uitlaat huiddoorvoer verhogen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: uitlaat huiddoorvoer verhogen

Berichtdoor Barry Kruisdijk » 30 Mrt 2019, 22:27

Is dit geen slang voor een natte uitlaat?

Mvg Barry
Mvg Barry
Barry Kruisdijk
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 11:49
ligplaats: Wsv Broekerhaven
info: Middelsee kruiser waaiersteven model. 10.30m x 3.20m. bouwjaar 1973.
Mercedes om 616 42 pk

Re: uitlaat huiddoorvoer verhogen

Berichtdoor pascall » 31 Mrt 2019, 00:14

Klopt maar is te vervangen door een RVS flexibel voor droge uitlaat.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: uitlaat huiddoorvoer verhogen

Berichtdoor Barry Kruisdijk » 31 Mrt 2019, 08:57

Ok dus als ik een rvs flexibel pijp/slang kan regelen kan ik hem in een bocht buigen en zo aansluiten van de uitlaat naar de huiddoorvoer?

Mvg Barry
Mvg Barry
Barry Kruisdijk
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 11:49
ligplaats: Wsv Broekerhaven
info: Middelsee kruiser waaiersteven model. 10.30m x 3.20m. bouwjaar 1973.
Mercedes om 616 42 pk

Re: uitlaat huiddoorvoer verhogen

Berichtdoor pascall » 31 Mrt 2019, 09:31

Ja dat kan mits de radius niet te groot is, deze expansies stukken zijn meer om trilling en uitzettingen te compenseren, bochten kan je met lasbochten overbruggen.

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: uitlaat huiddoorvoer verhogen

Berichtdoor pascall » 31 Mrt 2019, 09:49

Ik Google nog even verder en komt deze tegen, RVS 308, hier kan je ook bochten mee overbruggen, zijn er in diverse diameters tot wel 10 cm.
Of deze bestand zijn tegen de continu hoge uitlaattemperaturen van een scheepsmotor laat ik aan de deskundige over.
In de productomschrijving staat 700 graden.

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: uitlaat huiddoorvoer verhogen

Berichtdoor Klaver vier » 31 Mrt 2019, 09:59

Ook dit klopt weer van geen kant zo,n flexibele trillingsdemper want dat is het uiteindelijk moet spanningsvrij gemonteerd worden,dus niet in een bocht,deze is gemaakt om beweging van de motor tenopzichte van de uitlaat op te vangen.
Bij jouw zit het keurig Pascall maar is totaal niet geschikt voor een ongekoelde uitlaat,dat kan niet met een slangetje.
Hoe je het ook wend of keert wil je het fatsoenlijk maken moet je lassen.
Wil je lekker knoeien ga je lijmen of dunwandige pijp gebruiken.
Die slang die Pascall laat zien kan dan misschien de temperatuur wel hebben maar is hij ook zuurstofdicht,en hoe lang blijft hij heel
Doe het goed of doe het niet is mijn advies
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: uitlaat huiddoorvoer verhogen

Berichtdoor pascall » 31 Mrt 2019, 11:35

Klaver vier schreef:Ook dit klopt weer van geen kant zo,n flexibele trillingsdemper want dat is het uiteindelijk moet spanningsvrij gemonteerd worden,dus niet in een bocht,deze is gemaakt om beweging van de motor tenopzichte van de uitlaat op te vangen.
Bij jouw zit het keurig Pascall maar is totaal niet geschikt voor een ongekoelde uitlaat,dat kan niet met een slangetje.
Hoe je het ook wend of keert wil je het fatsoenlijk maken moet je lassen.
Wil je lekker knoeien ga je lijmen of dunwandige pijp gebruiken.
Die slang die Pascall laat zien kan dan misschien de temperatuur wel hebben maar is hij ook zuurstofdicht,en hoe lang blijft hij heel
Doe het goed of doe het niet is mijn advies
Gr René ( klaver vier)


Helemaal mee eens, lassen is de juiste en ook nog een degelijke en simple oplossing.
De foto die ik mijn situatie heb toegevoegd was bedoeld voor de oplossing van de huisdoorvoer, deze is het zelfde voor een water of droge uitlaat.
Bij een drogen uitlaat wordt deze ook wel eens dubbelwandig uitgevoerd om de temperatuur naar de romp (verfsysteem) te reduceren.
De getoonde RVS slang is als uitlaatslang ontworpen, aldus de fabrikant, maar dat is uiteraard een ruim begrip.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: uitlaat huiddoorvoer verhogen

Berichtdoor Klaver vier » 31 Mrt 2019, 13:18

Nogmaals we hebben het over een droge uitlaat die wordt bloedheet,dat kan die slang die je laat zien waarschijnlijk wel hebben maar die slang is niet geschikt voor binnen ( lees de beschrijving)
Ik hou er over op want jullie blijven dom drammen
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: uitlaat huiddoorvoer verhogen

Berichtdoor Yep » 31 Mrt 2019, 13:33

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: uitlaat huiddoorvoer verhogen

Berichtdoor Roelof » 31 Mrt 2019, 16:21

Yep schreef:Afbeelding

!!!!!!!!!!!!!!!

Uiteindelijk ging de vraag over een huiddoorvoering. Over de aansluiting van het uitlaatsysteem onderstaande mijn mening:

Een gelaste RVS uitlaat van dikwandige pijp met op de juiste punten compensatoren om de trillingen van de motor en uitzetting door hitte op te vangen, dit samen met een correcte flexibele ophanging van de uitlaatleiding is absoluut het beste.

Als ik naar onze huidige en vorige motor kijk (allebei Mercedes) kun je alleen maar aansluiten dmv schroefdraad. Hier zal een hittebestendige kit noodzakelijk zijn, gevolgt door een compensator welke aan beide zijden geflenst is, dit geldt dan ook weer voor de demper(s) welke geflenst zouden moeten worden (op onze vorige boot heb ik idd de uitlaat op deze manier vervangen :| :o :ugeek: )
Dit is enorm veel werk en als je het allemaal moet betalen is het een enorm dure bezigheid !!!

Mijn advies:
- Zorg dat het uitlaatsysteem demontabel is.
- Gebruik uitlaat kit om schroefdraad af te dichten
- Zorg dat uitzetting van het uitlaatsysteem door hitte en trillingen van de motor goed wordt opgevangen door compensatoren (welke idd rechtstandig gemonteerd moeten worden)
- zorg voor een goede en toereikende flexibele ondersteuning
- indien mogelijk: gebruik dikwandige RVS pijp (afhankelijk van de mogelijkheid om dit te (laten) lassen.
- Indien aangewezen op RVS uitlaatdelen uit de auto industrie: Heel goed mogelijk maar zorg dat het op de juiste manier gemonteerd wordt. Vraag eventueel advies in bij bedrijven welke dergelijke onderdelen leveren!

- Zorg dat de nieuwe uitlaat goed geïsoleerd is (isolatie band alleen is niet toereikend!

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten