Vraagje over de Victron Digital Multicontrol

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Vraagje over de Victron Digital Multicontrol

Berichtdoor jkb » 01 Apr 2019, 12:56

Ook ik heb die mogelijkheid om het aantal afgenomen Ampère te beperken. Mijn Victron Multiplus is een 1600/40 en geeft maximaal 12 ampère omvormerstroom. Vraag: als de draaiknop op 16A staat en de wal kan ook 16A leveren; geeft de Multiplus dan ook 16A door? Ik denk het wel als ik schema B uit de handleiding bekijk. Als er walstroom is, wordt deze doorgeschakeld. Of zou de Victron bij overschrijden van de 12A afschakelen? Het is maar een theoretische vraag; mijn waterkoker, oventje en stofzuiger verbruiken max 750 watt en staan nooit tegelijk aan.
jkb
 
Berichten: 311
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Vraagje over de Victron Digital Multicontrol

Berichtdoor aquanaut » 04 Apr 2019, 09:45

Beste jkb,
Wat bedoel je met "mijn ..Multiplus.. geeft maximaal 12A omvormer stroom?
Je geeft aan een 1600VA omvormer te hebben, deze kan maximaal 5,5A omvormer stroom leveren (1600*0,8/230).
Als je de DMC op 16A zet en je gaat een gebruiker aansluiten die tot 3680W gebruikt dan zal deze stroom volledig uit de walaansluiting worden opgenomen.
Overschrijding van de genoemde 3680W zal resulteren in PowerAssist, de Multiplus gaat nu bijleveren tot een maximaal vermogen van 4950W ( (16+5,5)*230)
Bij nog grotere vermogensafname gaat de multi een overload waarschuwing geven en uiteindelijk uitschakelen op overload, temperatuur of low batterij (wat het eerst aan de orde is)

Let op, bij bovenstaande ben ik wel uit gegaan dat de vaste powercontrol grens (via software in te stellen) op 16A staat.
Indien deze grens anders staat moet uiteraard met deze waarde gerekend worden.
In dat geval is het ook niet mogelijk om de DMC naar 16 te draaien maar houdt hij op bij de ingestelde waarde.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Vraagje over de Victron Digital Multicontrol

Berichtdoor aadbloem » 04 Apr 2019, 11:35

R.C.Grootveld schreef:Bij mij zit er ook nog een aparte aansluiting (een soort by-pass) voor de boiler op, die los staat van het lader/omvormer deel maar wel wordt mee genomen in de meting.

Ik heb ook de Victron variant en dan niet de digitale maar gewoon een draaiknop met pijltje en cijfertjes, dus geen display. Werking en doel lijkt mij hetzelfde. De maximale walstroom instellen.
Ik zet het altijd net even beneden de aangegeven walstroom waarde.

De functie voor de boiler zoals je omschrijft is zeer interessant, kan dat met Victron ook? In de boot is een Multi Plus 12/3000 (jaartal 2007) aanwezig en de boiler zit gewoon op het interne 230v net maar met handmatige uit/aan schakelaar die ik bewust moet bedienen en alleen "aan" doe als er walstroom aangesloten is.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Vraagje over de Victron Digital Multicontrol

Berichtdoor aquanaut » 04 Apr 2019, 12:34

De voorloper van de Digital Multi Control (DMC) is de Phoenix Multi Control (PMC)

Het nadeel van dit paneel is dat je niet kan zien waarop de vaste (maximale) waarde staat, omdat de draaiknop volledig open te draaien is, ongeacht welke maximale waarde er softwarematig is vastgelegd.
De DMC is ongeveer 10 jaar geleden gekomen met het display wat dit precies laat zien, je kunt hem namelijk niet verder "opdraaien" als de vastgelegde waarde.

Een 2007'er 12/3000/120-16 heeft nog geen AC2 out, deze aansluiting is speciaal voor gebruikers welke niet op de omvormer mogen maar wel mee gemeten worden voor het verbruik en eventueel PowerAssist.
Deze functionaliteit is in 2012 gekomen.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Vraagje over de Victron Digital Multicontrol

Berichtdoor aadbloem » 04 Apr 2019, 12:51

Aquanout, dank voor je toelichting en ik heb even op de rekening gekeken en de Multi is van 2011 (niet van 2007) dus net een jaar te vroeg :o en op de regelaar op het dashbord staat niets van Phoenix, dus ik weet niet of het een Phoenix regelaar is. Het ziet er uit als het plaatje in deze topic met regelknop met een schaaltje ernaast 0-16 en als titel staat er op VE.Bus Multicontrol en onder het knopje het Victron logo en Victron Energy. Echt jammer dat het net een jaar te vroeg is voor de extra 230v uitgang.....
Ik blijf de boiler dus maar met de hand schakelen en uiteraard hou ik er al steeds rekening mee dat zodra de wasmachine aan gaat de boiler dan even uit moet.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Vraagje over de Victron Digital Multicontrol

Berichtdoor Yep » 04 Apr 2019, 12:56

Ideetje:
Misschien kan er een lichter verwarmingselement in de boiler geplaatst worden waardoor deze wel kan werken i.s.m. de wasmachine.
Aanvulling: Of een relais, aangestuurd door de walstroom, welke stroomafname voor de boiler vrijgeeft vanaf de Multi.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Vraagje over de Victron Digital Multicontrol

Berichtdoor aadbloem » 04 Apr 2019, 13:27

Yep schreef:Ideetje:
Misschien kan er een lichter verwarmingselement in de boiler geplaatst worden waardoor deze wel kan werken i.s.m. de wasmachine.
Aanvulling: Of een relais, aangestuurd door de walstroom, welke stroomafname voor de boiler vrijgeeft vanaf de Multi.

Een relais is wellicht een oplossing voor de handmatige schakelaar en misschien ga ik er verder te "zuinig" mee om want de boiler is slechts 500w en de was-droogcombinatie max 2000w dus zou samen moeten kunnen eigenlijk.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Vraagje over de Victron Digital Multicontrol

Berichtdoor aquanaut » 04 Apr 2019, 14:10

aadbloem schreef:.. misschien ga ik er verder te "zuinig" mee om want de boiler is slechts 500w en de was-droogcombinatie max 2000w dus zou samen moeten kunnen eigenlijk.

Eigenlijk net niet....
Het maximale continue vermogen van de 3000VA Multiplus is 2400W ....

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Vraagje over de Victron Digital Multicontrol

Berichtdoor aadbloem » 04 Apr 2019, 14:12

aquanaut schreef:Eigenlijk net niet....
Het maximale continue vermogen van de 3000VA Multiplus is 2400W ....
Aquanaut

Dank, ik neem dat ter harte, de boiler gaat uit als de wasmachine aan gaat, dat blijf ik dus doen.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Vraagje over de Victron Digital Multicontrol

Berichtdoor jkb » 04 Apr 2019, 19:59

aquanaut schreef:Beste jkb,
Wat bedoel je met "mijn ..Multiplus.. geeft maximaal 12A omvormer stroom?
Je geeft aan een 1600VA omvormer te hebben, deze kan maximaal 5,5A omvormer stroom leveren (1600*0,8/230).
Als je de DMC op 16A zet en je gaat een gebruiker aansluiten die tot 3680W gebruikt dan zal deze stroom volledig uit de walaansluiting worden opgenomen.
Overschrijding van de genoemde 3680W zal resulteren in PowerAssist, de Multiplus gaat nu bijleveren tot een maximaal vermogen van 4950W ( (16+5,5)*230)
Bij nog grotere vermogensafname gaat de multi een overload waarschuwing geven en uiteindelijk uitschakelen op overload, temperatuur of low batterij (wat het eerst aan de orde is)

Let op, bij bovenstaande ben ik wel uit gegaan dat de vaste powercontrol grens (via software in te stellen) op 16A staat.
Indien deze grens anders staat moet uiteraard met deze waarde gerekend worden.
In dat geval is het ook niet mogelijk om de DMC naar 16 te draaien maar houdt hij op bij de ingestelde waarde.

Aquanaut


Beste Aquanaut. Ook ik heb die mogelijkheid om het aantal afgenomen Ampère te beperken. Mijn Victron Multiplus is een 1600/40 en geeft maximaal 12 ampère omvormerstroom. Vraag: als de draaiknop op 16A staat en de wal kan ook 16A leveren; geeft de Multiplus dan ook 16A door? Ik denk het wel als ik schema B uit de handleiding bekijk. Als er walstroom is, wordt deze doorgeschakeld. Of zou de Victron bij overschrijden van de 12A afschakelen? Het is maar een theoretische vraag; mijn waterkoker, oventje en stofzuiger verbruiken max 750 watt en staan nooit tegelijk aan.
Mijn fout: ik bedoelde 1200 Watt
Maar je antwoord is duidelijk. Dank! vr gr jan
jkb
 
Berichten: 311
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten