opgelost - beluchtingslang

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

opgelost - beluchtingslang

Berichtdoor Wilfried » 06 Dec 2013, 00:37

Bericht door Wilfried » zo 18 nov 2012, 22:57
Is het nodig om brandstofslang te gebruiken voor de beluchting van de dieseltank ?

Met dank,
Wilfried
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:48
ligplaats:
info:

Re: opgelost - beluchtingslang

Berichtdoor vuuren1 » 06 Dec 2013, 00:39

Bericht door vuuren1 » ma 19 nov 2012, 01:45

Ja. met CE keur, dat lost niet op en wordt ook niet keihard.
En de verzekering vindt het prettig als je geen tuinslang gebruikt..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: opgelost - beluchtingslang

Berichtdoor Jan Huibers » 06 Dec 2013, 00:41

Bericht door Jan Huibers » ma 19 nov 2012, 12:44

En probeer een zo'n groot mogelijke slang te gebruiken, als et kan net zo dik als je vulslang. Bij bij is de ontluchtingslag de helft zo dun en ookal tank ik zo langzaam en voorzichtig mogenlijk... Er sproeit altijd wat diesel uit de ontluchting terwijl die toch een halve meter boven de vulopening zit :(
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: opgelost - beluchtingslang

Berichtdoor vuuren1 » 06 Dec 2013, 00:41

Bericht door vuuren1 » di 20 nov 2012, 01:10

Jan Huibers schreef:
En probeer een zo'n groot mogelijke slang te gebruiken, als et kan net zo dik als je vulslang. Bij bij is de ontluchtingslag de helft zo dun en ookal tank ik zo langzaam en voorzichtig mogenlijk... Er sproeit altijd wat diesel uit de ontluchting terwijl die toch een halve meter boven de vulopening zit :(




Jan, ik draai het even om: Een ont-beluchting kan veel kleiner zijn omdat lucht bijna 800 x dunner is dan brandstof.
Met een goed aangelegd systeem heeft niemand een ontluchtingslang nodig van 32 mm!
Ofwel: Bij jouw schip zit het niet goed.
Je advies is dan ook niet juist (eerst de oorzaak opzoeken is het devies).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: opgelost - beluchtingslang

Berichtdoor Wilfried » 06 Dec 2013, 00:43

Bericht door Wilfried » wo 21 nov 2012, 22:03

Bedankt iedereen
Wilfried
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:48
ligplaats:
info:

Re: opgelost - beluchtingslang

Berichtdoor eagle » 06 Dec 2013, 00:44

Bericht door eagle » do 22 nov 2012, 00:26

Aanvulling op Dieseltankontluchting / melding van ervaringen.

Bij het renoveren van jachten uit Scandinavie (Det Norske Veritas..) zien we steeds hetzelfde (bouwjaren vanaf ca 1970..)

Tanks van aluminium, later ook PE, ontluchting diam. 1/2 inch-12mm. Slang PVC met wapening (zg compressorslang). Huidnippel met gaasje, zo
hoog mogelijk; net onder de schuurlijst.
Slang op afschot ter voorkoming van "water"slotjes. Eerst naar zo hoog mogelijk, dan
neerwaards naar de nippel.(lijkt op beluchterleiding, maar dan zonder de beluchtingsklep..)

De slangen zijn vaak in goede conditie; wel aan de harde kant, maar dat zijn dan de drinkwaterslangen in zo,n geval ook (weekmakers weg..)

Opm: Zorg voor fijne zeefjes in de nippel; Die dienen om insekten buiten te houden! We zien vaak verstopping door een
soort cement-achtig spul, waarschijnlijk van wespen?.. (komt ook in andere huiddoorvoeren voor: oa kachel-uitlaat, lenspomp etc.)

Gr Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: opgelost - beluchtingslang

Berichtdoor vuuren1 » 06 Dec 2013, 00:46

Bericht door vuuren1 » do 22 nov 2012, 00:47

@Eagle,

Daar noem je wat dingetjes waar vele mensen volledig in de war van raken omdat ze de oorzaak van een probleem niet in die hoek zoeken.
Wat dacht je van spinnen en wat die achterlaten? Van die mooie witte nestjes die allerlei openingen vullen (en afsluiten).

Compressorslang werd vroeger vaak gebruikt (dan ben je al blij dat het geen tuinslang is..).
In dat verband is het goed dat er sinds 1998 eisen aan brandstofslangen worden gesteld (niet dat die eisen altijd worden nageleefd ;) ).

Standaard beluchters hebben m.i. al lang van die zeefjes (in de basis zou het als vlamdover moeten dienen..).

Helaas zijn er voor bepaalde merken hetelucht kachels geen kapjes.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten