Boot elektra vernieuwen

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor rfcdejong » 16 Apr 2019, 22:04

ErikH schreef:Begint erop te lijken, aannemende dat de "busbar" bij de hh accu een zekeringkastje is, ik kan het niet goed zien. Hoofdschakelaar(s) 230V en 12V lijken me overbodig, maar als jij dat leuk vind.

Die 12V hoofdschakelaar zit er nu al in mijn boot, om die niets te laten doen is nou ook weer zo vreemd :D De 230 zou ik weg kunnen laten als dat toch maar overbodig is. De busbar is idd een MIDI-fuses kastje.

ErikH schreef:Lees Aquanaut z'n opmerking even na, PE 230V klopt nog niet. Verder; min 12VDC en PE moeten op een sterpunt aan scheepshuid, als je tenminste een stalen schip hebt..

Ik heb toch maar gekozen voor een galvanische isolator, is die PE nu wel goed? PE vanuit MP dan wel aan scheepshuid, staat alleen niet in schema zo (had ik eerst wel). Is idd volledig staal schip

ErikH schreef:Zie nog steeds het nut niet in van 2 startaccu's, maar dat is kennelijk jou keuze. Neem aan dat de dynamo's al aan massa liggen, scheelt weer 2 touwtjes

Die zitten er ook eenmaal zo in, heb ik beide nieuw gekocht en extra sterk omdat al een keer een motor de accu had leeggetrokken. dynamo's liggen idd al aan massa, zal ik ook geen touwtje tussen trekken dan :)
rfcdejong
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 13 Apr 2019, 21:10
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor rfcdejong » 16 Apr 2019, 22:08

Yep schreef:Gedrevenheid kunnen we Erik niet ontzeggen waarvoor ik dan weer wel respect heb.


Alle antwoorden zijn welkom, al is het door de vele verschillende meningen nog moeilijker voor mij haha. Maar goed, de eerste tips om een schema te maken en dan pas spullen te kopen zijn de meest belangrijke geweest, anders had ik eigenlijk zomaar wat gedaan en dat was blijkbaar niet goed.
rfcdejong
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 13 Apr 2019, 21:10
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor Yep » 16 Apr 2019, 22:13

Dank.
Toch dan nog even een bijdrage zoals eerder gedaan.

En dat is die Multi 3000 en de 3600 watt trafo.
Met jouw Multi 2000 zit je midje zomer effectief op ca. 1500 watt.
Met die 3000 kan je alles draaien.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor rfcdejong » 16 Apr 2019, 22:17

Yep schreef:Dank.
Toch dan nog even een bijdrage zoals eerder gedaan.

En dat is die Multi 3000 en de 3600 watt trafo.
Met jouw Multi 2000 zit je midje zomer effectief op ca. 1500 watt.
Met die 3000 kan je alles draaien.


Trafo heb ik ertussen uitgehaald, misschien als er ooit eentje op marktplaats staat dat ik die overneem, voorlopig dus maar die galvanische isolator waarvan ik slechte verhalen heb gelezen, maar beter is dan niets. De 2e hands Multi 2000 past wel in mijn budget, een Multi 3000 zal te duur worden en staat ook niet op marktplaats.

Overigens heb ik maar een klein bootje toch.. magnetron, koffieautomaat, misschien later een boiler.. of mobiele camper airco haha (blijft die MP ook gekoeld lol)
rfcdejong
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 13 Apr 2019, 21:10
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor Noordvaarder » 16 Apr 2019, 22:50

rfcdejong schreef:Alle antwoorden zijn welkom.

Mijn indruk is juist,dat je je er toch geen bal van aantrekt,en je eigen plan trekt.
Dus geef me eens een reden,waarom jij hier nog zit te wachen op antwoorden?
Een gebruiksaanwijzing van Victron inzake het aansluiten van Cyrixen,daar trek je je ook niks van aan.
Dus ik zou niet weten,waarom jij nog antwoorden moet hebben, die heb je immers al lang en breed en uitvoerig gehad.
Noordvaarder
 

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor rfcdejong » 16 Apr 2019, 23:31

Noordvaarder schreef:Een gebruiksaanwijzing van Victron inzake het aansluiten van Cyrixen,daar trek je je ook niks van aan.

Alsjeblieft, dat is nu toch goed aangesloten volgens de gebruiksaanwijzing !?

Noordvaarder schreef:Dus ik zou niet weten,waarom jij nog antwoorden moet hebben, die heb je immers al lang en breed en uitvoerig gehad.

Ik pas iedere keer mijn schema aan, dus nieuwe input en feedback is dan welkom
rfcdejong
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 13 Apr 2019, 21:10
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor Noordvaarder » 17 Apr 2019, 00:03

rfcdejong schreef:Alsjeblieft, dat is nu toch goed aangesloten volgens de gebruiksaanwijzing !?



Ja? Hoe zie jij het dan,hoe de beide startaccu's onderling gescheiden worden door poot 30 aan poot 30 te verbinden via die busbar?Waarom de boel niet simpel houden?
Erik geeft het ook al aan,je kunt volstaan met 1 accu voor beide motoren.
Maak van de HH accu je start accu,en als beide startaccu's gelijk en identiek zijn,kun je deze parallel koppelen,en dan tussen de startaccu en de dubbele HHaccu 1 passende Cyrix gebruiken.
En de zekeringen bij de accu's plaatsen.Niet er ergens er tussenin.
Ja dat is minder overzichtelijk,maar als alles goed gaat,hoef je deze nooit te wisselen.
Dus waarom dan niet doen?


Ik zie dat je een VMF 165Ah accu als HH gebruikt ,en 2 Dynac's van 135Ah als startaccu.
Dat is zonde,want voor die motoren ben je ieders apart dat bij lange na niet nodig.
Daarom,gebruik dan de 165Ah voor de start,is meer dan genoeg,maar die VMF en 1 Dynac kun je niet koppelen,dus moet je die 2 Dynac's parallel koppelen.
Lekker veel spanning 270 Ah,kom je voorlopig niets te kort.
Je motor is een Indenor XDP 6/90 (Volvo Penta MD32A)
http://www.motoren.cloudns.cx/pdfs/volv ... AQD32A.pdf
Noordvaarder
 

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor rfcdejong » 17 Apr 2019, 01:07

Noordvaarder schreef:Ja? Hoe zie jij het dan,hoe de beide startaccu's onderling gescheiden worden door poot 30 aan poot 30 te verbinden via die busbar?Waarom de boel niet simpel houden?


Aquanaut zei:
Aquanaut schreef:Kies je voor een oplossing met meerdere scheidingsrelais dan laat je de dynamo ongemoeid, je sluit per motor 1 batterij aan en koppelt de 3 batterijen met 2 stuks scheidingsrelais die je dynamo stroom (70A) kunnen verwerken.
Belangrijk is hierbij dat je de startbatterijen onderling niet koppelt maar de twee relais aanbrengt tussen elk van deze batterijen en de HH batterij.


Hieruit begrijp ik dat je feitelijk poort 30 aan poort 30 moet verbinden, want poort 30 is de + van de HH accu (als je de zekeringen achterwegen laat)

Noordvaarder schreef:Erik geeft het ook al aan,je kunt volstaan met 1 accu voor beide motoren. Maak van de HH accu je start accu,en als beide startaccu's gelijk en identiek zijn,kun je deze parallel koppelen,en dan tussen de startaccu en de dubbele HHaccu 1 passende Cyrix gebruiken.


Dat is wel waardevolle input, daar heb ik wat aan!! De HH accu als startaccu, dat is toch een multi function ding. en een cyrix heeft Start Assist die de HH accu's kan laten helpen mocht het nodig zijn.
Ik kwam, ook door de huidige indeling, zie onder, niet verder dan startaccu's eventueel parallel aan elkaar te zetten als 1 accu bank.

Noordvaarder schreef:En de zekeringen bij de accu's plaatsen.Niet er ergens er tussenin.

Was mijn bedoeling juist bij de accu, die busbar.. 10 cm afstand max

Noordvaarder schreef:Ik zie dat je een VMF 165Ah accu als HH gebruikt ,en 2 Dynac's van 135Ah als startaccu.
Dat is zonde,want voor die motoren ben je ieders apart dat bij lange na niet nodig.
Daarom,gebruik dan de 165Ah voor de start,is meer dan genoeg,maar die VMF en 1 Dynac kun je niet koppelen,dus moet je die 2 Dynac's parallel koppelen.
Lekker veel spanning 270 Ah,kom je voorlopig niets te kort.


Wel iets minder dan aanbevolen door Aquanaut, minimaal 400 Ah
Maar een 3e Dynac erbij voor 160 euro past goed in het budget, aangezien ze toch nieuw zijn passen ze bij elkaar (alleen even kijken waar ik die kwijt kan.. misschien tussen die accu's in op een nieuw plateau)
Niet zo goed als 400 Ah AMG of gel setje natuurlijk en eigenlijk zijn het Heavy Duty start accu's :)

Zie de ligging van de accu's gaf mij niet het idee om ze als HH accu's te gebruiken
Afbeelding


Deze accu's waren de oude.. die ik vorig jaar augustus vervangen had (en druppel ladertje)
Zie overigens die schakelaar rechtsboven, de rommel en wirwar aan kabels (snap je waarom ik dit wil vernieuwen?)

Afbeelding
rfcdejong
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 13 Apr 2019, 21:10
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor aquanaut » 17 Apr 2019, 08:50

rfcdejong schreef:
Afbeelding


Goed, gaan we uit dat dat wat jij "busbar" noemt een zekeringkastje is waar je de hoofdzekeringen in gaat plaatsen.
Bedenk wel dat het stuk kabel tussen de pluspool van de HH batterij en de fusebox on-gezekerd dus onbeveiligd is!
Zaak is dit zo kort mogelijk te houden.
Overigens adviseren wij MIDI fuses tot 100A toe te passen, hierboven is het beter om MEGA fuses toe te passen.
De Cyrix-en zitten nu goed, alleen ontbreken de zekeringen aan de startaccu zijde, alleen als de Cyrix direct naast de startaccu hangt kun je overwegen deze weg te laten.
(dit direct op de startaccu plaatsen is wat wij de "automotive" opzet noemen, hierop is het schema bij de Cyrix ook op gebaseerd)
Bij een toepassing in een boot wordt er doorgaans met langere kabels gewerkt om een Cyrix op een dichtsbijzijnd schot oid te hangen.
Deze kabel zal dus beveiligd moeten worden.
Uiteraard plaats je deze zekering weer zo dicht mogelijk bij de bron (de startaccu)
Je hebt nu ook de shunt ingetekend, deze is alleen verkeerd aangesloten!
ALLE minnen moeten aan de "load&charger" zijde (in jouw schema de pool aan de bovenzijde) aangesloten worden.
In jouw schema zit de min van de 12V verdeling aan de verkeerde kant evenals de min naar het centrale minpunt.
Deze minnen zijn een bypass op de shunt dus worden niet meegenomen in de berekening (dus geeft je BMV onzin aan)

Nu lees ik weer dat je batterijen die al een leven hebben in solo gebruik, wilt gaan koppelen......?! niet doen! (behalve als ze net nieuw zijn)
Overigens als je gebruik wilt maken van de "start-assist" functie van de Cyrix dan ben je voor dit formaat dieselmotor wel aangewezen op de 230A Cyrix!!

Als ik je bescheiden lijstje van 230V gebruikers zie ga je nog een hoop teleurstellingen tegemoet.
Een 2000VA MP heeft een een continue vermogen van 1600W
Een magnetron van 1000W heeft een "zendvermogen" van 1000W, het opgenomen vermogen ligt doorgaans op het dubbele!
Een koffie automaat, als je hiermee doelt op Senseo, Nespresso, Dolce Gusto en dergelijke....85% van deze apparaten werkt niet op een 12/2000, zeker niet als de batterij kleiner is als voorgeschreven.
Een boiler wil je niet laten werken op een omvormer....
Stel je neemt een 30 liter boiler welke koud is (10°C) en deze verwarm je naar 70°C (veilig ivm legionella) dan kost dit ongeveer 2,5- 3kWh aan energie.
In je 400Ah 12V batterij zit 5kW totaal, bij een advies ontlading van 50% trek je met één keer de boiler opwarmen je accu dus verder leeg dan geadviseerd.
Het zelfde geldt voor de airco, een camper airco gaat uit van een draaiende dynamo, draait de dynamo niet dan sta je op de camping aan de paalspanning.

Staar je vooral niet blind op MP, het gros van de gebruikte apparatuur wordt niet voor niets weg gedaan.
Wij hebben helaas bijna wekelijks MP klanten in onze werkplaats met apparatuur die toch niet helemaal doet wat de MP aanbieder had gezegd...
In bovenstaand zin mag je "niet helemaal" ook omdraaien!

suc6
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor Klaver vier » 17 Apr 2019, 09:48

Ik lees hier al een tijdje mee,maar mijn conclusie is geef het uit handen,ben je uiteindelijk goedkoper uit als dat je nu loopt te klungelen,want naar mijn idee begrijp je het niet na herhaaldelijke uitleg.
Ik zou nu wel weer tegen een zeer been schoppen,maar ik denk dat het de beste oplossing is,al waardeer ik dat je het zelf wilt proberen
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten