vragen omtrent anodes

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: vragen omtrent anodes

Berichtdoor aadbloem » 02 Apr 2019, 09:37

Voor wat het waard is: Ik kreeg ooit het advies om de anodes die op aangelaste bouten zitten, na het verwijderen voor een antifouling beurt, weer aan te brengen en de bouten vooraf goed in te smeren met kopervet. Dat geeft zowel bescherming als geleiding op de bouten. Daarmee voorkom je dat het vet isolerend gaat werken. Ik heb dat maar aangenomen als zijnde juist....
Nu maakt de halve jachthaven gebruik van mijn busje kopervet hier :lol: Je kent dat wel: Wat smeer jij er nou op???
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: vragen omtrent anodes

Berichtdoor Marie Christina » 02 Apr 2019, 10:47

Klinkt best plausibel.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: vragen omtrent anodes

Berichtdoor Barry Kruisdijk » 02 Apr 2019, 12:38

Duidelijk verhaal Roelof.
Bedankt voor jou antwoord.

Mvg Barry
Mvg Barry
Barry Kruisdijk
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 11:49
ligplaats: Wsv Broekerhaven
info: Middelsee kruiser waaiersteven model. 10.30m x 3.20m. bouwjaar 1973.
Mercedes om 616 42 pk

Re: vragen omtrent anodes

Berichtdoor Daxiepaks » 08 Apr 2019, 10:49

aadbloem schreef:Voor wat het waard is: Ik kreeg ooit het advies om de anodes die op aangelaste bouten zitten, na het verwijderen voor een antifouling beurt, weer aan te brengen en de bouten vooraf goed in te smeren met kopervet. Dat geeft zowel bescherming als geleiding op de bouten. Daarmee voorkom je dat het vet isolerend gaat werken. Ik heb dat maar aangenomen als zijnde juist....
Nu maakt de halve jachthaven gebruik van mijn busje kopervet hier :lol: Je kent dat wel: Wat smeer jij er nou op???



Ik heb ook kopervet staan, maar lees op de pot dat het zeer giftig is voor in het water levende organismen, en dit gedurende lange tijd....
Zijn er milieuvriendelijkere alternatieven om mijn anode-bouten in te smeren ?
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: vragen omtrent anodes

Berichtdoor Marie Christina » 08 Apr 2019, 11:03

Koper is niet goed voor het marine milieu, inderdaad.
Maar hoeveel vet smeer je er nu helemaal op?
En dan zit het meeste nog tussen de moer en de schroefdraad en tussen de bevestigingsstrip en de moer.
De hoeveelheid die in het milieu terechtkomt is mijns inziens te verwaarlozen.
Ik denk dat je afwasteiltje leeggooien slechter is.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: vragen omtrent anodes

Berichtdoor Noordvaarder » 08 Apr 2019, 11:16

Daxiepaks schreef:Ik heb ook kopervet staan, maar lees op de pot dat het zeer giftig is voor in het water levende organismen, en dit gedurende lange tijd....

Een potje Kent kopervet zeker.

Ik heb dat anders gedaan.
Heb de bouten tot zover afgezaagd,zodat er nog net een moer op past met een carrosseriering erachter.
Toen een paar "dopmoeren" gekocht ,zien er zo uit: https://www.mijnijzerwaren.nl/2218-Dopmoeren .
Daar een beetje marine vet voor de schroefas in gedaan,en die erop gedraaid met een veerring erachter.
Molykote CU-7439 kan ook.Is ook kopervet,maar is water resistant en lost niet op.
Voordeel,je hebt geen scherpe uiteinden van de bout,en je je krijgt ze altijd fatsoenlijk los.
Noordvaarder
 

Re: vragen omtrent anodes

Berichtdoor bas » 08 Apr 2019, 11:27

Afgezien van het milieuaspect, maar waarom zou je koper willen introduceren naast je anode? Zodat je sneller van je anodes af bent?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: vragen omtrent anodes

Berichtdoor Noordvaarder » 08 Apr 2019, 12:02

bas schreef:Afgezien van het milieuaspect, maar waarom zou je koper willen introduceren naast je anode? Zodat je sneller van je anodes af bent?

Als ik jou these zo lees,beweer je dus in feite dat een likje kopervet ertoe bijdraagt dat je anode sneller oplost.
Onderbouw dat eens? :idea:
Dat is voor velen,waartoe ik ook behoor( want ik wist dat ook niet) dan denk ik raadzaam om dat dan achterwege te laten. :o
Geld dus ook voor de beweerder die met dat idee daarmee kwam.
Waar een "likje" kopervet al niet toe in staat is dus.
Ben zeer benieuwd met welke plausibele verklaring je komt. :?: :?:
Noordvaarder
 

Re: vragen omtrent anodes

Berichtdoor Daxiepaks » 08 Apr 2019, 12:21

Noordvaarder schreef:[
Een potje Kent kopervet zeker.

Ik heb dat anders gedaan.
Heb de bouten tot zover afgezaagd,zodat er nog net een moer op past met een carrosseriering erachter.
Toen een paar "dopmoeren" gekocht ,zien er zo uit: https://www.mijnijzerwaren.nl/2218-Dopmoeren .
Daar een beetje marine vet voor de schroefas in gedaan,en die erop gedraaid met een veerring erachter.
Molykote CU-7439 kan ook.Is ook kopervet,maar is water resistant en lost niet op.
Voordeel,je hebt geen scherpe uiteinden van de bout,en je je krijgt ze altijd fatsoenlijk los.


Hoi, wat is een carrosseriering en een veerring ? ;-))))
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: vragen omtrent anodes

Berichtdoor Noordvaarder » 08 Apr 2019, 12:33

Daxiepaks schreef:Hoi, wat is een carrosseriering en een veerring ? ;-))))

Carrosseriering:
https://www.houtmarkt.nl/uploads/cache/ ... ndex-3.jpg

Veerring:
https://static.gamma.nl/dam/50691/123

Een carrosseriering daarmee vul je in feite de ruimte op tussen eind bout + moer en het vast te zetten object.
Deze worden vaak bij plaatwerk van de carrosserie gebruikt,want anders zie je een deukje die de moer daarin zet,waar het plaatwerk mee vastzit,denk aan een spatbord etc van een auto.
Vaak zie je al moeren waar een plaatje aan vast zit gemaakt.
Een veerring is ervoor om het terug draaien van de moer tegen te gaan.
En dan heb je nog de zelfborgende moer:
http://www.tourmaster.nl/files/3719/pro ... berrol.jpg
Noordvaarder
 

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten