Boot elektra vernieuwen

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor Noordvaarder » 15 Apr 2019, 13:59

ErikH schreef:Ik snap trouwens geen snars van dat gedoe met 2 startaccu's, 1 startaccu voor beide motoren zou toch voldoende moeten zijn. KISS; 1 startaccu, dynamo1 naar startaccu, dynamo2 naar hh accu.

1 start accu is m.i. wel voldoende,neem dan een iets zwaarde als de ene niet toereikend is.
Maar de andere dyname allewewn voore de HH accu kan niet,zo lees ik hier,want hij gebruikt beide motoren niet tegenlijk.
Dat zou beteken dat de accu leeg loopt,als die motor,lees dynamo niet werkt.
Dus daar moet een andere oplossing voor komen.

rfcdejong schreef:Ik zou zeggen dat de cyrixxen wel goed zitten, maar als dat niet zo is dan wil ik dat heel graag weten.

Waaruit concludeer je dat dan?
Ik vraag me steeds meer af,of je je eigen tekening wel kunt lezen.
En dan ga ik twijfelen,of je een tekening van Victron ook kunt lezen.
Schijnbaar niet dus.
Maar ja,hier nogmaals de tekening zonder link.
Afbeelding
Verder zeg ik er niks over.
Noordvaarder
 

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor Nerissa » 15 Apr 2019, 14:46

Oh die doorkoppeling op de trafo, of in de trafo of zo, zie ik hier niet,
Maar als jij zegt dat die er zit, geloof ik je gelijk.

Leuk ding om te vergeten trouwens

Grt.

Frans 8-)
Nerissa
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 04 Sep 2016, 20:12
ligplaats:
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor aquanaut » 15 Apr 2019, 16:07

rfcdejong schreef:
Afbeelding


Zo.............dan...
Ik sluit mij voorlopig even aan bij ErikH, K-I-S-S (Keep It Stupid Simple)
De grootste storingen komen uit installaties die te ingewikkeld zijn.
Op bovenstaand schema de volgende opmerkingen:
- Te veel knooppunten, zekeringhouders, schakelaars tussen HH batterij en MP.
Hier mag niet meer als 1 zekering van 300A zitten (zo dicht mogelijk bij de batterij), geen verdere knooppunten, en zeker geen hoofdschakelaar!! (hoe groot is de HH batterij?)
- Een Cyrix zit altijd rechtstreeks op de batterij zonder onderbreking (geen hoofdschakelaar/ niet via een busbar oid.).
- Voor de veiligheid komt er een zekering in beide kabels van de Cyrix, deze zekering MOET ook weer zo dicht mogelijk bij de batterij geplaatst worden, waarde passend bij de grootte van de grootst te
verwachten laadstroom en de toegepaste bekabeling.
- De uitgaande nul van de MP mag niet aan het centrale aardpunt bevestigd worden!! (dit wordt geregeld door het ground relais in de MP)
- Die aarde aansluiting onder trafo en MP bestaat niet en moet weg.
- Investeer in een batterij monitor, en plaats die op de HH batterij.
- De 2000VA trafo is waarschijnlijk niet toereikend voor (en beperkt sowieso de werking van) de MP 12/2000 welke veel meer kan doorschakelen (30A)

En over de BMV.
Tig pagina's terug kwam ergens de vraag over het nadeel van de 1/2/beide schakelaar.
In combinatie met een BMV kan de 1/2/beide schakelaar niet gebruikt worden.
De BMV gaat uit van een batterij capaciteit, als deze plots halveert (ov verdubbeld) raakt hij de weg kwijt.
En verder, bij Quattro's en MultiPlussen wil je geen schakelaar in de DC voeding hebben, deze brandt vast namelijk.

Sorry als ik vragen stel waar al antwoord op gegeven is, werd me even teveel om alles door te gaan lezen.

Groet
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor rfcdejong » 15 Apr 2019, 16:39

Noordvaarder schreef:1 start accu is m.i. wel voldoende,neem dan een iets zwaarde als de ene niet toereikend is.

Er zitten twee startaccu's in (nieuw, vorig jaar gekocht) Dynac 12 volt 135 ah Type SHD 63539
Die startaccu's zijn vooral om te starten en volgens mij niet bedoeld als service/huishouden accu.
Ik kan die twee startaccu's wel parallel schakelen en dan een FET gebruiken, twee dynamo's dus ook parallel aan elkaar.

Noordvaarder schreef:Ik vraag me steeds meer af,of je je eigen tekening wel kunt lezen.
En dan ga ik twijfelen,of je een tekening van Victron ook kunt lezen.
Schijnbaar niet dus.
Maar ja,hier nogmaals de tekening zonder link.


Die tekening heb ik twee keer uitgevoerd, twee motoren, twee dynamo's, twee cyrix-ct's
Alleen die zekering van 100A kan weg tussen 87 en de + van de start

Het is overigens wel een keer voorgekomen dat de startaccu (de oude) leeg getrokken was toen een motor niet wilde starten, wel fijn dat toen de andere motor wel gestart kon worden. Al is dat wellicht te regelen dat de HH accu mee kan helpen d.m.v. aansluiting 85 -> start Assist.
Laatst gewijzigd door rfcdejong op 15 Apr 2019, 16:55, in totaal 3 keer gewijzigd.
rfcdejong
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 13 Apr 2019, 21:10
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor rfcdejong » 15 Apr 2019, 16:51

aquanaut schreef:Te veel knooppunten, zekeringhouders, schakelaars tussen HH batterij en MP.
Hier mag niet meer als 1 zekering van 300A zitten (zo dicht mogelijk bij de batterij), geen verdere knooppunten, en zeker geen hoofdschakelaar!! (hoe groot is de HH batterij?)

Ik had eigenlijk maar 1 zekering van 200A ertussen, later een busbar tussen gezet. Wellicht terug naar 1 zekering zoals jij zeg.
De 2-polige hoofdschakelaar zit nu in de boot, maar zou ik misschien moeten gebruiken om alleen 12v tussen HH en 12v paneel te onderbreken?
De HH batterij is nu te klein, namelijk 165Ah.. daar ga ik een nieuw setje voor aanschaffen. 400Ah of meer

aquanaut schreef:- Een Cyrix zit altijd rechtstreeks op de batterij zonder onderbreking (geen hoofdschakelaar/ niet via een busbar oid.).
- Voor de veiligheid komt er een zekering in beide kabels van de Cyrix, deze zekering MOET ook weer zo dicht mogelijk bij de batterij geplaatst worden, waarde passend bij de grootte van de grootst te verwachten laadstroom en de toegepaste bekabeling.

Schakelaar is duidelijk, die moet er dus tussenuit.
Maar van zekering snap ik niet, want die busbar had die zekeringen juist, en dan de busbar dicht bij de HH accu plaatsen

aquanaut schreef:- De uitgaande nul van de MP mag niet aan het centrale aardpunt bevestigd worden!! (dit wordt geregeld door het ground relais in de MP)
- Die aarde aansluiting onder trafo en MP bestaat niet en moet weg.

Oke geen aarde aansluiting en null aansluiting vanuit trafo en MP, ga ik ook uit mijn schema halen.

aquanaut schreef:- Investeer in een batterij monitor, en plaats die op de HH batterij.

Die gaat komen, wellicht zelfs 712 met bluetooth voor een app op de telefoon.

aquanaut schreef:- De 2000VA trafo is waarschijnlijk niet toereikend voor (en beperkt sowieso de werking van) de MP 12/2000 welke veel meer kan doorschakelen (30A)

Heb ik ook al vaker gehoord, al twijfel ik want ik heb hem al (nieuw) besteld voor 375 euro (i.p.v. 550 euro) en anders maar een galvanische isolator, wat is beter. 2000W trafo of galvanische isolator, want 750 a 800 euro zal ervoor zorgen dat ik geen nieuw HH accu pakket kan aanschaffen.

aquanaut schreef:Sorry als ik vragen stel waar al antwoord op gegeven is, werd me even teveel om alles door te gaan lezen.

Liever dubbele antwoorden zodat het wat bij mij doordringt, bedankt! :)
Laatst gewijzigd door rfcdejong op 15 Apr 2019, 17:01, in totaal 1 keer gewijzigd.
rfcdejong
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 13 Apr 2019, 21:10
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor rfcdejong » 15 Apr 2019, 17:00

Ivoisrood schreef:Mocht je interesse hebben, heb nog een 2e hands, Victron ArgoFET 100-2 in de kast liggen, heb hier 1 seizoen meegevaren tot ik erachterkwam dat ik er een boegschroef in wilde hebben en de ArgoFET dus vervangen heb voor de 100-3.


Bedankt, maar 2 dynamo's zal 140A leveren en zal ik dus een 200-2 nodig hebben (of 200-3) als ik de startaccu's niet parallel ga aansluiten.
rfcdejong
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 13 Apr 2019, 21:10
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor rfcdejong » 15 Apr 2019, 17:07

Hier zit trouwens een busbar MEGA fuse er voor de massa !?
Gepikt van Zeilersforum, sorry :)

Als voorbeeldje
Afbeelding
rfcdejong
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 13 Apr 2019, 21:10
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor ErikH » 15 Apr 2019, 17:13

aquanaut schreef:- Die aarde aansluiting onder trafo en MP bestaat niet en moet weg.


Auquanaut, PE vanaf Multiplus niet aan de scheepshuid?

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor rfcdejong » 15 Apr 2019, 20:47

2 dynamo's

Wat vinden jullie van deze
https://www.bol.com/nl/p/vetus-bs1503c- ... 0088535596

Ik vind hem eigenlijk iets te duur, maar ondersteund wel twee ingangen.

Alternatief is gewoon beide startaccu's parallel schakelen en:
sowieso 1 dynamo op een FET naar start en hh accu
en daarbij:
1) 2e dynamo op dezelfde FET ingang naar start en hh accu, is dat mogelijk? krijg je dan gewoon 2x 70A stroom?
2) 2e dynamo op een andere FET naar start en hh accu
3) 2e dynamo alleen naar hh accu (niet wenselijk want kans is dat in dat geval start accu niet word bijgeladen immers niet altijd beide motoren aan)
4) die vetrus hierboven
5) iets anders..

Wel is er met twee dynamo's dan 140A laden, is dat niet wat veel, alhoewel de stroom wordt verdeeld in de laadstroomverdeler...

Een ander alternatief is om 1 van de 2 startaccu's parallel te koppelen aan de huishoudaccu, waardoor er 135+165 = 300Ah service accu ontstaat (semi traktie nieuwe startaccu parallel aan oude accu)
rfcdejong
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 13 Apr 2019, 21:10
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor Noordvaarder » 15 Apr 2019, 21:36

rfcdejong schreef:5) iets anders..
Wel is er met twee dynamo's dan 140A laden, is dat niet wat veel, alhoewel de stroom wordt verdeeld in de laadstroomverdeler...

Weet je wat jij moet doen?
Eerst even een schema gaan maken op de aanwijzingen van Aquanaut.
Dan naar hem toe gaan voor een Argofet 200-3 https://www.bluepowershop.nl/accu/accuscheiders/victron-argo-fet-200-3-3-accu-s-200a.html
Hem gelijk even vragen of je op welke manier 2 dynamo's kunt schakelen en/of dat wel kan.
Kan dat,dan kun je met die 200-3 mooi uit de voeten.
Daar sluit je dan die 3 accu's op aan plus de voeding van de dynamo(s).
Maar Aquanaut kan je dat beter uitlegen dan ik.
Noordvaarder
 

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten