Brandpunt (?)

algemene discussies

Brandpunt (?)

Berichtdoor Roelof » 24 Mrt 2019, 19:01

Ook vandaag weer bezig geweest op de boot, mooi weer dus alle deuren open gezet :D . Terwijl ik de SB deur bij de stuurstand opende viel mij een vreemde zwarte plek op.
Afbeelding

Heb dit bekeken en er met mijn nagel overheen gekrast, het lijkt mij op een brandplek. Aan de buiten- (dek) en binnenkant (onderdeks) is verder niks te zien, ook zitten hier geen kabels achter de betimmering oid.
Thuisgekomen heb ik oudere foto's bekeken en het is zeker dat dit in de laatste dagen ontstaan is.
Afbeelding

Ik vermoed dat deze brandplek pas onlangs is ontstaan als gevolg van de lentezon vergroot door ramen / spiegeleffect oid. Ik zou dit zeker gezien hebben als het eerder gebeurd zou zijn.
De boot ligt nu 2 jaar op dezelfde plaats, tot nu toe is er nooit zoiets gebeurd. Wie heeft hier een verklaring voor en belangrijker; wat kun je tegen dit soort evenementen doen (zonder de boot helemaal in te pakken / af te dekken)?

Ik herinner mij een topic waar iets dergelijks ook gebeurd is door zon op een RVS mast met als gevolg brandplekken in een gordijn (ervaring van Klavervier?). Kon dit topic niet terugvinden anders had ik daar gereageerd.

Hoor graag,
Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Brandpunt (?)

Berichtdoor Hans van Zijl » 24 Mrt 2019, 20:25

Hallo Roelof,

Wat een rare plek. Wat ik vreemd vind is dat er op het latje geen spoor van verhitting is te zien.

Het lijkt wel of de warmte van achtern is gekomen maar daar was niets te zien zeg je.

Ik hoop dat je uitvindt wat hier de oorzaak van is geweest.

Mvg Hans
Hans van Zijl
 
Berichten: 166
Geregistreerd: 10 Mrt 2015, 19:17
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Brandpunt (?)

Berichtdoor pascall » 24 Mrt 2019, 20:42

Is het geen lekkage, een vochtplek?

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Brandpunt (?)

Berichtdoor RuudM » 24 Mrt 2019, 20:44

Roelof,

Kan het geen inwateren zijn want ik zie dat het net in de buurt van de deur is .en water kan op dun gefineerd plaatmateriaal ook en zwarte kleur geven. En de laatste tijs is het wel behoorlijk nat geweest en heeft het toevallig ook nog op de wind gestaan?

Ik ben ook wel benieuwd

Gr
Ruud
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: Brandpunt (?)

Berichtdoor Klaver vier » 24 Mrt 2019, 21:31

Roelof ik was niet van plan om hier nog veel te reageren ,maar vindt dit wel heel belangrijk,eerlijk gezegd vind ik het er uitzien alsof hel vanuit de binnenkant komt,ik denk persoonlijk niet dat het door vocht komt,zo ziet het er tnminste niet uit
Bij mij kwam het indertijd van de gepolijste rvs mast,deze was enigzins hol aan de achterkant,en waarschijnlijk want zeker weet het je nooit heeft een druppel water die achterop de mast zat en bevroren was het vergrootglas effect veroorzaakt,
Maar in jouw geval zou ik zeker de lat waar het onder vandaan komt los halen ,dan zie je in elk geval wat meer.
Persoonlijk denk ik niet dat vocht zo,n vrij kleine plek kan veroorzaken,dan zou de plek al vrij gauw veel groter zijn.
Gr René ( klaver vier)
Ps je zegt er zit geen elektra maar de bediening van je kachel zit er vlak onder,gaat dat er niet toevallig achterlangs?
Klaver vier
 

Re: Brandpunt (?)

Berichtdoor aquanaut » 24 Mrt 2019, 22:15

Roelof,
Gebruik je neus.....
Als het brandschade is moet het verbrand ruiken, zeker als het onlangs is ontstaan.
Zit er een muffe schimmellucht aan dan is het hoogstwaarschijnlijk vocht.
De zwarte kleur komt dan meestal vanwege contact met roestig staal aan de achterzijde.
Aangezien er (zo ver wij kunnen zien) geen spoor van roet of rook op de kantlat er direct boven zit zeg ik: vocht van achter vandaan.
Bij brand gaat hitte omhoog dus zo je sporen boven het "brandpunt" moeten zien.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Brandpunt (?)

Berichtdoor jaaphaas » 25 Mrt 2019, 00:03

ik denk ook water, misschien ook in combi met staal wat er achter misschien onbehandeld contact maakt met de eiken fineer door t vocht, verkleuringen in eikenhout door staal is een bekend iets. En idd de snuffeltest ;-)

succes
jaaphaas
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 20 Aug 2016, 19:16
Woonplaats: Katwijk aan Zee
ligplaats: Heemstede
info: Gruno 1050 GSAK Shalom

Re: Brandpunt (?)

Berichtdoor Arthur » 25 Mrt 2019, 10:18

Is toch makkelijk te meten met een vochtmeter, even op verschillende plaatsen prikken en je weet of het vocht is.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Brandpunt (?)

Berichtdoor quichot » 25 Mrt 2019, 17:57

Ik denk toch ook aan vocht. Ik had een plek die hier sterk op leek. Dat zwart bleek in mijn geval zwarte schimmel, zoals weer in zeildoek. Op jouw foto is een enorme delaminerende vochtplek te zien die zich uitbreidt naar rechts. Dus dat vocht kan best ergens ver van deze plek binnen zijn gekomen, en langs die richel naar de zwarte plek zijn gekropen.
Ik kon eerst ook geen oorzaak of lek vinden. Een tijdlang bleef die plek droog. Tot ik na een paar regendagen voelde dat die plek toch weer vochtig was. Aangezien ik niet in wonderen geloof besloot ik net zo lang te zoeken tot ik het lek gevonden had. Het bleek een haarscheurtje te zijn in een stuiklas tussen twee dekplaatjes, ruim een meter verderop. Toen dat gerepareerd was bleef het kurkdroog, en kon ik het aangetaste hout vervangen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Brandpunt (?)

Berichtdoor Roelof » 25 Mrt 2019, 19:30

Iedereen bedankt voor de reacties en het meedenken.
Ik ben vanmiddag weer aan boord geweest en heb de plek nogmaals van alle kanten bekeken met alle bovenstaande tips en ideeën in m'n achterhoofd.

Het zwarte aan het oppervlak krab ik er makkelijk af met een nagel, maar als ik er aan ruik lijkt het mij geen koolstof. Dit zou dus kunnen wijzen op vocht. De boot had echter veel vocht problemen toen we hem kochten in verwaarloosde staat, in de stuurhut ben ik nog niet bezig dus zou het best mogelijk kunnen zijn dat de plek veroorzaakt is door lekkage.
Staat tegenover dat het iets is wat onlangs pas ontstaan is en alle andere vocht plekken er anders uitzien. Het gefineerde hout wordt wel zwart door vocht maar niet zo egaal als deze plek terwijl vocht op andere plaatsen veel langer z'n schade heeft kunnen aanrichten als op deze bewuste plaats.

Een vochtmeter zoals Arthur aangeeft heb ik niet maar heb met een dauwpuntmeter van m'n werk gemeten en vergeleken met diverse ander plaatsen (ook waar geen vochtschade is). er is geen noemenswaardig verschil tussen alle metingen.

De kabels van de Webasto gaan recht naar beneden en zitten lager op ca 15 cm van de plek, bovendien zijn de accupolen los genomen dus er kan geen stroom op staan.

Omdat dit een van de weinige panelen is (was?) welke hergebruikt konden worden baal ik natuurlijk van deze schade. Zodra ik met het stuurhuis bezig ga moet dit paneel eruit en kan ik de constructie erachter beter bekijken maar voor zover ik nu kan zien via een luikje is het niet nat of vochtig, zelfs geen condens.

Voorlopig heb ik alles wat zonlicht misschien zou kunnen spiegelen ergens anders opgeborgen.
Nogmaals dank voor het meedenken. Als ik aanvullend een mogelijke oorzaak ontdek laat ik het zeker weten.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten