Bericht door vuuren1 » ma 12 nov 2012, 23:01
VRM marine schreef:
nu is het natuurlijk ook mogelijk (vooral bij een mechanische hurth) dat de platen en de slijtringen versleten zijn , de slag om de platen gekoppeld te krijgen wordt dan te groot , met ruw inschakelen tot gevolg (klappen)(hoe lager het ingaande toerental tydens het schakelen hoe beter!)
een r&d demperplaat met deze hurth koppelingen geven in de praktijk een heel goed resultaat!(uit ervaring , gebruik hem op een Hurth hbw 250 1 op 2 op een 100 pk+ peugeot xud9 motor zelf al meer als 10 jaar , met nooit problemen (en geloof me , het krijgt goed op zijn lazerij in het kleine werkbootje , ingaande toerentallen tot 4000+ zonder problemen) (schakelen uiteraard bij 1000rpm), er word veel gemanouvreerd tydens het werken er mee!
had in het begin een veren demperplaat , die lag er na een week al uit!
beetje lomp???
, de R&D is nog steeds heel !
Veren platen zijn goedkoop en meteen duurkoop.
R&D is veel beter, een Centa is nog mooier (in volgorde van de kostprijs..).
Toch slaat een R&D direct door de eerste dempingsfase heen bij het inschakelen van een ZF-Hurth of TMC koppeling. Die klap is zo hard dat het zachte gedeelte in de plaat weinig of niets dempt.
Met 2:1 gaat het wel aardig, maar vanaf 2,5:1 wordt het aanloopkoppel van de schroef een stuk groter.
De HWB 250 is een wat grovere koppeling die op zich al iets netter schakelt.
Een Hurth met slijtage gaat juist zachter schakelen of begint met dienst weigeren, harder schakelen bij slijtage past niet bij het werkingsprincipe.
De plaatjes worden dan dunner en gladder en dan kunnen ze elkaar niet meer goed 'vinden'.
Slijtringen in een Hurth ken ik niet wel schotelveren die schroefslag zouden moeten opvangen (dat werkt eigenlijk niet).