op de HH accu of beide op de start accu?
- Wat als ze beide 70A leveren en de cyrix 'open staat' daardoor? Wat is het gevolg?
- Ik heb een hoofdschakelaar over (zie foto's paar post terug), wat kan ik ermee?

Die Cytix-ct schakelt volgens mij toch aan als een van de 2 dynamo's stroom levert, dan worden zowel hh- als start accu geladen

PS: Het risico met 2 iets oudere en 1 nieuwe dynac accu als huishoudsetje zal ik voor lief nemen dat de levensduur niet meer optimaal is (en ze elkaar om en om leeg trekken langzaam)

Afbeelding


Opmerking over bovenstaand schema:
De min draad van de Cyrix-ct wordt meegeleverd en is 1,5mm² verder geen opmerkingen
Je vragen:
De Cyrix wordt zo dicht mogelijk bij de accu met de laagste capaciteit geplaatst. (zie handleiding)
Als er slechts 20 cm kabel tussen de Cyrix en de staraccu zit hoeft dit niet gezekerd te worden.
Ik zou de dynamo's verdeelt houden zoals nu in het schema getekend, dus 1 primair voor de startset en de andere primair voor de HH set.
Zodra het niveau toereikend is sluit de Cyrix en gaan ze samenwerken voor de gehele batterij.
Vergeet dat een dynamo "levert" , dat doet hij wel, maar alleen wat de accu "vraagt".
Is de spanning van de accu hoog dan regelt de spanningsregelaar op de dynamo dat de stroom laag is, en omgekeerd.
Je zou je hoofdschakelaar kunnen opnemen in de kabel vanaf de hoofdverdeling naar de onderverdeling (dus na de 30A zekering)

Ik heb nog een leuk idee voor je als je nog budget over hebt; de hoofdschakelaar aan en uit zetten vanaf je smartphone.
Met dezelfde app waarmee je de BMV uitleest!
Deze hoofdschakelaar beveiligd tevens tegen te diepe ontlading van de HH batterij!:
Afbeelding
https://www.bluepowershop.nl/victron-smart-battery-protect-bp-65.html

suc6
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor rfcdejong » 18 Apr 2019, 12:11

aquanaut schreef:De min draad van de Cyrix-ct wordt meegeleverd en is 1,5mm² verder geen opmerkingen

Thanks

aquanaut schreef:De Cyrix wordt zo dicht mogelijk bij de accu met de laagste capaciteit geplaatst. (zie handleiding)

Daar ben ik me bewust van, ik ga kijken of ik toch nog een geschikte plek kan vinden om de cyrix te monteren bij de startaccu.

aquanaut schreef:Als er slechts 20 cm kabel tussen de Cyrix en de staraccu zit hoeft dit niet gezekerd te worden.

Oke

aquanaut schreef:Ik zou de dynamo's verdeelt houden zoals nu in het schema getekend, dus 1 primair voor de startset en de andere primair voor de HH set.
Zodra het niveau toereikend is sluit de Cyrix en gaan ze samenwerken voor de gehele batterij.
Vergeet dat een dynamo "levert" , dat doet hij wel, maar alleen wat de accu "vraagt".
Is de spanning van de accu hoog dan regelt de spanningsregelaar op de dynamo dat de stroom laag is, en omgekeerd.

Duidelijk, moet die 80 ampere zekering die ik getekend heb er eigenlijk wel tussen?

aquanaut schreef:Je zou je hoofdschakelaar kunnen opnemen in de kabel vanaf de hoofdverdeling naar de onderverdeling (dus na de 30A zekering)

Het is wel een dikke schakelaar, goed om 50mm draden te schakelen. Ik snap ook de huidige aansluiting niet in de boot :)
En inderdaad, de enige logische plek is waar ik hem eerst had getekend, maar dan is ie dubbelop want in de onderverdeling zit ook een 'hoofdzekeringsautomaat' die je uit kan zetten net als alle andere..

aquanaut schreef:Ik heb nog een leuk idee voor je als je nog budget over hebt; de hoofdschakelaar aan en uit zetten vanaf je smartphone.
Met dezelfde app waarmee je de BMV uitleest!
Deze hoofdschakelaar beveiligd tevens tegen te diepe ontlading van de HH batterij!:


Leuk, ik ga die overwegen. De beveiliging tegen diepe ontlading door de 12v verbruikers is interessant.
rfcdejong
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 13 Apr 2019, 21:10
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor ErikH » 18 Apr 2019, 18:34

Ik mis een hoofdschakelaar in de 12V
PE aansluiten op de romp op het sterpunt waar ook de min DC aan de romp gekoppeld zit
80A zekering t.b.v. dynamo bij startaccu is niet gebruikelijk, mijn verstand zegt "wel doen", gevoel zegt "niet doen". Misschien heeft iemand anders hier iets zinnigs over te zeggen.
Idem voor 225A zekering bij startaccu. Als die alleen voor de laadstroom is (startmotor niet ingetekend) is die zekeringwaarde te hoog.
Idem voor 225A zekering bij linker dynamo.
50mm2 naar dynamo(s) lijkt me rijkelijk overdreven, 10mm2 komt meer in de buurt

In mijn boot zijn dynamo en startmotor bewust niet gezekerd, ik vermoed dat dit bij 99% van de bootjes het geval is. Omdat ik me bewust ben van de risico's heb ik wel veel aandacht besteed aan de wijze van aanleg (in goed gebeugelde mantelbuis).

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor R.C.Grootveld » 18 Apr 2019, 20:31

ErikH schreef:Ik mis een hoofdschakelaar in de 12V

Volgens mij is die er bewust uitgehaald . . .
BTW: Ik heb er ook geen . . . .
12V gaat van de accu rechtstreeks naar het circuit breaker paneel bij de stuurstand.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor rfcdejong » 18 Apr 2019, 21:09

ErikH schreef:Ik mis een hoofdschakelaar in de 12V
PE aansluiten op de romp op het sterpunt waar ook de min DC aan de romp gekoppeld zit
80A zekering t.b.v. dynamo bij startaccu is niet gebruikelijk, mijn verstand zegt "wel doen", gevoel zegt "niet doen". Misschien heeft iemand anders hier iets zinnigs over te zeggen.
Idem voor 225A zekering bij startaccu. Als die alleen voor de laadstroom is (startmotor niet ingetekend) is die zekeringwaarde te hoog.
Idem voor 225A zekering bij linker dynamo.
50mm2 naar dynamo(s) lijkt me rijkelijk overdreven, 10mm2 komt meer in de buurt

In mijn boot zijn dynamo en startmotor bewust niet gezekerd, ik vermoed dat dit bij 99% van de bootjes het geval is. Omdat ik me bewust ben van de risico's heb ik wel veel aandacht besteed aan de wijze van aanleg (in goed gebeugelde mantelbuis).


Hoofdschakelaar is mijn vraag ook, Aquanaut bied een mooi alternatief aan uit zijn shop.
PE en min DC gaan zeker gekoppeld worden aan romp, ga ik ook meten en zelf aanleggen.
De 80A zekering twijfel ik ook over, misschien dat ik hem wel weg laat, want kabel is dik en rechtstreeks
De 225A zekering komt uit het schema van de Cyrix 230A, namelijk ook voor start assist zo hoog.
m.b.t. de 50mm kabels zal ik kijken of er al een dunnere op zijn aangesloten, feit is dat ik een hoop 50mm kabel over zal hebben, omdat die nu ook voor de + is gebruikt en ik die dus ga vervangen, en deels 70mm ga maken.
rfcdejong
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 13 Apr 2019, 21:10
ligplaats: Dordrecht
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten