rfcdejong schreef:
Goed, gaan we uit dat dat wat jij "busbar" noemt een zekeringkastje is waar je de hoofdzekeringen in gaat plaatsen.
Bedenk wel dat het stuk kabel tussen de pluspool van de HH batterij en de fusebox on-gezekerd dus onbeveiligd is!
Zaak is dit zo kort mogelijk te houden.
Overigens adviseren wij MIDI fuses tot 100A toe te passen, hierboven is het beter om MEGA fuses toe te passen.
De Cyrix-en zitten nu goed, alleen ontbreken de zekeringen aan de startaccu zijde, alleen als de Cyrix direct naast de startaccu hangt kun je overwegen deze weg te laten.
(dit direct op de startaccu plaatsen is wat wij de "automotive" opzet noemen, hierop is het schema bij de Cyrix ook op gebaseerd)
Bij een toepassing in een boot wordt er doorgaans met langere kabels gewerkt om een Cyrix op een dichtsbijzijnd schot oid te hangen.
Deze kabel zal dus beveiligd moeten worden.
Uiteraard plaats je deze zekering weer zo dicht mogelijk bij de bron (de startaccu)
Je hebt nu ook de shunt ingetekend, deze is alleen verkeerd aangesloten!
ALLE minnen moeten aan de "load&charger" zijde (in jouw schema de pool aan de bovenzijde) aangesloten worden.
In jouw schema zit de min van de 12V verdeling aan de verkeerde kant evenals de min naar het centrale minpunt.
Deze minnen zijn een bypass op de shunt dus worden niet meegenomen in de berekening (dus geeft je BMV onzin aan)
Nu lees ik weer dat je batterijen die al een leven hebben in solo gebruik, wilt gaan koppelen......?! niet doen! (behalve als ze net nieuw zijn)
Overigens als je gebruik wilt maken van de "start-assist" functie van de Cyrix dan ben je voor dit formaat dieselmotor wel aangewezen op de 230A Cyrix!!
Als ik je
bescheiden lijstje van 230V gebruikers zie ga je nog een hoop teleurstellingen tegemoet.
Een 2000VA MP heeft een een continue vermogen van 1600W
Een magnetron van 1000W heeft een "zendvermogen" van 1000W, het opgenomen vermogen ligt doorgaans op het dubbele!
Een koffie automaat, als je hiermee doelt op Senseo, Nespresso, Dolce Gusto en dergelijke....85% van deze apparaten werkt niet op een 12/2000, zeker niet als de batterij kleiner is als voorgeschreven.
Een boiler wil je niet laten werken op een omvormer....
Stel je neemt een 30 liter boiler welke koud is (10°C) en deze verwarm je naar 70°C (veilig ivm legionella) dan kost dit ongeveer 2,5- 3kWh aan energie.
In je 400Ah 12V batterij zit 5kW totaal, bij een advies ontlading van 50% trek je met één keer de boiler opwarmen je accu dus verder leeg dan geadviseerd.
Het zelfde geldt voor de airco, een camper airco gaat uit van een draaiende dynamo, draait de dynamo niet dan sta je op de camping aan de paalspanning.
Staar je vooral niet blind op MP, het gros van de gebruikte apparatuur wordt niet voor niets weg gedaan.
Wij hebben helaas bijna wekelijks MP klanten in onze werkplaats met apparatuur die toch niet helemaal doet wat de MP aanbieder had gezegd...
In bovenstaand zin mag je "niet helemaal" ook omdraaien!
suc6
Aquanaut