gasbun plaats...

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor aadbloem » 15 Mrt 2019, 22:28

Daxiepaks schreef:Mag ik vragen hoe je deze gasdetector elementjes aansluit ? op welk toestel hangen die ?

Ik heb twee detectie elementen (TGS813) die gaan elk met een vier aderige kabel naar een detectiekastje waarin een centraal alarm zit met twee ledjes om te zien welk element gas ruikt.
Een elementje zit op het diepste punt in de machinekamer en eentje zit onder de tweewegkraan in een kastje naast het kookplaatje en de oven.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor Daxiepaks » 16 Mrt 2019, 09:09

aadbloem schreef:Ik heb twee detectie elementen (TGS813) die gaan elk met een vier aderige kabel naar een detectiekastje waarin een centraal alarm zit met twee ledjes om te zien welk element gas ruikt.
Een elementje zit op het diepste punt in de machinekamer en eentje zit onder de tweewegkraan in een kastje naast het kookplaatje en de oven.


Is dat alarm met ledjes zelfbouw, of een bestaand systeem ?

mvg
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor aadbloem » 16 Mrt 2019, 10:41

Daxiepaks schreef:Is dat alarm met ledjes zelfbouw, of een bestaand systeem ?

Het is zelfbouw, ik kwam vele jaren geleden aan het elektronisch schema van de nogal dure VETUS Gasdetector met twee sensors en die heb ik ongeveer nagebouwd. Het is opgebouwd met twee verschilversterkers uA741 die meten de spanning in een weerstandsbrug waar de TGS813 in geschakeld is en zodra de weerstand verandert (gas gedetecteerd!!)) stuurt de uitgang een transistor aan die een alarmzoemer en ledjes activeert. Heel simpel en toch effectief. Op de andere ingang van de uA741 zit een instelpotmeter die ik gewoon (elk voorjaar even) afregel op kritisch net voor alarm en dan test ik met een weggooi aansteker op gevoeligheid. Het werkt inderdaad zoals al werd opgemerkt, bij aanzetten van het kastje krijg je eerst 30 sec alarm, de TGS813 moet opwarmen. Dat is tevens een bevestiging dat het werkt. Het setje heeft me 1x gered van een niet goed aangedraaide aansluiting op de oven. Het ontwerp is al oud, ik heb al een nieuw ontwerp gemaakt en getest met een Arduino en meerdere MQ2 sensors maar dat bestaat nog uit losse draadjes en is nog niet in een robuust kastje en kabels gerealiseerd.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor henkvd » 16 Mrt 2019, 11:04

henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor aadbloem » 16 Mrt 2019, 11:13


Inderdaad het schema op pagina 14, deze oude pdf heb ik ook. Het deel met de voltage comparator heb ik 2x gebouwd met uA741 ipv de LM311 en kan gescheiden met diodes één zoemer aansturen. De voedingstrafo kan natuurlijk weggelaten, het geheel kan op 12v werkend gemaakt worden. Ik zou dit nu niet meer gaan nabouwen, nogmaals een Arduino en een stuk of wat MQ2 sensors is veel makkelijker.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor henkvd » 16 Mrt 2019, 11:15

Kant en klaar kopen, is alleen zeker niet duurder, loont de moeite niet om het zelf in elkaar te zetten, tenzij je je eigen toepassingen of eisen er in wil brengen, maar dat geldt voor zoveel op elektronica gebied.

bv

https://www.westfalia.eu/nl/shops/verli ... hopping+NL
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor aadbloem » 16 Mrt 2019, 11:22

henkvd schreef:Kant en klaar kopen, is alleen zeker niet duurder, loont de moeite niet om het zelf in elkaar te zetten, tenzij je je eigen toepassingen of eisen er in wil brengen, maar dat geldt voor zoveel op elektronica gebied.

Kant en klaar kopen is ook een optie, weliswaar veel duurder en als je er drie hebt en je moet op zoek naar welke en waar piept er iets..... :lol: met name als je diesel draait. Bij zelfbouw (we bouwen toch van alles in de boot zelf...) heb je voor €15 een Arduino, een zoemer en drie MQ2 sensors alles wat je verder nodig hebt is een "neefje die handig is met computers" die het programma in de Arduino upload en de sensors aansluit waarna je zelf de zaak in robuuste vorm bouwt voor aan boord. Leuk winterklusje. Doe je er een LCD display bij van €2,- dan kan je ook nog ergens zien welke sensor alarm geeft.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor Hooveld960 » 16 Mrt 2019, 13:45

@Aadbloem: Dat klinkt allemaal alsof het een fluitje van een cent is. Ik zou dat ook wel leuk vinden om zoiets zelf te maken, maar denk niet dat het mijn gaat lukken.
Kun je daar niet eens een topic voor maken: zelfbouw gassensorsysteem. Compleet met een stap voor stap bouwbeschrijving met foto's voor dummies zoals ik :-)
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor aadbloem » 16 Mrt 2019, 13:52

Hooveld960 schreef:@Aadbloem: Dat klinkt allemaal alsof het een fluitje van een cent is. Ik zou dat ook wel leuk vinden om zoiets zelf te maken, maar denk niet dat het mijn gaat lukken.
Kun je daar niet eens een topic voor maken: zelfbouw gassensorsysteem. Compleet met een stap voor stap bouwbeschrijving met foto's voor dummies zoals ik :-)

Jan, ik zal zoiets gaan maken maar niet meteen in een topic maar voorlopig in een PDF en aansluitend kunnen we daar dan wel een topic van maken. Geef me een paar weken, is niet vanmiddag gereed....
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor Hooveld960 » 16 Mrt 2019, 14:12

Ik ga d'r ook niet meteen aan beginnen :-) Ik besef best dat het wat werk is, maar wel leuk als je dat wilt doen.
We horen het wel van je.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten