Afsluiters met actuator

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Afsluiters met actuator

Berichtdoor Marie Christina » 07 Apr 2019, 21:06

Hooveld960 schreef:Wat is jullie mening over dergelijke "goedkope" kranen i.p.v. de dure Vetus?

Alle waar is naar zijn geld, Jan.
Vetus is echt niet alleen duurder omdat de naam Vetus betaald moet worden.

Ik zal niet beweren dat alles wat uit China komt slecht is (al moet ik het goede nog tegenkomen) maar de producten die ik uit China liet komen waren allen Kwalitatief Uitermate Teleurstellend.
Of het nou voor mijn modelbootjes (servo's) of een HD reiniger (Parkside. 1 jaar meegegaan, toen de lagers als grijze pap via een scheur in het huis naar buiten geblazen) was of een elektrische schroevendraaier (Ferm, Aldi, gebroken nylon lagers bij boutje vastzetten) was, uiteindelijk draaide het eropuit dat ik bij de plaatselijke ijzerwaren- of modelbouwhandel weer gewoon een goed merk ging halen.

Het kon een poosje duren, maar uiteindelijk werd de veel goedkopere prijs altijd verklaard.
Zelfs de Philips tondeuse gaf het na 6 maanden op: accu naar de mallemoer.
Uiteraard was die uitgesloten van garantie, ondanks het gerenommeerde merk dat het apparaat in PRC (People's Republic of China, zoals China op het typeplaatje bleek te heten) liet bouwen.

Met zoiets als een afsluiter zou ik geen risico's nemen.

Ik weet dat velen hier mijn mening niet delen wat betreft Chinese spullen, maar dit zijn mijn ervaringen.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Afsluiters met actuator

Berichtdoor Roelof » 07 Apr 2019, 22:31

@ Renë:
Idd bedoelde ik "Mono kabel", de juiste benaming was ik even kwijt :? .

Ongeacht het land van fabricage is dit de meest eenvoudige manier van bediening voor afsluiters welke slecht toegankelijk zijn. Elektrisch bediende afsluiters geven meer werk omdat ze ook weer bekabeld worden. Om dat goed en netjes te doen geeft ook weer extra werk en vraagt enige kunde.

Idd stellen producten van Chinese makelij met regelmaat teleur. Het kan echter ook wel eens meevallen. (MC zei al dat niet iedereen het met zijn stelling eens zou zijn :mrgreen: ).
Ik verwacht dat het met China dezelfde kant op gaat als met producten uit Japan en Z-Korea in de jaren 70 / 80. Destijds imitatie, in de folder leek het alsof het goed was maar na (goedkope) aankoop en gebruik voelde je je bekocht door de flut kwaliteit. Tegenwoordig staan deze landen synoniem voor kwaliteit!

Persoonlijk zou ik gereedschappen ed niet snel bij een supermarkt kopen (omdat het goedkoop is). Het zijn geen winkels welke terzake kundig zijn. Dit soort dingen zijn klanten lokkertjes en zien er leuk uit als je er langs loop terwijl je de wekelijkse boodschappen aan het doen bent.

Staat tegenover dat veel producten uit China wel goed zijn echter daar is de prijs dan ook op aangepast.


Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Afsluiters met actuator

Berichtdoor Noordvaarder » 07 Apr 2019, 23:08

Hooveld960 schreef:Bovenstaande oplossing lijkt mij in de praktijk niet werkbaar. Aan de kabel trekken om de hendel omhoog te halen zal nog wel lukken misschien, maar andersom?

Nee waarom is dat niet haalbaar dan?
Kun je dat onderbouwen?
Iemand die daar zo stellig in is ,en dat beweerd,zal daar ervaring mee moeten hebben,en dat kunnen onderbouwen dacht ik.
Ik zou dus graag van je willen weten,waarom andersom niet haalbaar is.
Misschien kan ik daar nog iets van opsteken.

Dan maar gelijk de tegenvraag.
Hoe dacht je dat je Morse bediening dan werkt?
Aan 1 kant trekken,en dan de luik open van de motorkist,en dan daar weer terug drukken?
En de stuurkabel van een buitenboordmotor dan?
Of je stopknop van de Indenor motor?
Allemaal op dezelfde manier Hooveld960,met een trek annex duw kabel.
En als je dat niet vertrouwd,dan maak je toch aan de andere kant van de pal op de kraan,een trekveer?
Dan werkt het ook,alleen moet je dan bij de trekhaak wel een haakje maken,waar je deze aan vast kunt maken,zodat het niet direct terug gaat.
Maar jij mag van mij gerust zo'n el bediende geval kopen hoor,als je je daar beter bij voelt?
Marie Christina schreef:Met zoiets als een afsluiter zou ik geen risico's nemen.
Ik weet dat velen hier mijn mening niet delen wat betreft Chinese spullen, maar dit zijn mijn ervaringen.

Nee dergelijke spullen laat ik daar wel liggen.
Te risicovol bij problemen.
En dan nog iets anders.
Blijft het bij die prijs?
Want dat spul komt linea recta uit Sjina vandaan naar Shipshol.
Dan komt het bij de douane langs,en voordat jij het hebt,krijg je eerst een rekening voor accijns en btw.
Alles wat ik daar bestel,is onder de 22 euro inclusief transport per order.
Dat is namelijk de grens waarop je import accijnzen betaald.
Noordvaarder
 

Re: Afsluiters met actuator

Berichtdoor Hooveld960 » 08 Apr 2019, 08:11

Pure onkunde Noordvaarder. Ik dacht dat zo'n kabel net zoals een rem-, gas- of koppelingskabel was. Dus een wat slappere kabel in een wat stevigere buitenmantel. Ik begrijp nu dat het een stevige stang is die zowel kan trekken als duwen. Dat wist ik niet. Dus mijn uitspraak was gebaseerd op mijn onkunde.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Afsluiters met actuator

Berichtdoor bas » 08 Apr 2019, 08:30

Wat is jullie mening over dergelijke "goedkope" kranen i.p.v. de dure Vetus?


Alle waar naar zijn geld, je kunt geen topkwaliteit verwachten voor een fractie van de prijs. Daarintegen hoeft een Vetus ook niet per se beter te zijn "omdat" het een stuk duurder is.
En als je op de genoemde sites kijkt en je pakt afsluiters van vergelijkbare maat en materiaal dan wordt het prijsverschil al een stuk minder. Neemt niet weg dat het verschil nog steeds behoorlijk is en dat het een fors bedrag is voor een afsluiter maar als je het geld er voor (over) hebt is het een prachtige oplossing voor een praktisch probleem.

De variant met de morsekabel kan ook maar dan ben je toch wat gelimiteerder m.b.t. de te overbruggen afstand en bochtenwerk e.d. en ook zeker niet bedrijfszekerder t.o.v. elektrisch maar wel een stuk goedkoper te realiseren. ( uitgaande van enigszins gerenomeerde afsluiters dan)
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Afsluiters met actuator

Berichtdoor Marie Christina » 08 Apr 2019, 10:36

Hooveld960 schreef:Pure onkunde Noordvaarder. Ik dacht dat zo'n kabel net zoals een rem-, gas- of koppelingskabel was. Dus een wat slappere kabel in een wat stevigere buitenmantel. Ik begrijp nu dat het een stevige stang is die zowel kan trekken als duwen. Dat wist ik niet. Dus mijn uitspraak was gebaseerd op mijn onkunde.

Niet zo bescheiden, Jan.
Je weet meer dan je zelf denkt en aan jezelf toe wil geven.

Heb ik zelf gezien en gehoord.
Live. ;)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Afsluiters met actuator

Berichtdoor Noordvaarder » 08 Apr 2019, 11:53

Hooveld960 schreef:Ik begrijp nu dat het een stevige stang is die zowel kan trekken als duwen. Dat wist ik niet. Dus mijn uitspraak was gebaseerd op mijn onkunde.

Een stang is het niet.
Het is een duw en trek kabel die steviger.
Het had namelijk gekund,dat jij geen stop kabel hebt voor de motor,maar dat er een Solenoid op zat.
Dan zit er een knop op het dashboard,waarmee je deze activeerd.Die is namelijk spanning nodig om hetzelfde te doen als wat een stopkabel doet.
Bij mij zit er op de zijkant van de stuurkast een trekknop,waarmee ik de motor stopzet.
Als ik deze niet terug duw,kan ik starten wat ik wil,maar de motor slaat niet aan,want de brandstof toevoer staat dan dicht.
Dat is ook een duw en trek kabel.Deze zit altijd in een buitenmantel ,net zoals een remkabel van een fiets.

In feite werkt je versnelling van de fiets net zo,want deze gaat ook niet terug naar de basis als je de draaiknop loslaat.
Dat doet een remhandgreep wel,daar zit een steviger veer aan.

Off Topic:
Tip over een fiets.
Trapt deze slecht of schiet deze regelmatig uit de versnelling?
Zet de schakeldraaiknop in versnelling 4 ( indien je een Shimano Nexus 4 of 7 of 8 systeem hebt).
Trappers even ronddraaien,zodat deze ook echt in de 4de versnelling staat.
Fiets op de kop een matje(tegen beschadiging) zetten.
Dan zie je aan de NIET kettingzijde bij de achternaaf ,2 gele(Sparta) of i.i.g. gelijk gekleurde streepjes zitten.
Deze moeten tegenover elkaar zitten.
Zitten die dat niet,dan met de versteller die aan de kabel uiteinde,waarmee de buitenmantel vastzit,verstellen.
1 steeksleutel voor de bus,en 1 voor het contramoertje gebruiken.
Et voila, fiets fietst weer als vanouds.
Noordvaarder
 

Re: Afsluiters met actuator

Berichtdoor aadbloem » 08 Apr 2019, 16:13

MarcelP schreef:Mijn boot gaat 15 april het water uit voor het nodige werk aan de romp en ook de afsluiters hebben mijn aandacht. Nu overweeg ik om alle afsluiters te vervangen door afsluiters die ik met één druk op een knop kan afsluiten.

Kennelijk zijn er minimaal 2 types in de markt €79 en €595 maar bij welke van de twee is er ook een ingebouwde sensor die aangeeft dat de klep helaas niet volledig gesloten is omdat er een ienie mienie takje of splintertje of waterleliesteeltje in zit waardoor het servomotortje of het relais denkt dat de klep dicht is terwijl het toch niet dicht is?? Na het sluiten van de elektrische kleppen toch even de machinekamer in om te zien of het vaantje van de schuif netjes helemaal op groen staat.... :lol: :lol:
aadbloem
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Afsluiters met actuator

Berichtdoor pascall » 08 Apr 2019, 19:32

Hooveld960 schreef:Pure onkunde Noordvaarder. Ik dacht dat zo'n kabel net zoals een rem-, gas- of koppelingskabel was. Dus een wat slappere kabel in een wat stevigere buitenmantel. Ik begrijp nu dat het een stevige stang is die zowel kan trekken als duwen. Dat wist ik niet. Dus mijn uitspraak was gebaseerd op mijn onkunde.


Nou Jan jou gedachten is helemaal niet zo verkeerd, de hoek die je immers moet overbruggen bij een standaard kogelkraan is 90 graden.
Dat laatste stukje zal meer kracht kosten, als ik mijn kogelafsluiters neem moet ik aardig wat kracht zetten om deze te bedienen.
Trekkend zal dat veel minder moeite kosten dan duwend wat de krachten op de kabel betreft, ik zou er niet van versteld staan de de monokabel deze druk niet aankan en dat hij gewoon uit model gaat.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Afsluiters met actuator

Berichtdoor varg » 08 Apr 2019, 23:09

Hmmm...veel discussie, maar nog weinig feiten. Ik zal er eens aan gaan knutselen. De kranen van mijn toilet zitten op een lastige plek, maar ik kan ze wel goed zien. Ze lopen (ook na een aantal jaren) nog steeds prettig soepel. Ik dacht zelf aan een stopkabel van Histoparts, die lijken me nogal stevig uitgevoerd. Ik zou hem zo willen monteren dat ik hem trekkend de kogelkraan laat sluiten. Kan ik ooit de kraan niet openen met de bowdenkabel dan zal ik toch even moeten bukken. Kan ik gelijk zien wat er aan de hand is. De schuifafsluiter met snelbediening heb ik erbij gezet omdat me dat een licht lopend alternatief leek voor de schuifafsluiter met spindel waarbij het glannetje altijd vast ging zitten (voordat de kogelkranen in zwang kwamen).
Ik heb ook nog twee kogelkranen in de motorkamer waarmee ik de diesel toevoer en retour dicht kan zetten. Die moeten van buitenaf bediend kunnen worden....lijkt me ook een leuk project voor een stopkabel. Werkt het niet goed dat zal ik moeten uitwijken naar de teleflex kabels waarmee ik ook mijn mechanische keerkoppeling bedien. Dat moet zeker lukken maar daar zit niet zo'n leuk handvat aan.

Over China niets dan goeds...de spullen worden steeds beter, maar natuurlijk "alle waar naar zijn geld". Het chinese dieselkacheltje wat is laatst heb aangeschaft draait prima en is een goede kopie van de eberspacher. Bij demontage (ik ben nogal nieuwsgierig) viel mij de kwaliteit niets tegen! Ik denk overigens dat velen niet in de gaten hebben dat van de meeste zaken die hier door dure firma's worden verkocht een groot deel van de onderdelen uit de volksrepubliek komt. Zo is er een fors verschil tussen een gazelle herenfiets uit de jaren 60 en dezelfde fiets heden ten dage. De boutjes en moertjes worden echt niet meer in Dieren gemaakt! Mijn Iphone is ook echt volledig in de PRC gemaakt evenals mijn prijzige NAD stereo-set.
vriendelijk groetend, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten